Annons:

Publicerad: 2021-04-30

Snälltåget satsar hårt på Berlin 2022

Snälltåget senarelägger trafikstarten för nattågen mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg till 27 juni på grund av reserestriktionerna. Men nästa år utökas trafiken till 215 nätter.

Text: Ulf Nyström Foto: Konstantin Planinski, Martin Oscarsson

Rc4 1195 och Rd2 1036 med ett godståg vid Ombenning på Godsstråket genom Bergslagen den 2 juli 2020.

Annons:

”Vi får väl se när vi kommer igång”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget. ”Allt beror på vilka restriktioner som finns i Danmark och Tyskland men vi tror att vaccinationerna kommit långt och att vaccinationspassen har börjat gälla så vi satsar på trafikstart omedelbart efter midsommar.”

Trafikstarten har redan skjutits upp en gång, trafiken skulle kommit igång 27 mars men i början av februari beslöt Snälltåget att skjuta på starten till 5 maj.

Men det visade sig vara för optimistiskt, nu är det 27 juni som gäller.

”Vi kör ju turisttrafik och för det erfordras turister”, säger Marco Andersson.

Snälltåget har tidigare kört nattåg mellan Malmö och Berlin via Trelleborg och tågfärjorna till Rostock under sommarhalvåren.

Nattåg till Berlin skjuts upp

Snälltåget skjuter upp starten för nattågen till och från Berlin till början av maj. Skidtågen till Alperna är inställda hela säsongen. Men tågen Malmö-Stockholm kan åter rulla dagligen om två veckor.

Nattåg till Berlin via Danmark

Men från och med i år kommer man att köra via Danmark och Hamburg. Dessutom kopplas ett antal liggvagnar in i Snälltågets dagtåg mellan Stockholm och Malmö och på så sätt skapas en direkt förbindelse mellan Stockholm och Berlin.

”Vi märker ett stort intresse från Stockholm och orterna längs Södra stambanan för direkttågen till Berlin”, säger Marco Andersson. ”När restriktionerna lättar kommer bokningarna, det är vi övertygade om.”

Snälltåget planerar nu för dagliga avgångar fram till och med den 5 september och utökad trafik under hösten med fler avgångar i september, oktober och under höstlovet.

Snälltåget Malmö-Storlien vid Tångböle den 28 mars 2021.

Utökad trafik nästa år

Intresset för tågresor till Berlin gör att Snälltåget redan nu beslutat att köra nattåg dagligen från april till och med september 2022 och att ha fler avgångar i oktober, vid höstlovet samt under jul- och nyårshelgerna, sammanlagt 215 avgångar i vardera riktningen.

Under vintermånaderna januari-mars 2022 kommer nattågen att köras till de österrikiska alperna med Schwarzach St Veit som slutstation.

Nio av de tio bättre begagnade liggvagnarna Snälltåget anskaffade förra året för trafiken till Berlin är ombyggda och redo för trafik.

Vagnarna har körts genom Danmark med hjälp av Hector Rail, som kommer att svara för tågdragningen mellan Malmö och Padborg vid dansk-tyska gränsen, för att utbilda ombordpersonalen på de regler och rutiner som gäller för överfarten på Öresundsbron och vid färd genom Danmark.

Snälltåget deltar inte i upphandlingen

Snälltåget kommer inte att delta i upphandlingen av nattågstrafik på sträckorna Stockholm-Hamburg och Malmö-Köln-Bryssel som Trafikverket just nu genomför på uppdrag av regeringen.

”Upplägget för trafiken är för styrt, vi vill kunna vara mer flexibla”, säger Marco Andersson. ”Vi vill dessutom fortsätta att köra enbart med liggvagnar, vi har inga planer på att anskaffa sovvagnar inom överskådlig tid.”

Beslutet innebär att något annat tågtrafikföretag kommer at köra konkurrerande trafik om drygt ett år.

”Vi är inte mot konkurrens, tvärtom”, säger Andersson. ”Men det kommer att bli en osund konkurrens eftersom ett företag kommer att köra med statligt stöd medan vi kommer att köra på helt kommersiella villkor.”

”Bättre med sänkta banavgifter”

Marco Andersson skulle föredragit sänkta banavgifter, förenklade skatteregler för tåg på samma sätt som för flyg och samma eller liknande regelverk i alla länder.

”Vi vill ha rättvis konkurrens på spåret och bättre villkor för gränsöverskridande nattågstrafik”, säger han. ”Då skulle tågresor bli mer attraktiva för resenärerna.”

Nattågen mellan Malmö och Storlien via Stockholm körs sista gången för säsongen kommande veckoslut.

”Det har varit ganska mycket resande till svenska fjällen den här vintern och bokningarna inför sommarsäsongen har verkligen satt fart”, säger Marco Andersson. ”Vi har sålt fler biljetter till nattågen till Jämtland inför den här sommaren än inför någon annan sommar tidigare.”

Dagtåg på sparlåga

Dagtågen mellan Stockholm och Malmö går fortfarande på sparlåga med betydligt färre avgångar per dag än normalt.

”Vi har tappat över 50 procent av resenärerna jämförts med våren 2019”, säger Marco Andersson. ”Men vi tycker det är bättre att fortsätta köra än att ställa in helt och hållet och vi har märkt att resandet ökar sakta men säkert i takt med att allt fler blir vaccinerade.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Trafikverket har beordrat renovering av fuktskadade och avställda vagnar och Vy räds endast coronapandemin.

Nyhet

Green Cargo och Trafikverket oense

Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.

Nyhet

Ny, nygammal och utökad godstågstrafik

Antalet godståg ökar sakta men säkert. Två nygamla transporter har kommit igång, tre förbindelser har fått utökad trafik, i maj kommer en förbindelse mellan nord och väst och i december en mellan öst och nord.

Nyhet

Nya avtal ska rädda Vy Tåg

Vy Tåg blöder. 2021 blev förlusten 445 miljoner kronor. Nu förhandlar Vy Tåg om nya avtal med Norrtåg och Region Värmland och företaget har vänt sig till Trafikverket för att minska förlusterna