fbpx

ANNONS

Snart sovvagnar till Hamburg

Nästa vecka kan SJ få tillstånd att använda en sovvagn i tågen mellan Stockholm och Hamburg. Två veckor senare kan fyra vagnar vara godkända och då blir det premiär för sovvagnar i nattågen.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 16 september 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: JOHAN HELLSTRÖM
1 september avgick det första av SJ:s nattåg från Stockholm C till Hamburg Altona, rumphugget på grund av järnvägsbyråkratins outgrundliga vägar.

”Om allt går vägen kan vi sätta fyra sovvagnar i trafik i början av oktober”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.

För tre veckor sedan stod det klart att premiären för SJ:s nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg inte skulle bli vad SJ och resenärerna hoppats på.

LÄS MER: Nattåget utan sovvagnar – Järnvägar.nu

Den danska Trafikstyrelsen vägrade godkänna såväl sov- som sittvagnar för trafiken genom Danmark och hänvisade SJ till European Railway Agency (ERA), EU:s järnvägsbyrå i Frankrike.

Enbart liggvagnar i tågen

1 september rullade de första nattågen från Stockholm och Hamburg men det bestod enbart av liggvagnar som var godkända för trafik genom Danmark sedan tidigare. Premiärfestligheterna ställdes in.

LÄS MER: Premiär för kort nattåg – Järnvägar.nu

Efter en intensiv dialog mellan SJ och ERA med dagliga telefonmöten verkar det som om ERA kan ge ett princip- eller prototypgodkännande för en av de inhyrda sovvagnarna 21 september.

Därefter tar de individuella godkännandena av övriga sovvagnar i samma utförande ytterligare cirka två veckor.
Det skulle kunna innebära att SJ i början av oktober har möjlighet att använda fyra sovvagnar i nattågen och då blir det aktuellt att komplettera de två liggvagnana i varje tåg med två sovvagnar.

Möjligt boka liggplatser inom kort

Det har under flera veckor varit omöjligt att boka plats i nattågen men inom kort kommer försäljningen av liggplatser att återupptas. Alla liggplatser är dock redan bokade fram till mitten av nästa vecka, därefter finns ströplatser i liggvagnarna.
Bokningarna av sovvagnsplatser återupptas inte förrän det är helt klart när sovvagnarna kan sättas in i tågen.

”Trafiken till och från Hamburg har gått riktigt bra ur produktionssynvinkel”, säger Dan Olofsson.

”Tågen håller i allmänhet tidtabellen väl men vi har haft två större störningar, den första när vi fick slag i ett hjul och fick ta en av liggvagnarna ur trafik en av de första dagarna och den andra häromnatten när tåget körde på ett djur och blev två timmar sent.”

Tågen körs nu med två liggvagnar, de femte liggvagnen som är godkänd för trafik står som reserv.

Nattåget inväntar EC-tåget från Prag

SJ:s nattåg har anslutning från EC 172 Budapest-Bratislava-Prag-Dresden-Berlin-Hamburg Altona.

”Vi har väntat på det tåget ett par gånger när det varit försenat eftersom vi har haft övergångsresenärer”, säger Dan Olofsson.

”Det har visat sig att vi kan köra in förseningen under natten.”

Dan Olofsson är också nöjd med arbetsinsatserna ombord på tågen.

”Det är skönt att se att den tyska personalen från RDC samarbetar så bra med SJ:s tågvärdar”, säger han.

”De jobbar verkligen som ett team och löser problemen på bästa sätt.”

ANNONS

ANNONS

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

ILLUSTRATION: SJ
Så här planerade SJ att nattågen till och från Hamburg skulle se ut. Om några veckor kan de anta liknande proportioner i verkligheten.

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?