Annons:

Publicerad: 2025-02-20

Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg – European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Alstom Transport visade upp SL:s nya pendeltåg X60B och körde med ERTMS-utrustning på Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand 26 januari 2016. FOTO: Kasper Dudzik

“För att järnvägen ska förbli ett hållbart och konkurrenskraftigt transportmedel måste systemet moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Det nya signalsystemet säkrar järnvägens framtida funktion och bidrar till mer kapacitet, säkerhet och ökad punktlighet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

EU-regler kräver att ERTMS införs på utvalda sträckor till 2030 och i hela järnvägsnätet till 2050. Sverige har påbörjat arbetet, men regeringen anser att takten i införandet måste öka för att undvika ökade kostnader och försämrad funktion.

För att kunna använda järnvägssträckor som är utrustade med ERTMS krävs att fordonen som trafikerar den specifika sträckan har rätt ombordutrustning. Efter år 2029 bedömer Trafikverket att fordon måste ha ombordutrustning för ERTMS för att kunna trafikera det statliga svenska järnvägsnätet utan att försämra framkomligheten.

“Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Vissa operatörer har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att investeringsstödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de operatörer som redan installerat ombordutrustning för ERTMS ingår i Trafikverkets uppdrag att se över möjligheterna att ge bidrag retroaktivt.

Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 september 2025.

European Rail Traffic Management System (ERTMS)

ERTMS är ett standardiserat och digitalt signalsystem för järnväg. Enligt EU:s regelverk kommer ERTMS krävas på utvalda sträckor till 2030 och blir obligatoriskt i hela EU:s järnvägsnät från 2050. ERTMS består av European Train Control System (ETCS) och Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R).

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.