Annons:

Publicerad: 2021-07-22

Om en månad får Nordic Re-Finance sitt första lok från den italienska fordonstillverkaren SVI. Det är ett treaxligt diesellok för växling och kommer att användas på kombiterminalen i Malmö.

Text: Ulf Nyström Foto: Mikael Zagerholm

SVI i samarbete med Nordic Re-Finance utvecklat och byggt tre lok för växling och lättare godstågstjänst. Två lok har köpts av ett italienskt företag och ett hamnar snart i Malmö.

Annons:

”Äntligen”, säger Mikael Zagerholm, strategiansvarig på Nordic Re-Finance. ”Loket skulle varit klart för leverans för ett år sedan men restriktionerna i Italien under coronapandemin har försenat färdigställandet.”

Nu är loket med beteckningen LC 800 i alla fall på spåret och i början av veckan var Mikael Zagerholm i Lucignano, sex-sju mil sydost om Florens, för slutbesiktning.

”Det var en del mindre grejer som måste åtgärdas, bland annat åkstegen för förarna som kör loken med radio, men jag räknar med att vi har loket på plats i Malmö om fyra-fem veckor”, säger Zagerholm.

Förarbordet i det nya växlingsloket LC800

SVI bygger gula maskiner

SVI bygger i huvudsak ”gula maskiner”, det vill säga fordon för banarbeten och företaget har en omfattande produktkatalog.
Men nu har SVI i samarbete med Nordic Re-Finance utvecklat och byggt tre lok för växling och lättare godstågstjänst.

Två lok har köpts av ett italienskt företag och ett hamnar snart i Malmö. Fler lok byggs de närmaste åren.

Loket är treaxligt med två hjulaxlar i boggi. Det har en dieselmotor från Deutz som klarar Euro VI, det har radiostyrning och ATC, det är förberett för ETCS, är 13,3 meter långt och väger 67,5 ton tankat och klart.

”Det är växlat för 60 kilometer i timman men kan växlas om för 100 men med den lägre utväxlingen har det en startdragkraft på 200 kilonewton vilket är bättre än många äldre lok som används för växling och likvärdigt md tunga diesellok som T43”, säger Mikael Zagerholm.

LC800 är treaxligt med två hjulaxlar i boggi. Det har en dieselmotor från Deutz som klarar Euro VI, det har radiostyrning och ATC, det är förberett för ETCS, är 13,3 meter långt och väger 67,5 ton.

Hyrs av Mertz i tio år

Loket kommer att hyras av Mertz under minst tio år för användning på kombiterminalen i Malmö. Hyran är, enligt Zagerholm, 120 000 kronor per månad.

”Det är många företag som är intresserade av loket och vi har redan bokat in ett antal studiebesök i Malmö”, säger Zagerholm.

Nordic Re-Finance, Nordens största lokuthyrningsföretag, planerar att köpa fler LC800 från SVI om det fungerar väl.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

SJ-chefen får sparken

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.

Nyhet

Infrastruktur ordet för veckan i Almedalen

Det var en strålande solig och varm i Visby och trots att både bad och hemfärd lockade, fanns det inte en enda ledig plats på Samhällsbyggararenan när Almedalsveckans hetaste seminarium, "Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen”, drog igång på fredagsmorgonen.

Nyhet

Fortsatta problem för Euronight

Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.