Annons:
SJ-chefen får sparken
SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Monica Lingegård har varit vd för SJ sedan augusti 2020. Hon fyller 63 år i december och är ordförande i Tågföretagen och styrelseledamot i Almega.
”Det är tydligt att jag gärna hade fortsatt”, säger Monica Lingegård till Svenska Dagbladet på söndagskvällen.
”Vd-bytet sker på styrelsens initiativ”, säger SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson till Dagens Industri som på söndagen avslöjade nyheten om Lingegårds avgång.
SJ-chef i fem år
Monica Lingegård har varit vd för SJ sedan augusti 2020. Hon var tidigare vd för Samhall och har de senaste åren blivit ordförande i Tågföretagen och styrelseledamot av arbetsgivarorganisationen Almega.
Monica Lingegård kommer jobba kvar fram till 28 februari nästa år. Därefter får hon en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.
”Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med tolv månadslöner från den 1 mars, säger Kenneth Bengtsson till Dagens Industri.
Lingegård för gammal, enligt styrelsen
Anledningen bakom beslutet ska, enligt Kenneth Bengtsson, vara att styrelsen önskar en bättre kontinuitet på vd-posten under kommande år.
”Vi behöver en vd som kan ha ett perspektiv på fem–sju år och det räcker att titta på födelsebeviset för Monica så inser man att då kommer ett vd-skifte under den här perioden, säger Bengtsson till DI.
Monica Lingegård fyller 63 år 22 december i år.
På frågan om huruvida hon tolkar Bengtssons uttalande som åldersdiskriminering svarar hon:
Lingegård vill inte kommentera
”Jag kommenterar inte på det här just nu”, säger Monica Lingegård till SvD.
”Vi kommer att gå ut med en pressrelease imorgon bitti.”
Annons:
Hård kritik riktades för ett par år sedan mot Monica Lingegårds ledarskap i anonyma visselblåsarbrev till både SJ:s styrelse, regeringskansliet, till flera tidningsredaktioner och till Järnvägar.nu.
Enligt Kenneth Bengtsson är det inte den kritiken, som styrelsen lär utreda, som i första hand fällt Monica Lingegård.
”Man kan aldrig säga att sådana saker inte påverkar också men det är inte det som styrt det här beslutet”, säger Kenneth Bengtsson till DI.
Enligt Bengtsson gör inte Monica Lingegård ett dåligt jobb.
”Vi har i dag en vd som gör ett bra jobb på alla sätt och vis.”
Kritiken fick regeringen att agera
Men den anonyma kritiken mot Monica Lingegård fick Finansdepartementet att övertyga styrelsen för SJ att låta utföra extern granskning av SJ:s ledning, att genomföra en medarbetarenkät, att fördjupa dialogen med de fackliga organisationerna och att låta genomföra en oberoende juridisk analys av de rekryteringar av ledande chefer som Monica Lingegård gjort.
Oklart vem som efterträder Lingegård
Vem som ska efterträda Monica Lingegård kommer att meddelas under måndagen.
En stark kandidat kan vara Rikke Lind, administrerande direktör på SJ:s norska dotterbolag SJ Norge.
SJ Norge som bland annat utför trafiken Oslo–Trondheim, Trondheim–Bodö samt Trondheim–Storlien har i flera år rankats högst bland tågresenärerna i Norge.
Rikke Lind är 57 år och har varit chef för SJ Norge sedan januari 2022. Hon har tidigare varit statssekreterare i Norge.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Godstågsbolag går i graven
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget och moderbolaget BLI Holding kommer att ägna sig åt uthyrning av lok genom dotterbolagen BL Rail och Kronlok.
Railcenter Hallsberg invigt
Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.



