Annons:

Publicerad: 2021-10-25

SJ köper regionaltåg för tre miljarder

SJ köper 25 nya regionaltåg från den spanska tillverkaren CAF. Tågen som kostar 120 miljoner kronor styck ska levereras från 2025 och sätts i trafik på flera av SJ:s regionaltågslinjer.

Text: Ulf Nyström Illustration: SJ

Så här kan SJ:s nya regionaltåg från CAF komma att se ut.

Annons:

”Vi behöver nya regionaltåg för att kunna erbjuda fler resenärer bekväma och klimatsmarta resor”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

De nya regionaltågen, som kommer att rymma ungefär 330 sittplatser per tågsätt, ersätter de lokdragna tåg med Rc-lok och 80-talsvagnar som SJ i dag använder bland annat mellan Stockholm och Uppsala samt mellan Göteborg och Kalmar.

De nya tågen kommer tillsammans med de grå tvåvåningstågen X40 att svara för SJ:s regionala tågtrafik på linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg.

Tågen tillverkas av CAF i Spanien

De nya regionaltågen kommer att tillverkas av Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Det spanska företaget har under senare år vuxit till en av de största tillverkarna av järnvägståg, tunnelbanetåg och spårvagnar i Europa och har bland annat levererat spårvagnar till Stockholm, Lund och Oslo och tåg till Norge,

CAF kommer med start 2024 att leverera 20 eltåg och tio bimodala tåg till Transitio för användning i Krösatågen i Småland och Östergötland.

CAF köpte under 2019 det svenska tågunderhållsföretaget Euromaint.

Tågen ska fungera både för den som reser i en till två timmar men även för den som reser längre.

 

Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Liknande tåg i Krösatågen

De nya regionaltågen till SJ blir av samma typ som tågen till Transitio men blir femvagnarståg med något annorlunda inredning. Största tillåtna hastighet blir 200 km/h.

”Med tre kopplade tågsätt får vi 1 000 sittplatser i ett tåg”, säger Jan Kyrk. ”Vi kan köra tåg med mycket hög kapacitet bland annat i högtrafik mellan Stockholm och Uppsala där vi har väldigt många resenärer.”

”Trots att tågen får många sittplatser har vi ändå lagt ribban högt vad gäller komfort. Tågen ska fungera både för den som reser i en till två timmar men även för den som reser längre.”

Tågen får dock varken bistro eller kiosk.

Förberedda för kaffeautomater

”Tågen kommer att vara förberedda på installation av kaffe- och varuautomater men vi har ännu inte beslutat hur dessa kan komma att utformas.”

De nya regionaltågen är, enligt SJ, anpassade för svenskt klimat och utformade för enkel påstigning, vilket ska underlättar för personer med funktionshinder.  De får också utrymme för cyklar.

Investeringen i nya regionaltåg är en del av SJ:s satsning på tolv miljarder kronor i nya snabbtåg, nya regionaltåg och upprustningen av X2000-tågen.

Slutet på Rc-loksepoken

Med de 25 nya tågen i trafik kommer den ungefär 50 år långa epoken där SJ:s Rc-lok dominerat de svenska järnvägarna definitivt att vara över. Om fem-sex år kommer de få kvarvarande Rc-loken hos SJ endast att dra nattågen, enligt nuvarande planer åtta tåg per natt.

De regionala tågen kommer att köras med X40 och de nya regionaltågen och snabbtågen med X2, X55 och de nya snabbtågen som har projektnamnet Delta.

Upphandling av de nya snabbtågen pågår.

SJ har fattat ett så kallat tilldelningsbeslut för de nya regionaltågen, beslutet kan överklagas. SJ har option på fler tåg men vill inte avslöja antalet.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Så blir banunderhållet bättre

Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.

Nyhet

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

Nyhet

Slutkört för Uppsalapendeln

SJ ställer in regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala vid tidtabellsskiftet i december. Sedan SL började köra pendeltåg på sträckan och Mälardalstrafik kraftigt utökat sin trafik har antalet SJ-resenärer minskat och förlusterna uppgår nu till 50 miljoner kronor om året.