Annons:
Resenärerna döper om Rödluvan
Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.
Vad ska VR-tåget heta – Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? FOTO: VR
I maj blev det klart att MTRX köptes av finska VR, och under sommaren har MTRX snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg varit lika röda som tidigare. Men i augusti bytte tågoperatören namn till VR, och nu rullas det nya gröna varumärket ut för fullt. En del av förändringen är att byta namn på ett av tågoperatörens sex snabbtåg, som idag heter Rödluvan.
– Vi lämnar allt rött bakom oss och att döpa om vårt tåg Rödluvan är en del av det, säger Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg Sverige.
– För att hitta ett nytt namn har våra medarbetare kommit med över hundra förslag under sommaren. Nu är det dags att lämna över till resenärerna att fatta det avgörande beslutet vilket namn det blir.
Av de drygt hundra namnförslag från VR:s medarbetare har de tre populäraste namnen vaskats fram. Från och med idag fram till den 25 september är det öppet för alla att rösta på ett av följande tre alternativ:
- Ei saa peittää som betyder “Får ej övertäckas”. Vanligt förekommande på elektriska värmeelement och kanske den finska textraden som flest svenskar kan. Något av en kultfras.
- Grönluvan som är en uppdaterad variant av nuvarande Rödluvan.
- Grodan som är ännu ett grönt namn som kanske anspelar på Göteborgs sightseeing-båtar Paddan?
Det nya namnet offentliggörs den 10 oktober vid en namnceremoni på plattformen. Namnet kommer att synas på den främre delen av tåget. VR:s övriga snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg heter:
- Trainy McTrainface. Hur det här tåget fick sitt namn är en lång story. Men det handlar om ett brittiskt forskningsfartyg som internet ville döpa till Boaty McBoatface men som senare kom att döpas till Sir David Attenborough. Googla, om du vill gå till botten med det här.
- Glenn. Alla heter Glenn i Göteborg? Ett av VR:s tåg gör i alla fall det.
- Miriam. Ett av Göteborgs stora namn. Bryant, alltså.
- Ingvar. Ett annat stort namn från Göteborg. Behöver vi säga Oldsberg?
- Estelle. Kungligt resande.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
VR:s snabbtåg byter namn till Grodan
Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.
Gammal kioskvagn som ny
Den första av de tio kioskvagnar som moderniseras av VR Fleetcare i Pieksämäki har nu satts i trafik i SJ:s Intercity-tåg mellan Stockholm och Dalarna. Samtidigt renoveras den gamla X2000-reserven.
SJ kör egna tågen i Danmark
Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg. Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte.
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Ny VD för Öresundståg
En enig styrelse i Öresundståg AB har utsett en ny VD. Det blir Mark Fenzel som kommer att axla rollen efter Jarl Samuelsson som varit tillförordnad VD under en längre period.