Annons:

Publicerad: 2024-08-30

Snälltåget kan köra via Göteborg

Ledningen för Snälltåget utreder om det är möjligt att köra ett till två nattåg i veckan via Göteborg under högsäsong. Men premiärtåget lär inte rulla förrän tidigast i december 2025.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Snälltåget kan komma att köra nattåg Malmö-Storlien via Göteborg om halvtannat år. Veolia, Transdev och Snälltåget har sedan 2007 kört nattåg till och från Jämtland. En eftermiddag i april 2010 gör tåget uppehåll för påstigande i Åre.

Annons:

Järnvägar.nu kunde förra veckan avslöja att SJ kommer ställa in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellsskiftet i december i år och nattågen mellan Göteborg och Duved i slutet av april nästa år.

Beslutet har möts av omfattande protester från resenärer, turistnäringen i Jämtland Härjedalen och politiker i Västra Götaland, Jämtland Härjedalen och Västerbotten.

Regeringen verkar dock helt ointresserad av nattågen mellan Västsverige och Norrland och Trafikverket som tidigare sagt nej till upphandling av den aktuella nattågstrafiken saknar nu budgetutrymme för att kunna stödja mer tågtrafik ekonomiskt.

Snälltåget räddande ängel

I det läget kan Snälltåget agera räddande ängel om än sent omsider och i mycket begränsad omfattning.

”Vi utreder om vi på något sätt kan etablera nattågstrafik via Göteborg”, säger Marco Andersson, kommersiell direktör på Snälltåget.

”Men det kommer att ta tid att lösa alla praktiska problem och det är ingen enkel ekvation.”

Långt till vinst för Green Cargo

Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer. Men Green Cargo har långt till vinst och ännu längre till den omsättning företaget hade innan finanskrisen 2008.

I dag kör Snälltåget tre tåg i veckan under vintersportsäsongen december–april mellan Malmö och Storlien via Nässjö, Norrköping, Stockholm och Uppsala.

Tidigare kördes ett av de tre tågen via Eskilstuna–Västerås men kommande säsong körs samtliga tåg via Stockholm.

Dessutom kör Snälltåget två tåg i veckan med samma rutt under sommarmånaderna.

Körde nattåg Göteborg–Åre 2007

Snälltåget, då under namnet Utmanartåget och med Veolia som ägare, körde nattåg mellan Göteborg och Storlien vårvintern 2007 i samband med Alpina VM som avgjordes i Åre. Det var det första nattåget som kördes i konkurrens med SJ.

Men sedan dess har Snälltåget kört nattågen mellan Malmö och Storlien, i huvudsak via Stockholm.

Snälltåget hade planer på att åter börja köra nattåg mellan Göteborg och Storlien 2020 då SJ aviserade en kraftig neddragning av trafiken men SJ beslöt att köra vidare.

Nu, när SJ:s beslut verkar oåterkalleligt, dammas planerna av.

Många utmaningar

”Det är naturligtvis inte omöjligt att köra nattåg via Göteborg men det har sina utmaningar”, säger Marco Andersson.

En utmaning är bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Göteborg och Alingsås från våren 2025 till hösten 2027 som medför enkelspårstrafik på en del av sträckan och därmed kraftigt begränsad framkomlighet för tågen. Den kapacitetsminskningen är en viktig orsak till att SJ väljer att ställa in nattåget till och från Göteborg.

Den andra utmaningen är avvägningen mellan den fungerade och lönsamma tågdragningen via Stockholm och tågkörning med okänt ekonomiskt utfall via Göteborg.

Den tredje utmaningen är Göteborg C som är och förblir en säckstation till dess att Västlänken är klar. Antingen krävs två lok för en snabb vändning av tåget eller ett tidsödande växlingsarbete.

Göteborg kan betyda Mölndal

Lösningen, om Snälltåget beslutar sig för att köra via Göteborg, är att låta tågen göra uppehåll i Mölndal eller Gamlestaden i stället för Göteborg C, något som gör nattågsresorna något mer komplicerade för de flesta resenärerna.

”Eftersom vi troligen inte får köra via Alingsås kontrollerar vi nu om det går att köra via Trollhättan, Kil och Borlänge”, säger Marco Andersson. ”Det bör fungera men det kanske kommer att ta längre tid.”

Snälltåget kör sedan många år nattåg mellan Malmö och Storlien, numera mellan slutet av december och slutet av april och från midsommar till början av september. Tåg 3900 har stannat i Undersåker i augusti 2023..De flesta som stiger av åker vidare med taxi till Vålådalen för fjällvandring på sommaren och skidåkning på vintern.

Snälltåget kommer att samråda med turistnäringen i Jämtland Härjedalen om vilken eller vilka dagar som nattåg via Göteborg bör framföras.

”Tidigare har det fungerat bäst med tåg norrut torsdag och lördag och tåg söderut fredag och söndag men om vi ska köra något tåg via Göteborg på bekostnad av tåg via Stockholm blir det en grannlaga uppgift att besluta vilka nätter Göteborgstågen ska köras”, säger Marco Andersson.

Endast sitt- och liggvagnar

Dessutom förfogar Snälltåget endast över sitt- och liggvagnar, några sovvagnar finns inte att uppbåda inom överskådlig tid.

Eftersom SJ kör sina nattåg mellan Göteborg och Duved till slutet av april nästa år och Snälltåget i första hand överväger nattåg via Göteborg under vintersportsäsongen kan premiärtåget knappast rulla förrän i december nästa år.

”Beslutar vi oss för att köra nattåg via Göteborg från december nästa år måste vi lämna ansökan om tåglägen till Trafikverket i april nästa år”, säger Marco Andersson.

”Det betyder att vi bör veta vad vi vill och vad vi tror att vi kan om drygt ett halvår.”

”Men om SJ av någon anledning ändrar sig, kanske utlovad någon form av statligt eller regionalt stöd, då faller våra planer”, säger Marco Andersson.

”Resandet är inte så omfattande att det går att få lönsamhet för oss om SJ kör nattåg på sträckan.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Krönika

Fler personliga möten under tågresan

Äntligen ser vi ljuset i tunneln. Efter snart två år av restriktioner kan livet börja återgå till det vi trodde var normalt. Det är förstås goda nyheter för resenäringen som lidit svårt under pandemin. Framför allt kan det mer lukrativa tjänsteresandet komma igång på allvar igen. Nu kan alla inställda kurser och konferenser bli av.

Nyhet

Strid om Öresundstågen

SJ och Öresundståg har hamnat i strid om trafiken med Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat och Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med Transdev.