fbpx

Innehållet är producerat i samarbete med Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Snabbare rälsvetsning med överlägsen kvalitet 

Så funkar mobil brännsvetsning

Högre kvalitet och starkare svetsfog – trots en snabbare svetsprocess. Dessutom bättre för både hälsa och miljö. Fördelarna med mobil brännsvetsning på järnväg är många.

I många länder har termitsvetsning traditionellt använts när räler svetsas ihop ute i fält. Järnvägsförvaltare strävar efter att minimera antalet termitsvetsningar i spår, till förmån för den mer högkvalitativa brännsvetsningen. I projekt där man använder löpande svetsad räl är det mobil brännsvetsning som gäller.

– Mobil brännsvetsning är en högkvalitativ svetsmetod där inget nytt material tillförs, vilket minimerar risken för felkällor i processen. Den helautomatiska svetsprocessen ger hög kvalitet och leder till en högre hållfasthet och livslängd för varje svetsskarv. Den automatiska svetsprocessen är även bättre för miljön och hälsa då tunga lyft och gaser undviks.

I den automatiska processen skapas även en unik dokumentation av varje svetskrav.

– Vossloh har arbetat mobilbrännsvetsning i mer än 20 år och utfört mobila brännsvetsaningar för järnvägsförvaltare i hela världen, säger Jimmy Hagström, vd på Vossloh Rail Services Scandinavia.

Godkänt järnvägsfordon i Sverige

På Vossloh har man använt mobil brännsvetsning i många olika projekt runt om Skandinavien. Ett exempel är vid renoveringen av sträckan Öxnered–Håkanstorp år 2020, ett annat är Follobanen i Norge, där man i en 20 kilometer lång tunnel gjorde över 700 svetsningar på under fem veckor 2021.

– För närvarande är vi det enda bolag som får lov att utföra brännsvetsning i Norge, och en av få i Sverige och Danmark. Våra rälslastbilar är godkända järnvägsfordon i både Norge, Danmark och Sverige.

Kort fakta om Vosslohs mobila brännsvetsning

  • Rälprofiler: Vignolräl, 36–68 kg/m (S41–R65) (ej till gaturäl)
  • Används inte: I spårväxlar och i sista svetsfogen.
  • Rällängder: Upp till 120 meter (upp till 300 meter med hjälp av stödrullar)
  • Omgivande temperatur: -10 till 55°C.
  • Minsta radie: 350 meter.
  • Max lutning: 40‰.
  • Maxhöjd över havet: 3 000 meter.

”Brännsvetsen levererar en svets som klarar krafter på 1500 kN eller mer vilket ger en mycket bra säkerhet att svetsen håller hela rälsens livslängd . Med god planering och samtrimmade team kan hela 40 svets utföras under ett åttatimmars skift. Detta sammantaget ger en bra livscykelkostnad.

Jimmy Hagström

Jimmy Hagström

Vd, Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig!

Bättre för hälsa och miljö

Termitsvetsning, där sammanfogningen av rälen sker med hjälp av värmen från en kemisk reaktion mellan metalloxidpulver och aluminiumpulver. Med brännsvetsning där svetsvärmen skapas genom att man sätter en elektrisk spänning mellan rälerna – och där och svetshuvudet i stort sett är slutet – blir rökbildningen mycket mindre. I kombination med att man slipper tunga lyft så skapar detta en bättre arbetsmiljö för operatörerna. Samtidigt ger det ett lägre koldioxidavtryck och minimalt med avfall.

Svetsfog av yppersta kvalitet

Eftersom inga tillsatsmaterial används i brännsvetsning så skapas en svetsfog som endast består av räl stålet. Det minimerar risken för felaktigt hanterat tillsatsmaterial. Processen övervakas automatiskt av maskinen genom hela svetsningen som genererar en unik dokumentation för varje svets. Resultatet blir en svetsfog av yppersta kvalitet där svetsen tål en böjkraft av >1 600 kN jämfört med termitsvetsning som ligger på en nivå av 1 100 kN vilket är 500 kN mer i böjkraft.

Norges längsta järnvägstunnel är en del av den nya Follobanen, där Vossloh har svetsat rälen med mobil brännsvetsning.

Hög effektivitet

Den mobila brännsvetsningsprocessen är så effektiv att det endast krävs två maskinoperatörer för att hantera svetsen. Trots det så kan maskinen svetsa upp till åtta fogar i timmen.

– Med rätt förutsättning och planering kan man utföra över 40st högkvalitativa svetsar på ett skift, säger Jimmy Hagström.

Kostnadseffektiv

Den mobila brännsvetsningen är högeffektiv vid svetsning och ger snabbare svetstider och högre svetsfogkvalitet oavsett projektets storlek. I större projekt, med många svetsningar, så blir styckkostnaden för varje svetsfog dessutom väldigt låg – mer kostnadseffektiv än alternativen.

Svetsar långräl – i fält

För att minimera transporter av långräl kan man även använda tekniken till att sätta upp en mobil svetsstation och producera långräl i fält, i direkt närhet till installationsplatsen.

Jonas Ivenäs

Jonas Ivenäs

Produktionschef, Vossloh Rail Services Scandinavia AB

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig!

Under en renovering av sträckan Öxnered–Håkanstorp år 2020 användes Vosslohs mobila brännsvets.

Artikeln är producerad av Value not Noise AB i samarbete med Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.

Senaste nyheterna

Äntligen sovvagn till Hamburg

Äntligen sovvagn till Hamburg

ANNONS Äntligen sovvagn till Hamburg Onsdag 7 december kopplas de första sovvagnarna in i SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Biljettförsäljningen för premiärturen inleddes i går, lördag. AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 4 december 2022 FOTO: KASPER DUDZIK 7 december...

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

ANNONSStorsatsning på tåg i västVästtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.AV ULF NYSTRÖM •...

Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

ANNONS Dyra omvägar för godstågenAtt köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 25 november 2022FOTO:...

Senaste reportagen

En resa med O-lok på Bergslagsbanan

En resa med O-lok på Bergslagsbanan

ANNONS En resa med O-lok på Bergslagsbanan 14–15 oktober 1972, för exakt 50 år sedan, genomförde Svenska Järnvägsklubben en utfärd på Bergslagsbanan från Göteborg till Gävle. En historisk resa som ett halvsekel senare bjuder på mycket nostalgi. AV ULF SMEDBO •...

Gamla vagnar i nytt museum

Gamla vagnar i nytt museum

ANNONSGamla vagnar i nytt museum1922 öppnade Spårvägsmuseet i Stockholm. 100 år och fyra flyttar senare öppnade Nya spårvägsmuseet i Gasverket på Norra Djurgården 21 maj och besökarna strömmar till.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 21 juli 2022FOTO: KASPER DUDZIKKöerna...

Ånga under midnattssolen

Ånga under midnattssolen

ANNONSÅnga under midnattssolenUnder natten till söndagen kördes två historiska malmtåg på Malmbanan, ett med ångloket R 976 från 1908 och ett med elloket Dm3 1246-1247-1248 från 1970 som dragkraft.AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 3 juli 2022FOTO: TOBIAS JÄDERUPÅngtåget på...

Senaste debattartiklarna

Kom till rätta med banunderhållet

Kom till rätta med banunderhållet

Kom till rätta med banunderhålletDebattartikel av Jens Holm Publicerad 13 april 2022De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett...

Kompetensbrist hotar järnvägen

Kompetensbrist hotar järnvägen

Kompetensbrist hotar den svenska järnvägenDebattinlägg från Vossloh Nordic Switch Systems AB Publicerad 14 mars 2022Trafikverkets förslag på en nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033, som precis varit ute på remiss, innehåller flera välbehövliga...

Låt staten ta över all tågtrafik

Låt staten ta över all tågtrafik

Låt staten ta över all tågtrafikDebattartikel av Magnus Lindman Publicerad 24 januari 2022Det har börjat växa fram ett de-facto-monopol inom persontrafiken på järnväg i Sverige.   Under min tid på järnvägen och flertalet år före det har man fått höra "Det vore...