Annons:
SJ åter Sveriges grönaste varumärke
SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom alla branscher, och dessutom inom kategorin Transport för sextonde året i rad. Genom en undersökning bland svenska folket prisas SJ återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant.
Utmärkelsen bygger på resultatet i undersökningen ”Svenskarnas Syn på Varumärken och Hållbarhet”. Det är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ.
Undersökningen har besvarats av över 1 000 svenskar i åldrarna 15–74 år. De har fått svara på frågor om miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i tiotalet olika branscher.
Undersökningen har genomförts sedan 2008.
I undersökningen får SJ det högsta genomsnittliga värdet av alla varumärken. SJ uppnår dessutom ett extra starkt resultat som ett av få varumärken som i undersökningens historia har fått ett genomsnittligt värde över 5,0 på en skala 1–7.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Trafikverket tror på höjda banavgifter
Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.