Annons:
Sena biljetter till tåg i jul
Det kan dröja nästan två månader innan SJ börjar sälja biljetter till jultrafiken. MTRX hoppas vara några veckor snabbare och Snälltåget kommer att sälja biljetter till tåg med preliminära tider. Alla skyller på Trafikverket.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ kommer troligen inte att kunna börja sälja biljetter till tågen i jultrafiken förrän i början eller mitten av november. SJ:s snabbtåg 407 med X2C 2008 som drivenhet har ankommit Göteborg C i november 2021.
Annons:
”Resenärerna blir lidande och vår personal drabbas när vi inte får reda på om eller när tågen kan gå”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.
”Vi kan ännu inte sälja biljetter för resorna kring jul och nyår eftersom vi inte får besked från Trafikverket när och hur vi får köra våra tåg, vi kan inte ens sälja biljetter till alla tåg i oktober och november eftersom vi inte vet om avgångar måste ställas in eller tågen ledas om med nya tidtabeller.”
Trafikverket fastställer normalt tågplanen för kommande år i mitten eller slutet av september men i år kommer fastställelsen att dröja till 18 oktober, enligt senaste officiella besked.
18 veckor blev en till tre veckor
Trafikverket ska dessutom informera tågbolagen om tåg som påverkas av banarbeten senast 18 veckor innan planerat arbete inleds. Det har inte Trafikverket klarat under hela året och i våras kom man överens med tågtrafikföretagen om 13 veckors framförhållning. Men under sommaren och hösten har Trafikverket inte kunnat lämna klara besked förrän en-tre veckor innan tågen stoppas eller ledas om.
”Det påverkar resenärerna som inte får besked om tågen går, det påverkar våra fordonsomlopp och det påverkar vår personalplanering” säger Monica Lingegård.
”Det är särskilt olyckligt när vi nu har en mycket stor efterfrågan på tågresor.”
Trafikverkets saktfärdighet under året har lett till omfattande kritik från tågtrafikföretagen i Sverige.
När SJ kan börja sälja biljetter till tågen inför och under jul- och nyårshelgerna beror helt och hållet på när Trafikverket fastställer T23, tågplanen som gäller från 11 december i år ett år framåt.
”Vi behöver ett par veckor för att konstruera fordonsomlopp och personalturer”, säger Monica Lingegård. ”Får vi besked först i slutet oktober kan vi knappast börja sälja biljetter förrän i mitten av november.”
Ilskan mot Trafikverket växer
Tågtrafikföretagen får allt senare besked om tåg som måste ställas in eller ledas om på grund av planerade banarbeten. Tågresenärerna kan inte boka biljetter och företagen drabbas av höga kostnader.
Nytt verktyg ska ge snabba ombokningar
”Helst skulle vi vilja sälja biljetter till tågresor ett halvår eller ett år framåt, kunderna har rätt att kunna planera sina resor i god tid.”
Monica Lingegård tror att det blir möjligt under nästa år när SJ börjar använda ett nytt verktyg för försäljning och ombokning av biljetter.
”Då kan vi betydligt snabbare och enklare än i dag boka om resenärerna när det blir ändringar i körplanerna, när tågen måste ta andra vägar eller när tåg behöver ställas in och resenärerna erbjudas plats i andra tåg”, säger hon.
”Vi kan släppa alla biljetter till försäljning och bli riktigt duktiga på att boka om.”
MTRX ska jobba snabbt
Filip Johansson, vd i MTRX, hoppas kunna börja biljetter till tågen i jul och nyår i slutet av oktober eller början på november.
”Det beror ju på när Trafikverket fastställer tågplanen som gäller från 11 december men vi brukar kunna jobba snabbt och kan nog släppa biljetterna tidigare än vad SJ räknar med”, säger han.
MTRX har sex motorvagnståg och kör ett tiotal tåg per dag och riktning mellan Stockholm och Göteborg.
”Det är naturligtvis lite enklare för oss att planera trafiken när vi får reda på förutsättningarna än det är för SJ men vi försöker dimensionera organisationen efter de krav resenärerna har rätt att ställa på oss”, säger Filip Johansson.
Snälltåget reserverar sig
Snälltåget säljer sedan i somras biljetter till vintersporttågen till Jämtland och till Alperna.
”Gångtiderna för de internationella tågen är ju spikade sedan länge”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget.
”Biljetterna till tågen till Jämtland säljer vi med förbehållet att tiderna kan komma att ändras något.”
Marco Andersson räknar med att Snälltåget släpper biljetterna till tågen mellan Stockholm och Malmö i början av oktober.
”Är Trafikverket inte klart med planeringen då får vi sälja även dem med reservation för förändringar och för banarbeten som vi då inte känner till”, säger han.
”Man jag har full förståelse för att SJ inte kan agera på samma sätt. SJ har en helt annan kostym och den är en omfattande process att planera alla delar i ett så stort nätverk.”
Föreläggande mot Trafikverket
Transportstyrelsen har tröttnat på Trafikverkets oförmåga att leverera körplaner till tågtrafikföretagen i tid och ger Trafikverket ett föreläggande.
Nu drygt en månads framförhållning
I går, måndag, hade Trafikverket planerat vilka tåg som behöver ställas in eller omledas på de mest trafikerade sträckorna till och med 23 oktober, nästan fem veckor framåt.
”Vi jobbar så intensivt vi kan och det blir allt färre riktigt sena besked till tågtrafikföretagen”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Men vi är naturligtvis inte nöjda förrän vi är klara med planeringen kring banarbetena de stipulerade 18 veckorna.”
Enligt Bengt Olsson räknar man inom Trafikverket med att fastställa T23, tågplanen som gäller från 11 december i år ett år framåt, i senare hälften av oktober.
”Från 11 december ska vi förhoppningsvis kunna informera tågtrafikföretagen om avvikelser 18 veckor i förväg”, säger han.
Problemen med planeringen beror främst på utbildning av Trafikverkets personal inför användningen av det nya planeringssystemet Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK) som ska göra arbetet med nya tågplaner snabbare och effektivare.
Utbildningen har tagit resurser från arbetet med planeringen av avvikelser från tågplanen i samband med långtidsplanerade och korttidsplanerade banarbeten.
Om Trafikverket inte radikalt förbättrar leveranserna av körplaner under 2023 kan Transportstyrelsen komma att utfärda ett vite mot Trafikverket.
”Arbetet med nya tillfälliga tågplaner i samband med spårfelen Sparreholm-Flen och Flisby-Nässjö under flera månader i våras tärde hårt på vår planeringskapacitet och det är först nu vi börjat kunna jobba ikapp”, säger Bengt Olsson.
”Just nu är det 30 planerare och ett 100-tal tågklarerare som arbetar med detta och ambitionen är definitivt att återinföra 18 veckors-regeln från december.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo vänder till vinst
För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor
Sex järnvägsbyggen får klartecken
Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren. Projekten finns i den nationella planen för transportsystemet men för att Trafikverket skall kunna starta byggandet krävs godkännande av regeringen.
Söderholm lämnar Green Cargo
Ted Söderholm lämnar Green Cargo och Tågföretagen i vår. Efter fyra som vd på godstågsbolaget har resultatet förbättrats men Green Cargo har fortfarande svårt att finansiera nya lok och vagnar.
Betydande återhämtning för järnvägen 2022
Under 2022 genomfördes 689 miljoner resor med järnväg, spårväg och tunnelbana, vilket var en ökning med 35 procent jämfört med 2021. Jämfört med 2019 innebar det dock en nedgång med 14 procent. Det visar ny statistik från Trafikanalys.