Annons:
SJ:s nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
SJ:s nya snabbtåg sätts först i trafik på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn. Premiären blir troligen hösten 2027. Året därpå tar SJ upp konkurrensen från norska Vy och danska DSB med genomgående tåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ hoppas kunna korta gångtiden för snabbtågen mellan Göteborg och Malmö från två och en halv timma till strax över två timmar i december men banarbeten kring Halmstad och den täta pendeltågstrafiken mellan Göteborg och Kungsbacka medför troligen att gångtiden blir två timmar och 15 minuter. Ett av SJ:s snabbtåg på Västkustbanan med X55 strax söder om Kungsbacka i januari 2014.
Annons:
I december utökade SJ snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Malmö från fem till sju tågpar per dygn.
Tidigare har SJ kört sju–åtta tågpar per dygn men under ett par år har trafiken varit reducerad.
Gångtiden är för närvarande två och en halv timme inklusive gångtidstillägg på grund av de omfattande arbetena med nya tågtunneln och ny station i Varberg.
Kortare restid när Varbergstunneln är klar
Men i sommar när tågtunneln är klar kan SJ korta restiden med snabbtågen mellan Göteborg och Malmö till strax över två timmar, troligen kommer dock restidsförkortningen inte att träda i kraft förrän vid tidtabellsskiftet i december.
”Vi hoppas kunna köra tågen på två timmar och 15 minuter men vi får se vad Trafikverket säger om våra ansökan om tåglägen”, säger Henrik Hemmingsson, affärschef på SJ.
De flesta snabbtågen mellan Göteborg och Malmö utgörs av X55:or men ett tågpar per dag körs med X2000, de genomgående tågen mellan Stockholm och Malmö via Göteborg.
Nya snabbtåg får premiär på Västkustbanan
Med början under 2027 levereras 25 nya snabbtåg från Alstom till SJ.
”Vi kommer att börja att sätta in de nya tågen på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn”, säger Henrik Hemmingsson.
”Förhoppningsvis kan det bli under hösten 2027.”
De nya snabbtågen, som internt inom SJ betecknas Delta, får en största tillåtna hastighet på 250 km/h men Trafikverket tillåter i dagsläget inga tåg att köra fortare än 200 km/h i Sverige.
”Det har tidigare funnits planer på att justera delar av Västkustbanan för 250 km/h men projektet har hamnat i malpåse”, säger Henrik Hemmingsson.
Plan för 250 km/h från 2030
Enligt Trafikverkets plan för införande av det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS kommer Västkustbanan att utrustas med ERTMS 2030.
Då kommer större delen av Västkustbanan mellan Kungsbacka och Helsingborg att kunna trafikeras i 250 km/h.
”Då vinner vi åtta–tio minuter och kan vi få en restid under två timmar mellan Göteborg och Malmö”, säger Henrik Hemmingsson. ”Det ser vi framemot.”
Utan höjning av största tillåtna hastighet blir restiden ungefär densamma för de nya snabbtågen som får dagens snabbtåg.
Nio-tio tågpar per dygn
”I vilket fall som helst räknar vi med att köra nio-tio snabbtåg per dygn i vardera riktningen mellan Göteborg och Köpenhamn”, säger Henrik Hemmingsson.

SJ:s nya snabbtåg för 250 km/h ska levereras från Alstom och kan sättas i trafik på Västkustbanan hösten 2027. ILLUSTRATION: Alstom
Nästa steg blir att utöka trafiken till att omfatta sträckan Oslo–Göteborg–Köpenhamn.
”Vi hoppas kunna starta genomgående trafik mellan Oslo och Köpenhamn under 2028”, säger Henrik Hemmingsson.
”Det kan bli tre tågpar om dagen som kör hela sträckan.”
Men SJ kommer att stöta på konkurrenter på spåren.
Norsk-danska tåg Oslo–Köpenhamn
Norska Vygruppen och danska DSB planerar att starta trafik mellan Oslo och Köpenhamn med genomgående tåg under 2026. Förhandlingar mellan de två statliga företagen är långt gångna och planerna kommer troligen att presenteras under våren.
Tågen kommer troligen att bestå av DSB:s nya vagnar från den spanska vagntillverkaren Talgo. DSB kommer att köra sådana tåg mellan Köpenhamn och Hamburg.
Enligt planerna ska tågen dras av lok som ställs till förfogande av Vygruppen men det norska företaget disponerar ännu inte över några lok som klarar de svensk, norska och danska el- och signalsystemen.
”Bra med konkurrens”
”Det är bra med konkurrens”, säger Henrik Hemmingsson.
”Vygruppen och DSB kommer att bygga upp en marknad och det är enbart positivt.”
”Men våra nya snabbtåg kommer att vara mycket konkurrenskraftiga med bekvämare inredning och högre komfort.”
SJ:s nya snabbtåg kommer efter premiären på Västkustbanan successivt att sättas i trafik på Södra stambanan mellan Stockholm och Malmö och på Ostkustbanan och Botniabanan mellan Stockholm och Umeå via Sundsvall.
Snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg kommer inom överskådlig tid att utgöras av de moderniserade X2000-tågen som kan köras snabbare än de nya snabbtågen på den kurviga Västra stambanan som troligen inte kommer att anpassas för 250 km/h.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
15 000 besiktningsanmärkningar
Sakta men säkert kan de flesta av loken och vagnarna som SJ använder för nattågstrafiken till och från Övre Norrland sättas i trafik. Inför övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.
Dania Connect kör mer på tåg
SHN cargo och Tågfrakt kör sedan två månader 26 kombitåg i veckan för Dania Connect. Om några år kan antalet tåg har ökat till 35-40. Men höjda banavgifter gör tågtransporterna allt dyrare.
Protrain hyr åtta lok av Northrail
Protrain kommer att hyra åtta diesellok av tyska Northrail. Loken ska användas för växling i Göteborg Skandiahamnen och som beredskapslok i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Stora bekymmer för norska tågbolagen
Förstörda broar, broar på glid, raserade snögallerier, brunna snögallerier, utebliven snöröjning, renar på spåren och utslagna kommunikationssystem. Den norska järnvägen har det senaste året drabbats av så många problem att godstågsbolagen nu går på knäna.