Annons:

Publicerad: 2025-06-25

SHK utreder spårvagnsolyckan

Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Natten till midsommarafton 20 juni 2025 spårade en spårvagn i hög hastighet ur i korsningen Vasagatan-Avenyn i centrala Göteborg. 

Natten till midsommarafton 20 juni 2025 spårade en spårvagn i hög hastighet ur i korsningen Vasagatan-Avenyn i centrala Göteborg.

Olyckan resulterade i omfattande skador på spårvagnen och ett gatukök. Åtta personer skadades, varav fyra allvarligt men inte livshotande.

Spårvagn av typen M31 framfördes på linje 3 från Marklandsgatan i riktning mot Kålltorp.

Passerade hållplatsen i hög hastighet

Efter att ha stannat vid hållplatsen Vasaplatsen accelererade spårvagnen i utförsbacken på Vasagatan och passerade hållplatsen Valand i hög hastighet.

I korsningen med Kungsportsavenyn spårade spårvagnen ur, fortsatte över korsningen och in i ett gatukök i mitten av Vasagatan.

Annons:

Haverikommissionen utreder normalt inte olyckor med så gynnsam utgång.

”Det var en allvarlig olycka och den hade kunnat få betydligt mer allvarliga konsekvenser med många fler skadade eller omkomna”, säger Mikael Hillbo, utredare på Haverikommissionen.

”Därför utreder vi olyckan.”

Faktainsamling och samtal med föraren

Haverikommissionen genomförde under midsommarhelgen faktainsamling, intervjuer med nyckelpersoner på Göteborgs Spårvägar och samtalade med spårvagnsföraren.

Haverikommissionen har tagit hand om spårvagnens färdskrivare men har ännu inte analyserat registreringarna.

”Men helt klart har spårvagnen framförts med för hög hastighet och därför spårat ur i korsningen Vasagatan-Avenyn”, säger Mikael Hillbo.

”Det råder stopplikt vid hållplatsen Valand strax före korsningen och hastigheten genom växelpartiet är begränsad till 15 kilometer i timman.”

Flänsbärande räler i växlarna

Växlarna i den aktuella korsningen har, liksom de flesta övriga växlarna på spårvägarna i Göteborg, så kallade flänsbärande räler där hjulen rullar på flänsarna i stället för på hjulbanan.

Det medför att hastigheten måste vara kraftigt begränsad i växlarna och att urspårningsrisken är betydligt högre om hastighetsbegränsningarna överskrids.

Haverikommissionens rapport väntas föreligga om nio–tolv månader.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Reportage

Återupptagen spårvagnstrafik i Danmark

Köpenhamn, Odense och Århus hade spårvagnstrafik till mitten av 1900-talet när trafiken lades ner. Söndag 26 oktober invigdes trafiken i första etappen på ringlinjen runt Köpenhamn och nu har de tre städerna återfått spårvagnarna.

Nyhet

Uselt kvartal för Green Cargo

Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.