Annons:
SJ ställer in X2000-tåg
SJ ställer in tre-fyra X2000-tåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg på grund av fordonsskador och omfattande sjukskrivningar på tågverkstäderna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
![KDsjwebb_XP20349](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2023/01/KDsjwebb_XP20349.jpg)
Under fredagen, 13 januari, är tre av 19 avgångar i var riktning mellan Stockholm och Göteborg inställda.
Annons:
”Vi ställer som mest in fyra avgångar om dagen men alla resenärer erbjuds plats i övriga tåg”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. ”Oftast finns det lediga platser vid avgångarna en timma tidigare eller en timma senare.”
”Vi har ställt in tågen med viss framförhållning och informerat resenärerna som haft tid på sig att boka om eller ställa in sina resor.”
”Det är tur i oturen att det är lågsäsong för tågresandet nu och att det finns gott om lediga platser i tågen. Successivt kommer antalet inställda tåg att minska och från 23 januari hoppas vi kunna köra normal trafik.”
Det har varit en besvärlig vinter med väldigt växlande väder som slitit hårt på fordonen samtidigt som våra entreprenörer inte haft full bemanning på verkstäderna.
Tobbe Lundell, presschef på SJ
Lång väntan på underhåll
Orsaken till inställelserna är att ovanligt många X2000-tåg väntar på underhåll och reparationer på de verkstäder SJ anlitar.
”Det har varit en besvärlig vinter med väldigt växlande väder som slitit hårt på fordonen samtidigt som våra entreprenörer inte haft full bemanning på verkstäderna”, säger Tobbe Lundell. ”Svarvningen av hjul är eftersatt men det verkar som om verkstäderna nu har börjat kunna jobba ikapp.”
Det eftersläpande underhållet har i första hand drabbat X2000-tågen medan regionaltågen X40 och snabbtågen X55 kunnat köras enligt planerade fordonsomlopp.
”Men vi har inte så många reservfordon att vi kunnat ersätta X2000-tågen med andra fordonstyper”, säger Tobbe Lundell.
Flera tågsätt ur trafik för ombyggnad
Dessutom moderniseras X2000-tågen för närvarande vilket innebär att tre-fyra av de 36 tågsätten är tagna ur trafik.
Under fredagen, 13 januari, är tre av 19 avgångar i var riktning mellan Stockholm och Göteborg inställda.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Så ska kapaciteten öka i norr
Dubbelspår Boden–Luleå. Snabbare bygge av Norrbotniabanan och mötesspår på Malmbanan. Det är några av de åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka kapacitet på järnvägarna och för att klara transportbehoven för de massiva industrisatsningar som nu görs i norra Sverige.
Nya avtal ska rädda Vy Tåg
Vy Tåg blöder. 2021 blev förlusten 445 miljoner kronor. Nu förhandlar Vy Tåg om nya avtal med Norrtåg och Region Värmland och företaget har vänt sig till Trafikverket för att minska förlusterna
Söderholm lämnar Green Cargo
Ted Söderholm lämnar Green Cargo och Tågföretagen i vår. Efter fyra som vd på godstågsbolaget har resultatet förbättrats men Green Cargo har fortfarande svårt att finansiera nya lok och vagnar.
Trafikverket värnar tågfärjorna
Tågfärjorna mellan Sverige och Tyskland måste finnas kvar, åtminstone till järnvägstunneln under Fehmarn Bält är klar 2029. Det anser Trafikverket.