fbpx

Transdev tar över Öresundstågen

SJ och Öresundståg har kommit överens om att riva upp avtalet om trafiken med Öresundstågen. Transdev tar över tågkörningen från tidtabellsskiftet i december.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 april 2022

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett Öresundståg med reklammålning på Västkustbanan vid Frillesås i juni 2016. 

 

”Vi har inte samma syn på hur avtalet ska tillämpas”, säger Carina Zachau (M), regionråd i Region Skåne och andre vice ordförande i Öresundståg AB. ”Vi har olika tolkningar av innebörden av avtalet.”

SJ ger ungefär samma bild av orsaken till att avtalet rivs upp.

”Vi ser på olika sätt på många detaljer”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ AB.

 ”Vi anser att det bör finnas ett delat ansvar mellan jämlika parter när det gäller underhållet av fordonsflottan, inte att allt ansvar ska läggas över på entreprenören.”

”Olika syn på fordonens status”

”Vi har haft olika syn på såväl fordonens status som behovet av underhåll. Det gavs, enligt vårt förmenade, ingen rättvisande bild av fordonens skick i upphandlingsunderlaget”, säger Tobbe Lundell.

Det var först i vintras som det stod klart att Öresundståg och SJ hade vitt skilda uppfattningar om gällande avtal, att SJ under drygt ett år bedrivit trafiken på löpande räkning, så kallad Open book, och att Öresundståg tecknat ett ”nödavtal” med den tidigare operatören Transdev.

Strid om Öresundstågen – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Under våren hårdnade striden. Öresundståg anklagade SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ ansåg att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.

Striden om Öresundstågen hårdnar – Järnvägar (jarnvagar.nu)

Nu står det klart att SJ och Öresundståg går skilda vägar från tidtabellsskiftet i december. Parterna har efter förhandlingar kommit överens om att avbryta samarbetet och de är eniga om att det är ”den bästa lösningen” i den situation som uppstått.

FOTO: KASPER DUDZIK
X31 4523 gör uppehåll i Eslöv i maj 2007. 

Överens om att bryta samarbetet

”Vi hade hoppats kunna hitta en lösning där vi kunde fortsätta vårt uppdrag men på rimliga villkor”, säger Tobbe Lundell. ”Nu kom vi inte dit och vi är helt överens med beställaren att det här är den bästa lösningen för alla.”

Carina Zachau anser på samma sätt att man kommit till vägs ände när det gäller samarbetet med SJ.

”Vi hade stora förhoppningar när vi tecknade avtalet med SJ. Men vi kunde ganska snabbt konstatera att vi gjorde olika tolkningar”, säger hon.

”Det är lätt att vara efterklok och man ska alltid kunna vara självkritisk, vi kunde gjort saker annorlunda. Men vi tyckte vi var tydliga i våra krav och det kanske inte är någon tillfällighet att SJ råkat i konflikt flera gånger när det gäller olika trafikavtal.”

SJ kör tågen till 10 december

SJ kommer att köra vidare till tidtabellsskiftet i december då Transdev tar över med ett tvåårigt avtal.

Mantena har skött underhållet av fordonen på uppdrag av SJ. Vem som kommer att sköta underhållet från december i år är ännu oklart. Öresundståg kommer i sommar att upphandla underhållsentreprenör.

All tillsvidareanställd personal inom SJ Öresund erbjuds anställning hos Transdev, enligt de regler som gäller vid en verksamhetsövergång.

Öresundståg AB inleder inom kort en ny upphandling av trafiken som ska gälla från december 2024. Enligt Tobbe Lundell är det inte omöjligt att SJ delar i den upphandlingen.

SJ kan komma att delta i ny upphandling

”Om villkoren är det rätta kan vi mycket väl komma att lämna ett anbud”, säger han.

”Men upphandlingsformerna och kontrakten måste utvecklas, det blir alldeles för ofta diskussion om vad avtalen egentligen innebär och vems ansvar fordonens status vid övertagandet och under avtalsperioden egentligen är”, säger Tobbe Lundell.

Det ursprungliga avtalet mellan SJ och Öresundståg var på åtta år, från december 2020 till december 2028. Det nuvarande ersättningsavtalet löper på två år och avslutas alltså i december 2022.

Enligt Tobbe Lundell innebär det en betydande förlust för SJ att avtalet kom att gälla endast i två år.

Fler artiklar

Dubbelt upp för CFL cargo

Dubbelt upp för CFL cargo

CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS