Annons:
Snälltåget mogen utmanare
Veolia var först med att utmana SJ om den kommersiella persontågstrafiken i Sverige. Nu har utmanaren blivit 16 år och lönsamheten blir allt bättre. Utmanartåget har blivit Snälltåget.
Text: Ulf Nyström Foto: Mats Nyblom och Kasper Dudzik
Veolia inledde i januari 2007 nattågstrafik mellan Göteborg och Storlien via Stockholm under namnet Utmanartåget sedan SJ:s ensamrätt till kommersiell persontågstrafik börjat naggas i kanten. 4 mars samma år har tåget med Hector Rails 142.105 Rosebud just lämnat Åre på väg mot Storlien.
Annons:
31 januari 2007 avgick Utmanartåget från Göteborg C. Destinationen var Storlien, färden gick via Stockholm och Åre där Alpina VM avgjordes under början av februari.
”Vi kör tio tåg avgångar från Göteborg i vinter för att testa intresset och visa upp oss”; sade Gunnar Wulff som då var chef för Veolia Norrlandståget.
Tåget, som bestod av fyra sovvagnar och två liggvagnar, kördes två gånger i veckan: onsdagar och lördagar från Göteborg och torsdagar och söndagar från Storlien.
Monopolet började urholkas
Vid årsskiftet 2006–2007 hade SJ:s monopol på kommersiell charter- och nattågstrafik fallit och Veolia var snabbt ur startgroparna.
Veolia, tidigare under namnet Connex, hade då i flera år kört den upphandlade nattågstrafiken till och från Övre Norrland och visste hur man körde tåg när det är mörkt.
För Utmanartåget hyrde Veolia sov- och liggvagnar av Affärsverket Statens järnvägar och lok av Hector Rail.
”Redan året innan hade vi börjat förbereda oss för att utmana SJ om nattågstrafiken och bland annat köpt tio liggvagnar av SJ”, säger Marco Andersson som jobbade på Connex och Veolia redan då. Nu är han sedan flera år marknadschef på Snälltåget.
”Vi hade ju ett par korslagda skidstavar bakom en dödskalle för att markera att vi ville utmana SJ om nattågstrafiken.
Jämtland på vintern, Lappland på sommaren
2008 körde Veolia nattåg till Åre under vintersportsäsongen och på sommaren nattåg Malmö–Stockholm–Narvik, en av Europas längsta nattågslinjer.
Gunnar Wulff trodde att nattågssträckan Göteborg–Jämtland var idealisk, Malmö–Jämtland skulle bli för tidsödande.
Men Skistar övertalade Veolia att testa nattåg mellan Malmö och Storlien för att locka danska skidturister till Jämtlandsfjällen.
”Det visade sig vara ett bra förslag”, säger Marco Andersson.
”En stor andel av våra resenärer i nattågen till Jämtland under vintersportsäsongen är danskar.”
Dessutom kör SJ sedan urminnes tider nattåg mellan Göteborg och Jämtland medan skåningar och danskar som valt tåg till vinterfjällen tvingats byta tåg i Göteborg eller Stockholm.
Veckoslutståg från juli 2009
2009 beslöt Riksdagen att det även skulle vara möjligt att köra tåg i konkurrens med SJ vid veckosluten, från fredag klockan 12.00 till midnatt natten till måndag. Fredag 3 juli klockan 12.15 avgick Veolias första veckoslutståg från Stockholm mot Malmö Svågertorp.
”Äntligen ökar friheten på spåren”, sade Gunnar Wulff.
”Vi kommer att erbjuda många möjligheten att åka tåg.”
Veolia, Transdev och Snälltåget har sedan 2007 kört nattåg till och från Jämtland. En eftermiddag i april 2010 gör tåget uppehåll för påstigande i Åre.
Tåget bestod av en brokig samling bättre begagnade sittvagnar som köpts från SJ, ett par av de egna liggvagnar som nu användes som sittvagnar samt ett par före detta SJ-vagnar och en panoramavagn som hyrdes av Netrail.
Veckoslutstågen blev omedelbart en succé med 600–700 resande per tåg.
Från 1 oktober 2010 fick alla tågtrafikföretag köra alla typer av persontåg i Sverige alla dagar i veckan. Marknaden var helt avreglerad; SJ:s monopol var historia.
Veolia utökade trafiken mellan Stockholm och Malmö och pressade biljettpriserna ordentligt.
SJ slutade köra till Berlin 2011
2011 lade SJ nattågstrafiken till Berlin via tågfärjorna Trelleborg–Sassnitz, Året därpå inledde Veolia nattågstrafik under vår och sommar på samma rutt. Sedan 2021 körs tågen via Öresundsbron, Danmark och Hamburg.
”Trafiken har successivt vuxit från cirka 30 avgångar per år till över 200”, säger Marco Andersson.
”Dessutom kör vi numera till Österrike under vintersportsäsongen.”
2013 bytte Veolia namn till Transdev och den kommersiella trafiken började bedrivas under namnet Snälltåget. Under många år körde Snälltåget på Transdevs trafiktillstånd, men Snälltåget har sedan något år eget tillstånd från Transportstyrelsen.
Förelägganden från Transportstyrelsen
Snälltåget fick vid en planerad tillsyn ett förelägganden av Transportstyrelsen för ett antal brister i tågbolagets säkerhetsstyrningssystem. Det gällde bland annat brister i kontrollen av förarbevis vid nyanställning av lokförare.
”Vi välkomnar tillsynen och föreläggandet”, säger Snälltågets vd Carl Adam Holmberg.
”Det var den första tillsynen sedan vi fick eget trafiktillstånd och vi behöver fortsätta utveckla oss.”
2014 inleddes vintersporttrafik till Vemdalen och 2016 började Snälltåget köra direkttåg till Tjejvasan och Vasaloppet.
Under alla år hade Veolia och Snälltåget hyrt lok av Hector Rail, tågen kördes omväxlande av förare från Veolia och Hector Rail.
Första ”egna” loken 2016
Men 5 oktober 2016 fick Snälltåget sitt första ”egna” lok målade i Snälltågets röda färg och med texten Loket Loket Loket. Nu har Snälltåget sex Vectron lok, alla leasade av ELL. Två av loken är utrustade ETCS för trafik i Sverige, Danmark och Tyskland och ett tredje får nu samma utrustning.
I juli 2009 inledde Veolia trafik med veckoslutståg mellan Stockholm och Malmö Svågertorp. Tåget bestod av en brokig samling bättre begagnade sittvagnar som köpts från SJ, egna liggvagnar och en panoramavagn som hyrdes av Netrail. Tåget passerar Dammtorp i Skåne.
2018 började nyrenoverade sittvagnar och restaurangvagnarna med texten Krogen Korgen Krogen Krogen att sättas i trafik i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
2020 köpte Snälltåget tio begagnade liggvagnar för att kunna utöka trafiken mellan Malmö och Berlin och året därpå förlängdes nattågslinjen till Stockholm samtidigt som tågen började köras via Hamburg.
2021 utökades nattågstrafiken till och från Jämtland till tre månader sommar och höst och fyra månader under vintern och våren. I år har sommarsäsongen förlängts och tågen rullar nu från mitten av juni till början av oktober.
Till Österrike sedan förra vintern
Sedan förra vintern kör Snälltåget Malmö–Innsbruck via Salzburg för skidresenärer till Österrike. Trafiken till Berlin omfattar nu över 200 nätter per år och några dagar per år går tågen till Dresden och ett tåg körs till Oktoberfest i München.
Enligt Marco Andersson finns inga planer på nya destinationer inom överskådlig tid.
”Det handlar snarare om att utöka trafiken på de linjer vi redan trafikerar”, säger han.
”Vi har successivt förlängt säsongen vi kör till Jämtland och kan komma att köra ännu fler nätter.”
Ny trafik kräver fler lok och fler vagnar, en utökning av trafiken till Jämtland och Berlin kan klaras med de fordon som finns.
Men ligg- och sittvagnarna som används i Jämtlandstågen har sett sina bästa dagar. Färgen flagar och smutsen gror fast.
Interiören renoverad
”VI har renoverat dem invändigt och interiört är de i bra skick”, säger Marco Andersson.
”Men exteriören behöver lite kärlek.”
”Det finns inte många tågvagnar på kontinenten som klarar den svenska vinterkylan, varken nya eller begagnade, så därför använder vi de gamla svenska vagnarna så länge det är möjligt,”
”Tyvärr är konkurrensen bland järnvägsverkstäderna inte som man skulle önska och kostnaderna för upprustning och målning är mycket höga.”
Snälltåget har kunnat redovisa vinst under flera år. 2021 blev resultatet 10,8 miljoner kronor och omsättningen 213 Mkr.
2022 hade omsättningen ökat till 340 Mkr och vinsten ökade. Bokslutet är dock ännu inte officiellt.
Snälltåget har 120 anställda. För att tågen ska rulla krävs också ett antal timanställda och underleverantörer som bland annat sköter städningen av tågen.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Experter: Järnvägen Oslo-Stockholm måste stärkas
På måndag väntas Ungern bli det sista landet att godkänna Sveriges Natoansökan. Ett inträde i Nato innebär inte bara ett starkare skyddsnät mot militära angrepp utan åtföljs även av förpliktelser gentemot övriga medlemsländer.
SJ rustar nattågen för 300 Mkr
SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.
Resenärerna, Trafikverket och klimatet
Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.
Coop-trailrar går som tåget
Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.