Annons:

Publicerad: 2023-07-24

Storvinst för lokuthyrare

Det är kärva tider för många godstågsbolag. Men lokuthyrningsföretagen går strålande. Nordic Re-finance, Sverige största lokuthyrare, har dubblat omsättningen på två år och gör rekordvinst.

Text: Ulf Nyström  Foto: Patrik Söderholm, Kasper Dudzik och Jan Lindahl

Nordic Re-Finance har köpt tolv Traxx-lok från SBB och målat om och Sverige-anpassat dem hos Railcare i Långsele.

Annons:

2020 omsatte Nordic Re-Finance 60,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet var 24,7 Mkr och resultatet efter skatt och finansnetto 2,9 Mkr. Förra året var nettoomsättningen 148,5 Mkr, rörelseresultatet 58,0 Mkr och resultatet efter skatt och finansnetto 22,5 Mkr.

”I år kommer vi att omsätta över 200 miljoner kronor”. Säger Mikael Zagerholm, en av grundarna och delägarna i Nordic Re-Finance, numera teknisk chef i företaget.

För två år sedan hade företaget en anställd, förra året var man fyra och nu sex exklusive Mikael Zagerholm och vd Sven Engquist.

Minimal byråkrati

”Vi brukar säga att de stora internationella lokuthyrningsföretagenhar en anställd per lok”, säger Mikael Zagerholm.

”Vi är åtta anställda och har 146 lok.”

Det senaste förvärvet är 44 dieselhydrauliska lok från statliga schweiziska SBB Cargo.

SBB köpte 2003–2005 loken med beteckningen G1700 BB från tyska Vossloh. Loken fick beteckningen Am843 hos SBB, är försedda med dieselmotorer från Caterpillar som levererar 1 500 kW och har hydraulisk kraftöverföring från Voith. Loken väger 80 ton, har toppfarten 100 km/h och uppfyller kraven för EU Steg 5.

Fler schweiziska lok till Sverige

Ett stort antal schweiziska diesellok kan om några år hamna i Sverige. Nordic Re-Finance har enligt vad Järnvägar.nu erfar inlett förhandlingar med det statliga schweiziska tågtrafikföretaget SBB

Nordiska Tåg hyr TMe 1527 av Nordic Re-Finance och använder det som röjningslok med stationering i Kil.

”Vi har köpt 44 lok av SBB Cargo och har hyrt ut dem till SBB Cargo på femårskontrakt”, säger Mikael Zagerholm.

”SBB Cargo kommer att sluta använda diesellok på lite sikt och använder dieselloken till man bestämt sig för framtida lösningar.”

”Men det finns stor efterfrågan på här typen av lok och vi kommer att kunna hyra ut dem till andra företag så snart avtalen löper ut. Vi hoppas dessutom att kunna köpa ytterligare tre lok som används för växling av persontåg av SBB:”

Varken köpeskilling eller uthyrningsintäkter är offentliga.

Tolv Traxx-lok från SBB Cargo

Nordic Re-Finance har tolv Traxx-lok som köpts från SBB där de hade beteckningen Re 482.2. Nordic Re-Finance sköter dessutom om uthyrningen av sju Traxx-lok för Alpha Train.

”Samtliga Traxx-lok från Schweiz är nu anpassade till trafik i Sverige och Norge och ommålade i våra färger”, säger Mikael Zagerholm.

”Det första Traxx-loket med ETCS för trafik på järnvägar med det nya säkerhetssystemet ERTMS är nu ute i trafik. Installationen är försenad men samtliga tolv lok ska ha fått ETCS vid halvårsskiftet 2024.”

Samtliga Traxx-lok är för närvarande uthyrda till sju olika godstågsbolag: Railcare, Väte Rail, CFL cargo, TX Logistik, Cargonet, Real Rail och Green Cargo.

”Vi har haft lite otur med IPM-modulerna i Traxx-loken. Flera har rasat den senare tiden och vi har fått köpa nya och det handlar sammanlagt om flera miljoner kronor.”

Tio Rc-lok kan bli fler

Nordic Re-Finance har nio Rc4-lok och en Rc2:a. De är för närvarande uthyrda till CFL cargo, Tågfrakt, Nordiska Tåg, Protrain och Railcare.

”Vi köper gärna fler Rc4-lok av Green Cargo”, säger Mikael Zagerholm.

”Rc-loken är eftertraktade trots att de kräver tätare serviceintervaller än mer moderna lok. Det finns gott om reservdelar och många verkstäder med stor erfarenhet av Rc-lok så underhåll och reparationer går snabbt och effektivt.”

Dessutom är det betydligt billigare att hyra Rc-lok än Traxx-lok. Nordic Re-Finance tar 180 000 kronor i månaden för ett Rc4-lok och 330 000 kronor för ett Traxx-lok.

”Du kan dra två godsvagnar till med ett Traxx-lok men frågan är om det är värt 150 000 kronor i månaden.”

Danska ME blev svenska Tme

Nordic Re-Finance har 32 TMe-lok. De tunga dieselelektriska loken, som företaget köpt av danska DSB de senaste åren, tillverkades av tyska Henschel och levererades till Danmark som ME 1981–1985.

Vill köpa 32 ME-lok från Danmark

I söndags morse drogs ME 1514 över Öresundsbron till Sverige. Det är det fjärde ME-loket lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köper av DSB. Det kommer att bli fler.

Nordic Re-Finance har köpt 44 Am843-lok av SBB Cargo. Samtliga hyrs av SBB Cargo på femårskontrakt. Am843 082 i Zigelbrücke i september 2009.

26 av TMe-loken kommer att få ETCS och installationen är klar på det första loket. Godkännandeprocessen pågår.

Drygt 20 av dem är redan i trafik varav sex i Polen och sju i Danmark. I Sverige och Norge har Protrain, Inlandståget, Baneservice och Onrail hyrt TMe-lok.

De sex TMz-loken, fd danska MZ byggda av svenska Nohab under slutet av 1970-talet, hyrs för närvarande av svenska Protrain och Infranords norska dotterbolag.

Nordic Re-Finance har dessutom sex T43:or och tre T44:or. Dessa diesellok har varit stommen i den svenska godstågstrafiken på icke-elektrifierade banor i snart 60 år.

Samtliga trotjänare är uthyrda. T43:orna är uthyrda på femårskontrakt och finns hos Väte Rail, Grenland, Nordiska Tåg och Boliden och T44:orna finns hos Grenland och Nordiska Tåg.

19 lätta diesellok för växling

Nordic Re-Finance har 19 lätta diesellok för växling betecknade Z70. De byggdes som Z65 åren kring 1960 och moderniserades 1990–1992.

”Nu har vi moderniserat flera av dem en gång till, fem enbart i år, och de används av bland andra Railcare, Väte Rail och Protrain.”

För snart två år sedan levererade den italienska fordonstillverkaren SVI ett treaxligt diesellok för växling till Nordic Re-Finance.
Loket är treaxligt med två hjulaxlar i boggi, har en dieselmotor från Deutz som klarar Euro VI, radiostyrning och ATC och väger 67,5 ton.

Loket som är avsett för växling och lättare godstågstjänst är uthyrt till Mertz som sköter verksamheten på kombiterminalen i Malmö.

Dags för ny växellåda

”Loken har en trestegad växellåda som fungerar allt annat än bra”, säger Mikael Zagerholm.

”Körningen blir ryckig och slitaget stort. Mertz är inte särskilt nöjt. Vi funderar på att byta växellåda.”

Nordic Re-Finance har också fyra väg- och spårgående fordon och tre motortrallor för banarbeten. Tre av kombifordonen är uthyrda till Norge.

”De tre trallorna skulle varit i Danmark men kunden ångrade sig efter vi fått fordonen godkända för användning i Danmark”, säger Mikael Zagerholm.

”Det är ju lite surt.”

Nordic Re-Finance har länge haft inhemsk konkurrens från Svensk Tågkraft och BLS Rail men det är företag med betydligt lägre omsättning. BLS Rail har de senaste åren alltmer inriktat verksamheten på godstågskörning.

Ökad internationell konkurrens

I stället har konkurrensen ökat från internationella lokuthyrningsföretag som ELP, Railpool med 400 lok, Alpha Trains med 500 lok och Akiem med 670 lok.

”Men vi har hittills klarat oss bra trots den ökande konkurrensen”, säger Mikael Zagerholm.

”Jag tror att många godstågsbolag upplever oss som förhållandevis billiga, flexibla och okomplicerade. Det finns företag som använder hyresavtal på 70–80 sidor, våra avtal brukar vara på två A4.”

Utländska lokuthyrare har sonderat den juridiska och ekonomiska terrängen kring Nordic Re-Finance.

”Men vi kör vidare i egen regi”, säger Mikael Zagerholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Kardonbanan viktig för Pampushamnen

Kampen står inte mellan Norrköping, Södertälje, Norvik och Gävle. Striden om containrarna står mellan Öst och Väst, mellan hamnarna längs Ostkusten och Göteborg. Nu har Norrköping elektrifierad järnväg till den växande Pampushamnen.

Nyhet

Coronaviruset ger fler kombitåg

Annons:Coronaviruset ger fler kombitågSpridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat. I stället ökar kombitrafiken på järnväg märkbart.Text: Ulf Nyström Foto: Kasper DudzikEtt BLS...