Annons:

Publicerad: 2023-07-24

Resenärerna vill se nationella krav kring trafikinformation

Ett av Konsumentorganisationen Resenärernas huvudsakliga fokusområden för 2023 kallas ”Trafikinformation och någon att fråga”. Detta innebär en önskan och uppsatt målsättning om att få tydliga nationella krav på trafikinformation samt möjlighet till kundservice vid behov.

För att lyckas med detta krävs det en gemensam ansvarig över Sveriges stationer. Idag är det RKM, kommuner, Trafikverket och Jernhusen med fler som bär ansvaret vilket inte är oproblematiskt.

– Då flertalet delar ansvaret över Sveriges stationer är det inte alltid lätt för den som reser att veta var man ska vända sig vid eventuella problem, säger Resenärernas ordförande Jonas Friberg.

Genom att ändra strukturen och enbart låta en stå som ansvarig kan en jämn kvalitet kring trafikinformation säkerställas. Detta då det blir möjligt att sätta upp minimikrav samt ramverk kring hur informationen bör se ut, ska kommuniceras och i vilken utsträckning kundservice bör finnas tillgängligt.

– Det minsta som kan göras för Sveriges resenärer är att ha enhetlig, strukturerad och tydlig information vid vardera station, säger Friberg.

Resenärerna arbetar sedan en tid tillbaka med denna typ av fråga i deras största projekt, Stationsprojektet. Här ligger fokus på vikten av att låta resenären få tillgång till den service och information hen önskar. Genom arbetet försöker Resenärerna skapa en god dialog mellan ansvariga för Sveriges stationer, samt kommunicera de minimikrav Resenärerna anser bör finnas.

– Genom tydliga nationella krav på trafikinformation kan vi reducera eventuell oro och rädsla kring att åka kollektivt. Dessutom skulle både resenärer och trafikoperatörerna besparas resurser i form av tid och pengar i samband med att mängden missinformation reduceras, avslutar Friberg.

Resenärerna vill se nationella krav kring trafikinformation. FOTO: Resenärerna

ANNONS:

Fler notiser

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Nyhet

881 miljarder till infrastruktur

Regeringen satsar 165 miljarder kronor på vidmakthållande av de svenska järnvägarna och 437 miljarder kronor till nya vägar och järnvägar. Satsningen i Nationell plan omfattar totalt 881 miljarder kronor.

Notis

Norrbotniabanan projekteras genom Piteå

Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.