Annons:
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
En del av rälsen i Öresundstunneln ska bytas i perioden 27/5-9/6. FOTO: Øresundsbron
“Varje år genomförs flera besiktningar för att upprätthålla en fortsatt säker förbindelse och identifiera underhållsbehov. Vår senaste besiktning visar att delar av rälsen har nått sin livslängd och behöver bytas efter 25 års tågtrafik. Därför tidigarelägger vi nu detta omfattande underhållsarbete”, säger Niclas Malmström, underhållschef på Øresundsbron.
“Vi arbetar dygnet runt för att minska störningarna och genomföra spårbytet så snabbt som möjligt.”
Så påverkas tågtrafiken över Øresundsbron:
- Spårarbete dygnet runt i perioden 30 maj–9 juni. Ett av två spår är öppet för tågtrafik, vilket innebär nedsatt kapacitet i tågtrafiken. Ersättningstrafik under rusningstid.
Spårarbetet pågår dygnet för att minimera störningarna och kunna återgå till normal tågdrift så snabbt som möjligt.
Vad är orsaken till rälsbytet?
Øresundsbron fyller snart 25 år och i takt med att förbindelsen åldras ser vi ett större behov för underhållsinsatser. Rälsbyte är en del av det planerade och normala underhållsarbetet på bron.
Hur kör tågen under denna period?
Øresundsbron beklagar besväret och hänvisar till tågoperatörerna, bland annat skanetrafiken.se, för information tågtider och ersättningstrafik.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.









