Annons:

Publicerad: 2023-03-08

Fler Vectron-lok till Hector

Hector Rail har köpt ytterligare fyra Vectron-lok av Siemens. Två levererades i höstas och två kommer till Sverige i vår. Därmed kommer Hector Rail att ha 26 Vectron-lok.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett av Hector Rails Vectron-lok passerar den nyaste av de tre Tallbergsbroarna vid Nyåker på Stambanan genom Övre Norrland 24 juli 2020.

”Vi fortsätter att växa och vi behöver fler lok för att klara de ökande transporterna”, säger Claes Scheibe.

Hector Rail har sammanlagt cirka 80 lok varav 26 Vectron-lok när de två senaste levererats under våren.

De tre 141-loken, före detta österrikiska 1012, är avställda sedan länge. De fem 161-loken, före detta norska El15, har sålts till norska Grenland Rail och tre av åtta Rc3-lok har sålts, två till Tågab och ett till Nordic Re-Finance.

”Vectron- och Traxx-loken är ju betydligt effektivare än de gamla Rc-loken och vi kan minska kostnaderna för el väsentligt genom att köra med moderna lok”, säger Claes Scheibe.

Sedan september förra året drar Hector Rail SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg genom Danmark, från Malmö till Padborg och åter.

Annons:

Nyligen utökades kombitågstrafiken mellan Göteborg och Umeå för First Row Shipping från två till fyra tågpar i veckan. Två av tågparen körs av Hector Rail, två av CFL cargo.

Dessutom kör Hector Rail numera båda tågparen för First Row Shipping mellan Göteborg och Piteå.

”Dessutom förlängde vi ju avtalet med Trätåg förra året och började dra Flixtrains tåg för snart två år sedan”, säger Claes Scheibe.

Hector Rail har liksom övriga godstågsbolag i Sverige haft stora bekymmer med trafiken sedan Trafikverket i december införde det nya planeringsverktyget MPK.

”Det har varit väldigt jobbigt”, säger Claes Scheibe.

”En av våra styrkor på Hector Rail är ju hög flexibilitet men det är verkligen inte lätt att vara flexibel sedan MPK infördes.”

”Det har krävts massor av övertid och många miljoner kronor i extra kostnader för att kunna köra tågen sedan MPK infördes för tre månader sedan.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Kapacitet

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.

Nyhet

Akut kris för tågtrafikbolagen

Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs. SJ har dragit ner snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm med nästan 80 procent, ändå går tågen nästan tomma. Snälltåget har ställt in nästan alla avgångar. Tågab har korttidspermitterat medarbetare. SJ följer troligen efter.

Nyhet

Unik expansion i Falköping

På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.

Nyhet

Succé i Skåne, fiasko i Bohuslän

Vid millennieskiftet hotades båda banorna av nedläggning. Nu sker en ordentlig upprustning av Simrishamnsbanan, den tredje på 20 år. Men Lysekilsbanan växer igen och kontaktledningen har tagits ner.