Annons:
SL häver avtal med Gülermak
Med omedelbar verkan häver SL avtalet med leverantören Gülermak avseende Tvärbanans Kistagren. Avtalet är en totalentreprenad för sträckan Bromma flygplats–Ursviks torg. Hävningen innebär att Gülermaks arbeten stoppas och att SL skyndsamt inleder arbetet med att teckna nya avtal.
Det främsta skälet till beslutet om hävning är att Gülermak inte presenterat erforderliga ekonomiska garantier på det sätt avtalet föreskriver. Vidare har Gülermak inte betalat sina underleverantörer i enlighet med avtalets villkor. Slutligen brister Gülermak i sina leveranser som avviker från budget både avseende kostnader och tid.
Hävningen har föregåtts av tät dialog och förhandling, där SL för Gülermak tydliggjort avtalets villkor och risken för hävning. Dessa villkor har inte uppfyllts och därför häver SL avtalet.
Beslutet om hävning har fattats av förvaltningschef/vd SL, efter bemyndigande från trafiknämndens ordförande och SL:s styrelse.
Det avtal som nu hävs är en totalentreprenad, vilket innebär att entreprenören har ansvar för helheten; planering, projektering och produktion. I och med hävningen stoppas de arbeten som Gülermak ansvarar för. De arbeten som krävs för att stänga byggarbetsplatser på säkert sätt utförs, i väntan på att avtal kan tecknas med nya entreprenörer. De underleverantörer som berörs har underrättats i särskild ordning, liksom berörda kommuner.
Utbyggnaden Ursviks torg–Helenelund fortsätter enligt plan.
FOTO: SL
ANNONS:
Senaste nyheterna:
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Snart full fart i 160-växel
Den första växeln som tillåter 160 km/h till avvikande spår tas i drift 23 oktober. Men den har legat på plats i Härad på Svealandsbanan sedan i maj förra året. Det har tagit 17 månader att få klartecken från Transportstyrelsen.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
VR:s snabbtåg byter namn till Grodan
Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.