Annons:
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

En del av rälsen i Öresundstunneln ska bytas i perioden 27/5-9/6. FOTO: Øresundsbron
“Varje år genomförs flera besiktningar för att upprätthålla en fortsatt säker förbindelse och identifiera underhållsbehov. Vår senaste besiktning visar att delar av rälsen har nått sin livslängd och behöver bytas efter 25 års tågtrafik. Därför tidigarelägger vi nu detta omfattande underhållsarbete”, säger Niclas Malmström, underhållschef på Øresundsbron.
“Vi arbetar dygnet runt för att minska störningarna och genomföra spårbytet så snabbt som möjligt.”
Så påverkas tågtrafiken över Øresundsbron:
- Spårarbete dygnet runt i perioden 30 maj–9 juni. Ett av två spår är öppet för tågtrafik, vilket innebär nedsatt kapacitet i tågtrafiken. Ersättningstrafik under rusningstid.
Spårarbetet pågår dygnet för att minimera störningarna och kunna återgå till normal tågdrift så snabbt som möjligt.
Vad är orsaken till rälsbytet?
Øresundsbron fyller snart 25 år och i takt med att förbindelsen åldras ser vi ett större behov för underhållsinsatser. Rälsbyte är en del av det planerade och normala underhållsarbetet på bron.
Hur kör tågen under denna period?
Øresundsbron beklagar besväret och hänvisar till tågoperatörerna, bland annat skanetrafiken.se, för information tågtider och ersättningstrafik.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.
Premiär för nattåg Sverige–Schweiz i vår
Det federala schweiziska tågtrafikbolaget SBB kommer av allt att döma att inleda nattågstrafik mellan Malmö och Basel eller Zürich i april 2026.
Staten räddar tågfärjorna
Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.
147 sökande till toppjobb på Trafikverket
147 personer har sökt tjänsten som kommunikationsdirektör på Trafikverket. Anna Lihr, som innehaft tjänsten i elva år, blir inom kort ny kommunikationsdirektör på MSB.