Annons:
Transdev tar över Öresundstågen
SJ och Öresundståg har kommit överens om att riva upp avtalet om trafiken med Öresundstågen. Transdev tar över tågkörningen från tidtabellsskiftet i december.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett Öresundståg med reklammålning på Västkustbanan vid Frillesås i juni 2016.
Annons:
Vi anser att det bör finnas ett delat ansvar mellan jämlika parter när det gäller underhållet av fordonsflottan,
Tobbe Lundell, presschef på SJ AB
”Vi har inte samma syn på hur avtalet ska tillämpas”, säger Carina Zachau (M), regionråd i Region Skåne och andre vice ordförande i Öresundståg AB. ”Vi har olika tolkningar av innebörden av avtalet.”
SJ ger ungefär samma bild av orsaken till att avtalet rivs upp.
”Vi ser på olika sätt på många detaljer”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ AB.
”Vi anser att det bör finnas ett delat ansvar mellan jämlika parter när det gäller underhållet av fordonsflottan, inte att allt ansvar ska läggas över på entreprenören.”
”Olika syn på fordonens status”
”Vi har haft olika syn på såväl fordonens status som behovet av underhåll. Det gavs, enligt vårt förmenade, ingen rättvisande bild av fordonens skick i upphandlingsunderlaget”, säger Tobbe Lundell.
Det var först i vintras som det stod klart att Öresundståg och SJ hade vitt skilda uppfattningar om gällande avtal, att SJ under drygt ett år bedrivit trafiken på löpande räkning, så kallad Open book, och att Öresundståg tecknat ett ”nödavtal” med den tidigare operatören Transdev.
Under våren hårdnade striden. Öresundståg anklagade SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ ansåg att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.
Nu står det klart att SJ och Öresundståg går skilda vägar från tidtabellsskiftet i december. Parterna har efter förhandlingar kommit överens om att avbryta samarbetet och de är eniga om att det är ”den bästa lösningen” i den situation som uppstått.

Striden om Öresundstågen hårdnar
Striden mellan SJ och Öresundståg hårdnar. Öresundståg anklagar SJ för inte leverera enligt avtal och att inte infria givna löften. SJ anser att bristen på reservdelar och fungerande depå beror på Öresundståg.
Strid om Öresundstågen
SJ och Öresundståg har hamnat i strid om trafiken med Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat och Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med Transdev.

X31 4523 gör uppehåll i Eslöv i maj 2007.
Överens om att bryta samarbetet
”Vi hade hoppats kunna hitta en lösning där vi kunde fortsätta vårt uppdrag men på rimliga villkor”, säger Tobbe Lundell. ”Nu kom vi inte dit och vi är helt överens med beställaren att det här är den bästa lösningen för alla.”
Carina Zachau anser på samma sätt att man kommit till vägs ände när det gäller samarbetet med SJ.
”Vi hade stora förhoppningar när vi tecknade avtalet med SJ. Men vi kunde ganska snabbt konstatera att vi gjorde olika tolkningar”, säger hon.
”Det är lätt att vara efterklok och man ska alltid kunna vara självkritisk, vi kunde gjort saker annorlunda. Men vi tyckte vi var tydliga i våra krav och det kanske inte är någon tillfällighet att SJ råkat i konflikt flera gånger när det gäller olika trafikavtal.”
SJ kör tågen till 10 december
SJ kommer att köra vidare till tidtabellsskiftet i december då Transdev tar över med ett tvåårigt avtal.
Mantena har skött underhållet av fordonen på uppdrag av SJ. Vem som kommer att sköta underhållet från december i år är ännu oklart. Öresundståg kommer i sommar att upphandla underhållsentreprenör.
All tillsvidareanställd personal inom SJ Öresund erbjuds anställning hos Transdev, enligt de regler som gäller vid en verksamhetsövergång.
Öresundståg AB inleder inom kort en ny upphandling av trafiken som ska gälla från december 2024. Enligt Tobbe Lundell är det inte omöjligt att SJ delar i den upphandlingen.
SJ kan komma att delta i ny upphandling
”Om villkoren är det rätta kan vi mycket väl komma att lämna ett anbud”, säger han.
”Men upphandlingsformerna och kontrakten måste utvecklas, det blir alldeles för ofta diskussion om vad avtalen egentligen innebär och vems ansvar fordonens status vid övertagandet och under avtalsperioden egentligen är”, säger Tobbe Lundell.
Det ursprungliga avtalet mellan SJ och Öresundståg var på åtta år, från december 2020 till december 2028. Det nuvarande ersättningsavtalet löper på två år och avslutas alltså i december 2022.
Enligt Tobbe Lundell innebär det en betydande förlust för SJ att avtalet kom att gälla endast i två år.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Järnvägarna i allt sämre skick
De svenska järnvägarna är i allt sämre skick. Underhållet är kraftigt eftersatt och den så kallade underhållsskulden har de senaste fyra åren vuxit med sju miljarder till 43 miljarder kronor.
Utredningen om dödsolyckan i Värö klar
Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.
Ny el till gamla priser
Trafikverket köper el upp till fyra år i förväg för att minska variationerna och göra priset förutsägbart för tågtrafikföretagen. I augusti var priset mycket lågt men nu varierar det kraftigt från dag till dag. Ibland är elen dock billigare än gratis.
Stark sommar för Inlandsbanan
Persontrafiken på Inlandsbanan har haft en bra sommar. Många avgångar har varit fullbokade. Sammanlagt har man sålt drygt 12 500 resor under sommaren. Det är bättre än 2018 men något sämre än rekordåret 2019.