fbpx

Innehållet är producerat i samarbete med Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Snabbare rälsvetsning med överlägsen kvalitet 

Så funkar mobil brännsvetsning

Högre kvalitet och starkare svetsfog – trots en snabbare svetsprocess. Dessutom bättre för både hälsa och miljö. Fördelarna med mobil brännsvetsning på järnväg är många.

I många länder har termitsvetsning traditionellt använts när räler svetsas ihop ute i fält. Järnvägsförvaltare strävar efter att minimera antalet termitsvetsningar i spår, till förmån för den mer högkvalitativa brännsvetsningen. I projekt där man använder löpande svetsad räl är det mobil brännsvetsning som gäller.

– Mobil brännsvetsning är en högkvalitativ svetsmetod där inget nytt material tillförs, vilket minimerar risken för felkällor i processen. Den helautomatiska svetsprocessen ger hög kvalitet och leder till en högre hållfasthet och livslängd för varje svetsskarv. Den automatiska svetsprocessen är även bättre för miljön och hälsa då tunga lyft och gaser undviks.

I den automatiska processen skapas även en unik dokumentation av varje svetskrav.

– Vossloh har arbetat mobilbrännsvetsning i mer än 20 år och utfört mobila brännsvetsaningar för järnvägsförvaltare i hela världen, säger Jimmy Hagström, vd på Vossloh Rail Services Scandinavia.

Godkänt järnvägsfordon i Sverige

På Vossloh har man använt mobil brännsvetsning i många olika projekt runt om Skandinavien. Ett exempel är vid renoveringen av sträckan Öxnered–Håkanstorp år 2020, ett annat är Follobanen i Norge, där man i en 20 kilometer lång tunnel gjorde över 700 svetsningar på under fem veckor 2021.

– För närvarande är vi det enda bolag som får lov att utföra brännsvetsning i Norge, och en av få i Sverige och Danmark. Våra rälslastbilar är godkända järnvägsfordon i både Norge, Danmark och Sverige.

Kort fakta om Vosslohs mobila brännsvetsning

  • Rälprofiler: Vignolräl, 36–68 kg/m (S41–R65) (ej till gaturäl)
  • Används inte: I spårväxlar och i sista svetsfogen.
  • Rällängder: Upp till 120 meter (upp till 300 meter med hjälp av stödrullar)
  • Omgivande temperatur: -10 till 55°C.
  • Minsta radie: 350 meter.
  • Max lutning: 40‰.
  • Maxhöjd över havet: 3 000 meter.

”Brännsvetsen levererar en svets som klarar krafter på 1500 kN eller mer vilket ger en mycket bra säkerhet att svetsen håller hela rälsens livslängd . Med god planering och samtrimmade team kan hela 40 svets utföras under ett åttatimmars skift. Detta sammantaget ger en bra livscykelkostnad.

Jimmy Hagström

Jimmy Hagström

Vd, Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig!

Bättre för hälsa och miljö

Termitsvetsning, där sammanfogningen av rälen sker med hjälp av värmen från en kemisk reaktion mellan metalloxidpulver och aluminiumpulver. Med brännsvetsning där svetsvärmen skapas genom att man sätter en elektrisk spänning mellan rälerna – och där och svetshuvudet i stort sett är slutet – blir rökbildningen mycket mindre. I kombination med att man slipper tunga lyft så skapar detta en bättre arbetsmiljö för operatörerna. Samtidigt ger det ett lägre koldioxidavtryck och minimalt med avfall.

Svetsfog av yppersta kvalitet

Eftersom inga tillsatsmaterial används i brännsvetsning så skapas en svetsfog som endast består av räl stålet. Det minimerar risken för felaktigt hanterat tillsatsmaterial. Processen övervakas automatiskt av maskinen genom hela svetsningen som genererar en unik dokumentation för varje svets. Resultatet blir en svetsfog av yppersta kvalitet där svetsen tål en böjkraft av >1 600 kN jämfört med termitsvetsning som ligger på en nivå av 1 100 kN vilket är 500 kN mer i böjkraft.

Norges längsta järnvägstunnel är en del av den nya Follobanen, där Vossloh har svetsat rälen med mobil brännsvetsning.

Hög effektivitet

Den mobila brännsvetsningsprocessen är så effektiv att det endast krävs två maskinoperatörer för att hantera svetsen. Trots det så kan maskinen svetsa upp till åtta fogar i timmen.

– Med rätt förutsättning och planering kan man utföra över 40st högkvalitativa svetsar på ett skift, säger Jimmy Hagström.

Kostnadseffektiv

Den mobila brännsvetsningen är högeffektiv vid svetsning och ger snabbare svetstider och högre svetsfogkvalitet oavsett projektets storlek. I större projekt, med många svetsningar, så blir styckkostnaden för varje svetsfog dessutom väldigt låg – mer kostnadseffektiv än alternativen.

Svetsar långräl – i fält

För att minimera transporter av långräl kan man även använda tekniken till att sätta upp en mobil svetsstation och producera långräl i fält, i direkt närhet till installationsplatsen.

Jonas Ivenäs

Jonas Ivenäs

Produktionschef, Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig!

Under en renovering av sträckan Öxnered–Håkanstorp år 2020 användes Vosslohs mobila brännsvets.

Artikeln är producerad av Value not Noise AB i samarbete med Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.

Senaste nyheterna

Dubbelt upp för CFL cargo

Dubbelt upp för CFL cargo

ANNONSDubbelt upp för CFL cargoCFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.   AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 23 maj...

Många vill åka tåg i sommar

Många vill åka tåg i sommar

ANNONSMånga vill åka tåg i sommarMycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 20 maj...

Itino krånglar i öst och väst

Itino krånglar i öst och väst

ANNONSItino krånglar i öst och västDålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 17 maj 2022FOTO: KASPER...

Senaste reportagen

Omfattande tester väntar X80

Omfattande tester väntar X80

ANNONSOmfattande tester väntar X80Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 11...

Verkligheten i skala 1:87

Verkligheten i skala 1:87

Verkligheten i skala 1:87Järnvägar.nu skriver ofta om 26,4 meter långa vagnar, 132 ton tunga lok och 231 miljoner kronor i kvartalsvinst. För en gång skull berättar vi om vagnar som är 30,3 centimeter, väger några hektogram och kostar under 1 000 kronor. AV ULF...

Systemomställning i Mariestad

Systemomställning i Mariestad

ANNONSSystemomställning i MariestadVätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.AV MICHAEL NILSSON • Publicerad 7 oktober 2020ILLUSTRATION: MAGNUS GILLBERGI maj år 2019...

Senaste debattartiklarna

Kom till rätta med banunderhållet

Kom till rätta med banunderhållet

Kom till rätta med banunderhålletDebattartikel av Jens Holm Publicerad 13 april 2022De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett...

Kompetensbrist hotar järnvägen

Kompetensbrist hotar järnvägen

Kompetensbrist hotar den svenska järnvägenDebattinlägg från Vossloh Nordic Switch Systems AB Publicerad 14 mars 2022Trafikverkets förslag på en nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033, som precis varit ute på remiss, innehåller flera välbehövliga...

Låt staten ta över all tågtrafik

Låt staten ta över all tågtrafik

Låt staten ta över all tågtrafikDebattartikel av Magnus Lindman Publicerad 24 januari 2022Det har börjat växa fram ett de-facto-monopol inom persontrafiken på järnväg i Sverige.   Under min tid på järnvägen och flertalet år före det har man fått höra "Det vore...