Annons:

Publicerad: 2024-03-08

Sandahls kör alla egna tåg

Sandahlsbolagen tar i december genom dotterbolaget Real Rail över de sista tågen som är upphandlade. CFL Cargo som nu kör tågen förlorar ett stort uppdrag men deppar inte.

Text: Ulf Nyström  Foto: Mats Nyblom

Sandahlsbolagen äger sju Traxx-lok men kommer att behöva hyra fler lok för att klara den ökande tågdragningen. Foto i Västerås 8 november 2022. Innan Sandahls genom Real Rail tog över tågdragningen körde VäTe Rail som formell tågoperatör tågen mellan Västerås och Avesta Krylbo med lok inhyrda från Sandahls.

”Det är ett rätt naturligt steg” säger Thord Sandahl, vd och huvudägare i familjeägda Sandahlsbolagen.

”Vi har byggt upp en organisation för att köra tåg i egen regi och den kommer att fungera mycket väl för ett par nya tåg med i stort sett oförändrade resurser.”

Sandahlbolagen har genom dotterbolaget Real Rail i många år bedrivit godstågstrafik mellan södra och norra Sverige.

Under flera år upphandlades all tågdragning. Green Cargo körde de flesta tågen och CFL cargo körde ett par tåg.

Tågdragning i egen regi i två år

För drygt två år sedan, i december 2022, började Real Rail köra två tågpar Helsingborg–Nässjö–Umeå/–Luleå och ett tågpar (Göteborg)–Falköping–Luleå sedan moderbolaget skaffat sju moderna Traxx-lok genom förvärvet av Investment AB Bure.

CFL cargo har sedan dess kört tågen mellan Göteborg och Sundsvall med till- och avkoppling av vagnar från respektive till Jönköping i Falköping samt tågen mellan Göteborg och Umeå,

Real Rail kör egen trafik

Real Rail satsar stort på Falköping och kör söndag-torsdag i stället för måndag-fredag när företaget tar över tågdragningen av en egna kombitågstrafiken mellan södra Sverige och Norrlandskusten.

Från och med tidtabellsskiftet i december i år kommer Real Rail att dra samtliga tåg, fem tågpar måndag–fredag, med de sju egna loken och ett antal inhyrda lok.

”Vår ambition är att bli den ledande aktören inom hållbara transporter från dörr till dörr”, säger Thord Sandahl.

”Vi strävar inte bara efter att möta utan efter att överträffa samhällets hållbarhetskrav.”

Fossilsfria lastbilstransporter

”Vi binder samma norra och södra Sverige. Vi kör lastbilstrailrar på tågen som drar trailrarna mellan kunder och omlastningsterminaler med fossilfria lastbilar.”

Vid årsskiftet tog Sandahlsbolagen över Tågfrakt Produktion som kör kombitåg mellan Göteborg Skandiahamnen och Falköping, den så kallade Julapendeln, samt mellan Göteborg Skandiahamnen och Eskilstuna via Hallsberg för Dania Connect, fd GDL Sjöcontainer.

”Vi har för närvarande inte några planer på växa ytterligare”, säger Thord Sandahl.

”Det kommer att bli ett par utmanande år med all tågtrafik i egen regi och kraftigt höjda banavgifter nästa år. Det gäller att konsolidera den trafik vi har.”

För att klara den ökande tågdragningen söker Real Rail, som i dag har cirka 30 lokförare ytterligare 20 lokförare. Dessa kommer att stationeras i Göteborg, Falköping, Örebro och Umeå, eventuellt även i Sundsvall.

Annons:

Real Rail köper Tågfrakt

Real Rail övertar vid årsskiftet Tågfrakt Produktion. Därmed försvinner ett av de äldsta fristående godstågsbolagen i Sverige.

Sandahlsbolagen är en familjeägd koncern med huvudkontoret i Värnamo. Koncernen omsätter närmare tre miljarder kronor per år och har cirka 900 anställda.

CFL cargo förlorar stort uppdrag

När Real Rail tar över tågdragningen av tågen Göteborg-Sundsvall och Göteborg-Umeå i december förlorar CFL cargo ett av sina största uppdrag.

Men Mikaela Schön, vd på CFL cargo Sverige, är inte bekymrad.

”Det var väl inte så oväntat att Real Rail skulle ta över tågdragningen av samtliga tåg”, säger hon.

”Vi räknar just nu på flera affärer och söker fler lokförare. Jag ser inte någon risk att vi behöver varsla förare om uppsägning i höst.”

”Några av våra förare kommer säkert att följa med över till Real Rail men vi hoppas få behålla de allra flesta hos oss.”

CFL cargo har cirka 50 tillsvidareanställda lokförare plus ett antal timanställda förare.

CFL kör många kombitåg

CFL cargo Sverige, som ägs av statsägda CFL och ståltillverkaren ArcelorMittal i Luxemburg, kör för närvarande kombitåg Göteborg–Insjön, Göteborg–Avesta Krylbo, Göteborg–Gävle, Göteborg–Karlstad, Göteborg–Karlshamn, Göteborg–Nässjö, Göteborg–Jönköping. Göteborg–Helsingborg och Jönköping–Helsingborg för olika uppdragsgivare utöver tågen Göteborg–Sundsvall och Göteborg–Umeå för Real Rail.

CFL cargo Sverige kör dessutom virkeståg för Vida-koncernen och sköter växlingen Jönköping–Torsvik för norska Cargonet.

Mikaela Schön ser dock med viss oro fram mot 2025.

”Det blir bekymmersamt med kraftigt höjda banavgifter och kontaktledningsarbetena mellan Göteborg och Alingsås som medför enkelspårstrafik och kraftigt reducerad kapacitet på Västra stambanan”, säger hon.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Pandemin slog hårt mot MTRX

MTR Express redovisar en förlust 113 miljoner kronor för 2020. Lönsamheten, eller snarare bristen på lönsamhet, är tillbaka till 2016 års nivå, första året med helårstrafik mellan Stockholm och Göteborg.

Nyhet

Inga löften från regeringen

Regeringen undersöker förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Det är svaret som Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, fått av näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

Nyhet

Nya X 2000 i trafik i höst

De första ombyggda X2000-tågen sätts i trafik mellan Stockholm och Göteborg tidigt i höst. Bistron krymps men får helt ny inredning med varmluftsugn; pizzan gör sitt intåg på snabbtåget.