Annons:
Snabbare rälsvetsning med överlägsen kvalitet
Högre kvalitet och starkare svetsfog – trots en snabbare svetsprocess. Dessutom bättre för både hälsa och miljö. Fördelarna med mobil brännsvetsning på järnväg är många.
Sponsrat innehåll från Vossloh Rail Services Scandinavia AB
Foto: Kasper Dudzik
Annons:
Brännsvetsen levererar en svets som klarar krafter på 1500 kN eller mer vilket ger en mycket bra säkerhet att svetsen håller hela rälsens livslängd . Med god planering och samtrimmade team kan hela 40 svets utföras under ett åttatimmars skift. Detta sammantaget ger en bra livscykelkostnad.
Jonas Ivenäs, Vossloh Rail Services Scandinavia AB
I många länder har termitsvetsning traditionellt använts när räler svetsas ihop ute i fält. Järnvägsförvaltare strävar efter att minimera antalet termitsvetsningar i spår, till förmån för den mer högkvalitativa brännsvetsningen. I projekt där man använder löpande svetsad räl är det mobil brännsvetsning som gäller.
– Mobil brännsvetsning är en högkvalitativ svetsmetod där inget nytt material tillförs, vilket minimerar risken för felkällor i processen. Den helautomatiska svetsprocessen ger hög kvalitet och leder till en högre hållfasthet och livslängd för varje svetsskarv. Den automatiska svetsprocessen är även bättre för miljön och hälsa då tunga lyft och gaser undviks.
I den automatiska processen skapas även en unik dokumentation av varje svetskrav.
– Vossloh har arbetat mobilbrännsvetsning i mer än 20 år och utfört mobila brännsvetsaningar för järnvägsförvaltare i hela världen, säger Jonas Ivenäs på Vossloh Rail Services Scandinavia.
Godkänt järnvägsfordon i Sverige
På Vossloh har man använt mobil brännsvetsning i många olika projekt runt om Skandinavien. Ett exempel är vid renoveringen av sträckan Öxnered–Håkanstorp år 2020, ett annat är Follobanen i Norge, där man i en 20 kilometer lång tunnel gjorde över 700 svetsningar på under fem veckor 2021.
– För närvarande är vi det enda bolag som får lov att utföra brännsvetsning i Norge, och en av få i Sverige och Danmark. Våra rälslastbilar är godkända järnvägsfordon i både Norge, Danmark och Sverige.
Kort fakta om Vosslohs mobila brännsvetsning
- Rälprofiler: Vignolräl, 36–68 kg/m (S41–R65) (ej till gaturäl)
- Används inte: I spårväxlar och i sista svetsfogen.
- Rällängder: Upp till 120 meter (upp till 300 meter med hjälp av stödrullar)
- Omgivande temperatur: -10 till 55°C.
- Minsta radie: 350 meter.
- Max lutning: 40‰.
- Maxhöjd över havet: 3 000 meter.
Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig
Bättre för hälsa och miljö
Termitsvetsning, där sammanfogningen av rälen sker med hjälp av värmen från en kemisk reaktion mellan metalloxidpulver och aluminiumpulver. Med brännsvetsning där svetsvärmen skapas genom att man sätter en elektrisk spänning mellan rälerna – och där och svetshuvudet i stort sett är slutet – blir rökbildningen mycket mindre. I kombination med att man slipper tunga lyft så skapar detta en bättre arbetsmiljö för operatörerna. Samtidigt ger det ett lägre koldioxidavtryck och minimalt med avfall.
Svetsfog av yppersta kvalitet
Eftersom inga tillsatsmaterial används i brännsvetsning så skapas en svetsfog som endast består av räl stålet. Det minimerar risken för felaktigt hanterat tillsatsmaterial. Processen övervakas automatiskt av maskinen genom hela svetsningen som genererar en unik dokumentation för varje svets. Resultatet blir en svetsfog av yppersta kvalitet där svetsen tål en böjkraft av >1 600 kN jämfört med termitsvetsning som ligger på en nivå av 1 100 kN vilket är 500 kN mer i böjkraft.
Norges längsta järnvägstunnel är en del av den nya Follobanen, där Vossloh har svetsat rälen med mobil brännsvetsning.
Foto: Kasper Dudzik
Hög effektivitet
Den mobila brännsvetsningsprocessen är så effektiv att det endast krävs två maskinoperatörer för att hantera svetsen. Trots det så kan maskinen svetsa upp till åtta fogar i timmen.
– Med rätt förutsättning och planering kan man utföra över 40st högkvalitativa svetsar på ett skift, säger Jonas Ivenäs.
Kostnadseffektiv
Den mobila brännsvetsningen är högeffektiv vid svetsning och ger snabbare svetstider och högre svetsfogkvalitet oavsett projektets storlek. I större projekt, med många svetsningar, så blir styckkostnaden för varje svetsfog dessutom väldigt låg – mer kostnadseffektiv än alternativen.
Svetsar långräl – i fält
För att minimera transporter av långräl kan man även använda tekniken till att sätta upp en mobil svetsstation och producera långräl i fält, i direkt närhet till installationsplatsen.
Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta mig
Artikeln är producerad av Value not Noise AB i samarbete med Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Motstridiga resultat i nya bromstester
Bromssträckorna blev väldigt korta när nya prov med bromsblock i kompositmaterial inleddes i januari. Temperaturen var mellan -6 och -19 grader. Men när proven fortsatte i snörök blev tågens bromssträckor extremt långa. Nu fortsätter proven.
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.
Omfattande tester väntar X80
Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.
Här ska nya stationen byggas
Kiruna får om några år en ny station nära stadens nya centrum. Ett nytt spår till stationen dras i ett västligt läge längs Nikkaluoktavägen, enligt Trafikverkets beslut.