Annons:

Publicerad: 2025-12-09

Ökad veckoslutstrafik med tåg

Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av banarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.

Text: Ulf Nyström

Det blir fler Mälartåg mellan Eskilstuna och Sala via Västerås under veckosluten. FOTO: Mälardalstrafik

Annons:

Den största förändringen i Mälardalstrafiken sker på sträckan Eskilstuna–Västerås–Sala där 14 nya helgavgångar införs, sju i vardera riktningen. Det innebär timmestrafik på lördagar och söndagar, inklusive stopp i Kvicksund, Kolbäck och Ransta.

På vardagar förstärks trafiken mellan Västerås och Sala med två nya avgångar mitt på dagen.

Den utökade trafiken gör att fler tåg körs hela vägen mellan Eskilstuna och Uppsala via Västerås utan byte i Sala.

Busstrafik kan ställas in

Den utökade tågtrafiken innebär att den kompletterande busstrafiken mellan Eskilstuna och Västerås som körts varannan timme på helger nu kan avvecklas.

På Mälartågs övriga linjer körs tågen i oförändrad omfattning. Vissa avgångstider på de fem linjerna förändras med några minuter.

Vissa avgångstider justeras även på sträckan Norrköping–Nyköping–Stockholm för att förbättra punktligheten. Med några minuters extra gångtid för tåg som varit förseningsdrabbade på grund av hastighetsnedsättningar för byggandet av Nyköpings resecentrum ska risken för förseningar minska.

Norrtåg kan öka trafiken hösten 2026

Även i norra halvan av Sverige är förändringarna relativt begränsade.

”Generellt så kan man säga att vår trafik under kommande tågplan, T26, är rätt så lik den vi kört under T25”, skriver Martin Högqvist, trafikchef på Norrtåg.

”Men vi hoppas kunna förtäta trafiken när vi tar över fem X52:or från Västtrafik under andra halvåret 2026.”

Norrtåg hoppas kunna utöka tågtrafiken mellan Umeå och Sundsvall när fem Regina-tåg överförts från Västsverige. Ett av Norrtågs tolv X62-tåg i närheten av driftplatsen Bjästa söder om Örnsköldsvik 20 oktober 2014. FOTO: Anders Jansson

Norrtåg vill köra ytterligare två tågpar mellan Umeå och Sundsvall när Regina-tågen blir tillgängliga.

”Vi kommer då att täppa till de luckor som vi har i dagens tidtabell för att få timmestrafik på sträckan. När tillkommande fordonen kan vara på plats är dock inte helt fastställt”, skriver Martin Högqvist.

Trafiken på sträckorna Umeå–Luleå, Luleå–Kiruna samt Luleå-Haparanda kommer att ha samma utbud som år men påverkas av de omfattande arbetena på Malmbanan.

”Vi kommer att få ganska avvikande tåglägen mellan Luleå och Kiruna mellan maj och oktober”, skriver Martin Högqvist.

”Det kommer satt påverka resenärerna men de arbeten som görs på Malmbanan är nödvändiga och kommer att möjliggöra högre kvalitet och robusthet efter att de är genomförda.”

Snabbare tåg och inställda tåg i Bergslagen

Inte heller Tåg i Bergslagen genomför några större förändringar i sitt utbud.

”Men vi inför ett nytt tågpar på sträckan Borlänge–Sala måndag till torsdag kväll samt en senarelagd morgonavgång från Gävle”, säger Yujin Zhang, trafikchef på Tåg i Bergslagen, enligt et pressmeddalnde.

”Senareläggningen möjliggör ankomst till Borlänge före klockan 09 för resenärer från Sundsvall, Hudiksvall och Söderhamn, något som varit efterfrågat av våra kunder.”

”Vi kan även dra nytta av det nya dubbelspåret mellan Stenkumla och Motala där hastigheten höjts till 160–200 km/h. Genom att senarelägga avgången från Mjölby cirka 15 minuter skapas dessutom en ny anslutning till Östgötapendeln i riktning Linköping–Örebro, utan att ankomsttiden i Örebro påverkas.”

Trafiken med Tåg i Bergslagen förändras ganska blygsamt vid tidabellsskiftet kommande söndag. Men resorna mellan Mjölby och Hallsberg blir snabbare. Tåg i Bergslagens X51 9015 på Dalabanan mellan Leksand och Rättvik i oktober 2009. FOTO: Kasper Dudzik

Banarbete på sträckan Borlänge–Ludvika under perioden från 27 april till 31 maj medför att tågen kommer att vända Borlänge respektive Ludvika och ersättas med buss däremellan.

Banarbete på sträckan Avesta Krylbo–Sala under perioden från 10 augusti till 4 oktober medför att tågen på den sträckan ersätts med buss.

Värmlandstrafiken vänder fler tåg i Karlstad

Värmlandstrafiken kör med hjälp av Vy Tåg 13 tågpar mellan Charlottenberg och Kristinehamn. Men ett antal tåg kommer att vända i Karlstad för bättre anpassning av trafiken på de avgångar då flest reser på sträckorna Charlottenberg–Arvika, Arvika–Karlstad och Karlstad–Kristinehamn.

Det blir ytterligare en morgonavgång från Charlottenberg till Arvika och en ny tidig morgonavgång från Karlstad till Charlottenberg.

SJ-tåget från Stockholm får anslutning i Karlstad med avgång mot Charlottenberg 20.13.

Fler tåg gör uppehåll i Brunnsberg.

Förhoppningen är också att förändringen ska ge mer punktlig trafik eftersom varje tåg kör kortare sträcka.

Tidtabellen ändras också för att skapa jämnare spridning mellan Värmlandstrafiks och SJ:s avgångar.

Den utökade trafiken med Västtåg har beskrivits i en artikel som publicerades förra veckan.

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Tack vare dubbelspåret och järnvägstunneln under Varberg kan restiden med Öresundstågen mellan Halömstad och Götebiorg förkortas med tolv minuter. Första persontåget genom tunneln blev Öresundståg 1134 bestående av tågsätt 4575 mot Göteborg natten till 14 juli i år. FOTO: Svante Fält

Hallandstrafiken snabbas upp

Tack vare tillkomsten av Varbergstunneln och utbyggnaden till dubbelspår blir det fler avgångar och kortare restider på Västkustbanan. Tågresan mellan Halmstad och Göteborg med Öresundstågen blir tolv minuter snabbare.

”Det här är en efterlängtad förbättring för våra resenärer”, säger Gustav Sandkvist, trafikchef på Hallandstrafiken, enligt ett pressmeddelande.

”Med fler avgångar och kortare restider blir det enklare att välja tåget”

Västtågen mellan Varberg och Göteborg utökas med tre nya avgångar på vardagar och sju under helgen i båda riktningarna, samtliga med uppehåll i Åsa.

Inget av Öresundstågen stannar längre stannar i Åsa under helgerna vilket bidrar till de kortare restiderna mellan Halmstad och Göteborg.

Inga stora ändringar hos Skånetrafiken

Det sker inga störa förändringar i Pågatågstrafiken. Antalet turer mellan Kävlinge och Helsingborg utökas dock så det blir avgångar varje halvtimme på vardagar.

På sträckan Ystad–Simrishamn kör Pågatågen oftare på vardagar, varje halvtimme under större delen av dagen. Det blir två nya avgångar på vardagar: 17:16 från Ystad och 18;07 från Simrishamn.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inget nattåg Malmö–Basel

Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.

Nyhet

VR tar över tåg i norr och söder

VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.

Nyhet

VR Snabbtåg tänker om

Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.

Nyhet

Snälltåget utökar trafiken 2026

Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.