Annons:

Publicerad: 2024-04-03

Östra Södermanlands Järnväg klimatsatsar

Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred har med stöd från Klimatfond Strängnäs installerat en ny solcellsanläggning som försörjer avfuktningen i en av deras vagnhallar.

Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg har med stöd från Klimatfond Strängnäs installerat en ny solcellsanläggning som försörjer avfuktningen i en av deras vagnhallar. FOTO: Lina Östling

“Tanken är att vi ska bli självförsörjande på el till avfuktningsanläggningen i fordonshallen med de nya solcellerna. Förhoppningsvis ger de även lite överskott”, säger Tage Nordin på museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ.

Intill det gamla stationshuset från 1895 i Läggesta strax utanför Mariefred ligger två stora vagnhallar. Där förvarar föreningen de gamla ånglok och vagnar som trafiken bedrivs med på den smalspåriga järnvägen som går mellan Mariefred och Taxinge.

Den nyaste vagnhallen på drygt 700 kvadratmeter togs i bruk för snart två år sedan och är utrustad med en avfuktningsanläggning så att ångloken och vagnarna av stort kulturhistoriskt värde kan förvaras i en lämplig miljö.

“Lok och vagnar rostar och träet ruttnar om de står fuktigt och då krävs oerhört mycket jobb för att underhålla och återställa dem”, förklarar Tage Nordin, som oftast jobbar som tågklarerare och stins med ansvar för stationen och att vinka in och iväg tågen.

Solceller försörjer avfuktningsanläggningen

Den nya solcellsanläggningen i Läggesta ska i första hand användas för att försörja avfuktningen i fordonshallen med el. En app i mobiltelefonen visar hur mycket energi solcellsanläggningen ger.

“När solen skiner är vi självförsörjande och tillverkar mer energi än vad vi gör av med”, säger Tage Nordin.

Avfuktningsanläggningen använder i genomsnitt 1 000 kWh i månaden. Föreningen räknar med att solcellsanläggningen betalar tillbaka sig på ungefär 7–10 år.

“Nu går det lite snabbare eftersom vi fått ekonomiskt stöd från Klimatfonden”, konstaterar Tage Nordin och berättar att de som ideell förening är helt beroende av olika bidrag för sin verksamhet.

Klimatsatsning sedan flera år

Solceller är inte det enda ÖSlJ använder för att energieffektivisera verksamheten och minska sin klimatpåverkan. Utsläppen från själva tågtrafiken kommer av att det är en gammal teknik som bevaras och visas, men till övrig drift köper de in fossilfri el och för ett par år sedan investerade föreningen i en större solcellsanläggning på taket till en av vagnhallarna inne i Mariefred.

De har gjort flera klimat- och miljösatsningar de senaste 4–5 åren genom att byta ut äldre utrustning som inte är energieffektiv. Till exempel har de bytt ut sju värmepumpar och ersätter äldre lysrör med LED-belysning.

“För oss handlar det både om att spara pengar och att göra något bra för miljön”, säger Tage Nordin.

Tänker nytt utifrån det gamla

Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg vill både visa hur en levande smalspårig järnväg kunde se ut i början av 1900-talet och hur den var ett viktigt transportmedel. De har många aktiva medlemmar och varje sommar ordnas ett ungdomsläger.

“Jag tror absolut att både vår verksamhet och sommarlägret kan inspirera de yngre att bli mer intresserade av att både jobba med och att resa med tåg”, säger Tage Nordin.

Museijärnvägen i Mariefred klimatsatsar med fler solceller med stöd från Klimatfond Strängnäs. “Lok och vagnar rostar och träet ruttnar om de står fuktigt och då krävs oerhört mycket jobb för att underhålla och återställa dem, förklarar Tage Nordin. FOTO: Lina Östling
Tage Nordin på museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg, ÖSlJ, visar upp appen i mobiltelefonen som visar hur mycket energi solcellsanläggningen ger. FOTO: Lina Östling

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.

Notis

Train & Rail i Stockholm fullbokad

Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

Notis

Ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.