
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Fler nyheter
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.
Oväntat punktliga tåg
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.
Möte med järnvägsbranschen

”Det bästa med mitt jobb är min fina kollegor”
Petrus Sarmento som är driftchef hos VR Sverige i Stockholm. “Det bästa med mitt jobb är min min fina personal. Sedan älskar jag ju såklart att vara ute i verkligheten och köra spårvagn ibland också”, berättar han.
Järnvägspodden
Notiser
Upphandling för pendeltåg i Stockholm avbruten
Region Stockholms trafiknämnd har beslutat att avbryta upphandlingen av pendeltågstrafiken på grund av bristande konkurrens. Fem av sex initialt intresserade operatörer drog sig ur och endast ett anbud inkom, vilket ansågs otillräckligt för att säkerställa ett stabilt och långsiktigt avtal.
Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider
Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.
Tågen kör i full hastighet igen efter snabb reparation av rälsen
Den 16 januari sänkte Trafikverket hastigheten för tågen på vissa sträckor söder om Stockholm för att kunna laga sprickor i rälsen. Sprickorna har åtgärdats snabbare än förväntat och nu rullar tågen i full hastighet igen.
Sponsrat innehåll

Ses vi på Järnvägsdagen?
Den 20 november är det dags för Järnvägsdagen på Sergels Hub i Stockholm. Train & Rail är givetvis på plats. ”Det är årets bästa plats för nätverkande och nya möten. Jag ser också fram emot programdelen om hur vi möter kompetensbristen”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
Jonas Friberg: Det personliga bemötandet gör skillnad
Jonas Friberg har 116 tågresor i bagaget senaste året. Av dem var 69,8 procent av tågen var i tid. Var tredje tåg var försenat. Motsvarande siffra året innan var 110 tågresor där 82,7 procent av tågen var i tid.
En mer attraktiv järnväg i Norden
30 augusti reste Karin Svensson Smith till Köpenhamn för att delta i ett seminarium om järnvägen i Norden. Seminariet arrangerades av NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete.
Det är dags att avreglera avregleringen
Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
Träffa Train & Rail på InnoTrans i Berlin
Den 24–27 september är det dags för InnoTrans 2024 i Berlin. Bland årets höjdpunkter hittar vi 220 världspremiärer och 110 fordon på utomhusutställningen. Självklart är Stockholmsmässan på plats och inspireras inför Train & Rail 2025.
Lång färd mot nära mål
Att köra godståg från Göteborg till Malmö, knappt 30 mil, tar normalt fyra timmar för lokföraren Tomas Beckius. Nu hinner han knappt till Halmstad där det blir avlösning på samma tid.
Järnvägsmuseet åter öppet
29 juni återöppnas Järnvägsmuseet i Gävle. Det har varit stängt för renovering sedan 2017. Besökarna välkomnas av en elegant nybyggd entrébyggnad, flankerad av två glänsande orange X5-vagnar. I det sanerade lokstallet finns sex ombyggda hallar som visar järnvägens historia och utveckling.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Nattåg till Bryssel kräver politiska beslut
Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas. Kostnaden väntas bli cirka 50 miljoner kronor om året. Men innan tågen kan börja rulla krävs politiska beslut i Stockholm, Köpenhamn, Berlin och Bryssel.
Götalandsbanan har enorm potential
Bo Lind är pensionerad universitetsadjunkt. Han menar att det det svenska järnvägsnätet inte alls är fullt utbyggt som många påstår. I dag saknar Stockholm och även Linköping och Norrköping i stort sett direkta tågförbindelser med flera större städer i landet.
Vision och enighet kring handling
Jonas Friberg ser en tydlig gemensam nämnare mellan två relativt olika konferenser – vi måste ha gemensamma mål, våga prata om målkonflikterna och göra saker tillsammans. Läs hans krönika om Järnvägsbranschens samverkansforum och Rådslagets Summit.
Green Cargo lämnar Norge
31 januari kör Green Cargo de sista tågen i norsk inrikestrafik under överskådlig tid. Skenande elpriser har gjort en redan olönsam trafik med alltför korta tåg mer förlustbringande.