Annons:

Publicerad: 2020-04-20

Oviss framtid för SJ:s nattåg

SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december. SJ kan också komma att köra nattåg från Norrland till Göteborg. Men kalkylen är osäker och framtiden oviss.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tåg 92 väntar på vagnar mot Luleå som kommer med tåg 72 från Göteborg till Sundsvall natten till 21 januari 2020.

Annons:

”Det är oerhört svårt att få lönsamhet i något av uppläggen”, säger Jan Kyrk, affärschef och ansvarig för tågtrafiken till och från Norrland på SJ.

”Vi sliter med frågan och får se i höst åt vilket håll vågskålen tippar över”.

När Trafikverket upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland i två paket, ett med trafiken till och från Jämtland och ett med trafiken till och från Övre Norrland, vann SJ Jämtlandstrafiken och Vy trafiken på Övre Norrland.

Därmed spricker samordningen mellan tågen som SJ genomför sedan flera år.

Tågen möts i Sundsvall

SJ kör nu tåg mellan Luleå och Stockholm och tåg mellan Duved och Göteborg, De möts under nätterna i Sundsvall.

Där växlas vagnarna mellan tågen så att Göteborg även har direkta sitt-, sov- och liggvagnar till och från Luleå och Stockholm även har direkta sitt-, sov- och liggvagnar till och från Duved året runt.

Men eftersom Trafikverkets upphandling endast omfattar trafiken till och från Stockholm och vanns av olika operatörer är sannolikheten stor att SJ endast kommer att köra tåg mellan Stockholm och Duved och Vy endast tåg mellan Stockholm och Luleå förutom nattåget Stockholm–Kiruna–Narvik.

Därmed kan Västsverige, Örebro och Västerås stå helt utan direkta nattåg till Norrland från 13 december. Resenärerna tvingas till byten på Stockholm C tidiga morgnar och sena kvällar.

Kommersiell nattågstrafik från Göteborg

Trafikverkets beslut ledde i vintras till omfattande protester och SJ lovade att undersöka möjligheterna att behålla delar av dagens trafik medan Vy lovade att utreda möjligheterna att köra till och från Göteborg.

Det är svårt att få nattågstrafik lönsam. Vi klarar det nästan inte mellan Stockholm och Malmö trots att vi har många affärsresenärer där. I nattågen till och från Norrland är det mest privatresenärer och då kan vi inte få tillräckligt betalt för att tågen ska bli lönsamma.

 

Jan Kyrk, affärschef SJ

SJ har nu sökt tåglägen hos Trafikverket för att köra nattåg till och från Umeå och till och från Göteborg. Därmed skulle SJ kunna komplettera den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved med kommersiell nattågstrafik enligt nuvarande upplägg med vagnväxling i Sundsvall. Men tågen skulle köras till och från Umeå i norr.

De sökta tåglägena är Göteborg-Sundsvall-Umeå 19.50–07.53 och Umeå–Sundsvall–Göteborg 19.43–09.10.

”Men jag kan idag inte säga om det blir verklighet”, säger Jan Kyrk på SJ.

”Det är svårt att få nattågstrafik lönsam. Vi klarar det nästan inte mellan Stockholm och Malmö trots att vi har många affärsresenärer där.”

”I nattågen till och från Norrland är det mest privatresenärer och då kan vi inte få tillräckligt betalt för att tågen ska bli lönsamma.”

Trafiken inte lönsam

Nattågstrafiken till och från Övre Norrland upphandlas av staten sedan 1990-talet och nattågstrafiken till och från Jämtland sedan 2018.

”Även om resandet till och från Jämtland ökat markant sedan tågen åter började rulla varje natt året runt är den inte lönsam”, säger Jan Kyrk.

Västsverige, Örebro och Västerås kan stå helt utan direkta nattåg till Norrland från 13 december. Resenärerna tvingas då till byten på Stockholm C tidiga morgnar och sena kvällar.

SJ får i år 71 miljoner kronor av Trafikverket för att köra nattågen till och från Jämtland.

Umeå är det största resmålet i Övre Norrland och det kan finnas en liten möjlighet att köra kommersiell nattågstrafik dit som komplement till våra snabbtåg. Kanske kan vi köra till Göteborg under högsäsong, det vill säga vinter, tidig vår och sommar, totalt 100–120 dagar om året.

 

Jan Kyrk, affärschef SJ

Det som, enligt Jan Kyrk, talar för att SJ i höst beslutar att köra till och från Umeå samt till och från Göteborg utöver den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved är det ökade miljö- och klimatmedvetandet och det ökande tågresandet, åtminstone innan coronakrisen.

”Umeå är det största resmålet i Övre Norrland och det kan finnas en liten möjlighet att köra kommersiell nattågstrafik dit som komplement till våra snabbtåg. Kanske kan vi köra till Göteborg under högsäsong, det vill säga vinter, tidig vår och sommar, totalt 100–120 dagar om året”, säger han.

Inga kontakter med Vy

Under vintersportsäsongen utgörs nästan en tredjedel av det totala resandet i nattågen till Jämtland av resenärer från Västra Götaland och Örebro län.

Enligt Jan Kyrk har SJ inte haft några kontakter med Vy om samordning av nattågstrafiken.

”Det är nästan omöjligt att lösa samordnings- och ansvarsfrågorna om två olika operatörer skulle integrera sina tåg”, säger han.

SJ avbröt för något år sedan en upphandling av modernisering av de flesta vagnar för nattågstrafiken efter ett utslag i EU-domstolen om att SJ måste följa Lagen om offentlig upphandling och sedan priserna var mycket högre än den summa SJ avsatt för projektet.

En nya upphandling, i enlighet med LUF, genomförs nu. SJ hoppas på lägre priser i anbuden.

”På lite sikt måste vi renovera vagnarna eller köpa nya”, säger Jan Kyrk.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Alstom lär sig vika plåt

Tågtillverkaren Alstom samarbetar med svenska Stilride för att vika och böja stålplåt mer effektivt. I första hand ska tekniken testas på drivsystemen.

Nyhet

Krympt pendeltrafik

Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.

Nyhet

Ny vagn ersätter tre gamla

Från 1950-talet till 2020-talet i ett stort språng. De små, snart 70 år gamla, godsvagnarna som används för att transportera pappersmassa från Värö bruk till Varbergs hamn ersätts av 20 meter långa vagnar med helt öppningsbara sidor.