Annons:
Om en månad får Nordic Re-Finance sitt första lok från den italienska fordonstillverkaren SVI. Det är ett treaxligt diesellok för växling och kommer att användas på kombiterminalen i Malmö.
Text: Ulf Nyström Foto: Mikael Zagerholm
SVI i samarbete med Nordic Re-Finance utvecklat och byggt tre lok för växling och lättare godstågstjänst. Två lok har köpts av ett italienskt företag och ett hamnar snart i Malmö.
Annons:
”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, strategiansvarig på Nordic Re-Finance. ”Loket skulle varit klart för leverans för ett år sedan men restriktionerna i Italien under coronapandemin har försenat färdigställandet.”
Nu är loket med beteckningen LC 800 i alla fall på spåret och i början av veckan var Mikael Zagerholm i Lucignano, sex-sju mil sydost om Florens, för slutbesiktning.
”Det var en del mindre grejer som måste åtgärdas, bland annat åkstegen för förarna som kör loken med radio, men jag räknar med att vi har loket på plats i Malmö om fyra-fem veckor”, säger Zagerholm.
Förarbordet i det nya växlingsloket LC800
SVI bygger gula maskiner
SVI bygger i huvudsak ”gula maskiner”, det vill säga fordon för banarbeten och företaget har en omfattande produktkatalog.
Men nu har SVI i samarbete med Nordic Re-Finance utvecklat och byggt tre lok för växling och lättare godstågstjänst.
Två lok har köpts av ett italienskt företag och ett hamnar snart i Malmö. Fler lok byggs de närmaste åren.
Loket är treaxligt med två hjulaxlar i boggi. Det har en dieselmotor från Deutz som klarar Euro VI, det har radiostyrning och ATC, det är förberett för ETCS, är 13,3 meter långt och väger 67,5 ton tankat och klart.
”Det är växlat för 60 kilometer i timman men kan växlas om för 100 men med den lägre utväxlingen har det en startdragkraft på 200 kilonewton vilket är bättre än många äldre lok som används för växling och likvärdigt md tunga diesellok som T43”, säger Mikael Zagerholm.
LC800 är treaxligt med två hjulaxlar i boggi. Det har en dieselmotor från Deutz som klarar Euro VI, det har radiostyrning och ATC, det är förberett för ETCS, är 13,3 meter långt och väger 67,5 ton.
Hyrs av Mertz i tio år
Loket kommer att hyras av Mertz under minst tio år för användning på kombiterminalen i Malmö. Hyran är, enligt Zagerholm, 120 000 kronor per månad.
”Det är många företag som är intresserade av loket och vi har redan bokat in ett antal studiebesök i Malmö”, säger Zagerholm.
Nordic Re-Finance, Nordens största lokuthyrningsföretag, planerar att köpa fler LC800 från SVI om det fungerar väl.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Stenskott skadade tåg
Det uppstod omfattande skador på tjogtals personvagnar i vintras när Trafikverket inte fått bort överflödig makadam på Västra stambanan. Minst ett tågtrafikföretag kräver ekonomisk kompensation.
Lint i trafik från december
Vid tidtabellsskiftet i december kommer två Lint-tåg att sättas i trafik på Fryksdalsbanan. Problemen med Itino-tågen har fortsatt under 2023.
Nytt hopp för ny järnväg
Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.
Lyckat prov med långt tåg
Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.