Annons:
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
FOTO: VR
Statistik från Trafikverket som VR Snabbtåg vidarebefordrat visar att VR Snabbtåg hade 70,3 procent punktlighet att jämföra med 65,7 procent för andra snabbtåg på samma sträcka, det vill säga SJ:s X2000-tåg.
Under andra kvartalet var 70,7 procent av VR:s snabbtåg i tid.
Tåg räknas som punktliga när det når sin slutstation senast fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.
”Vi fortsätter att vara punktligast mellan Stockholm och Göteborg”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg, enligt ett pressmeddelande från VR Snabbtåg.
”I mina samtal med resenärer är punktligheten bland det viktigaste för upplevelsen. Allt vi kan göra för att förbättra den spelar roll.”
Den vanligaste orsaken till förseningarna under tredje kvartalet var problem med infrastrukturen som fel på spår, växlar och elanläggningar.
Under kvartalet påverkades VR:s trafik dessutom mer än vanligt av så kallade tågledningens prioriteringar, VR:s tåg ibland fick vänta för att släppa fram andra tåg.
”Underhållsarbeten med infrastrukturen är viktiga för att fler tåg ska komma i tid, men också att vi själva arbetar med allt vi kan påverka”, säger Erik Wennerholm.
”Även om vi enbart kör med moderna tåg behöver vi prioritera underhållet. Just nu förbereder vi tågen genom den vinterplan vi har för att vara redo för en vädermässigt utmanande årstid.”
Under tredje kvartalet genomfördes 99,6 procent av VR:s planerade snabbtågsavgångar, vilket betyder att få tåg ställdes in. Stora förseningar var också ovanliga. Endast 5,6 procent av tågen var mer än en timme sena.
Vid större förseningar får resenärer som köper sina biljetter via VR:s hemsida eller app automatiskt tillbaka ersättningen som hen har rätt till utan att behöva fylla i några formulär eller sitta i telefonkö. Utbetalning sker ofta redan dagen efter resan.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.









