Annons:

Publicerad: 2023-01-13

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställer in tre-fyra X2000-tåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg på grund av fordonsskador och omfattande sjukskrivningar på tågverkstäderna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Under fredagen, 13 januari, är tre av 19 avgångar i var riktning mellan Stockholm och Göteborg inställda.

Annons:

”Vi ställer som mest in fyra avgångar om dagen men alla resenärer erbjuds plats i övriga tåg”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. ”Oftast finns det lediga platser vid avgångarna en timma tidigare eller en timma senare.”

”Vi har ställt in tågen med viss framförhållning och informerat resenärerna som haft tid på sig att boka om eller ställa in sina resor.”

”Det är tur i oturen att det är lågsäsong för tågresandet nu och att det finns gott om lediga platser i tågen. Successivt kommer antalet inställda tåg att minska och från 23 januari hoppas vi kunna köra normal trafik.”

Det har varit en besvärlig vinter med väldigt växlande väder som slitit hårt på fordonen samtidigt som våra entreprenörer inte haft full bemanning på verkstäderna.

 

Tobbe Lundell, presschef på SJ

Lång väntan på underhåll

Orsaken till inställelserna är att ovanligt många X2000-tåg väntar på underhåll och reparationer på de verkstäder SJ anlitar.

”Det har varit en besvärlig vinter med väldigt växlande väder som slitit hårt på fordonen samtidigt som våra entreprenörer inte haft full bemanning på verkstäderna”, säger Tobbe Lundell. ”Svarvningen av hjul är eftersatt men det verkar som om verkstäderna nu har börjat kunna jobba ikapp.”

Det eftersläpande underhållet har i första hand drabbat X2000-tågen medan regionaltågen X40 och snabbtågen X55 kunnat köras enligt planerade fordonsomlopp.

”Men vi har inte så många reservfordon att vi kunnat ersätta X2000-tågen med andra fordonstyper”, säger Tobbe Lundell.

Flera tågsätt ur trafik för ombyggnad

Dessutom moderniseras X2000-tågen för närvarande vilket innebär att tre-fyra av de 36 tågsätten är tagna ur trafik.

Under fredagen, 13 januari, är tre av 19 avgångar i var riktning mellan Stockholm och Göteborg inställda.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Allt längre väntan för godstågen

Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram. Transporttiderna blir allt längre och godstågsbolagen får allt svårare att konkurrera med lastbilstransporter.

Nyhet

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.