Annons:
Snart klart med tåg till Trondheim
Senast i december nästa år hoppas SJ få köra tåg mellan Stockholm och Trondheim. Nattågen och ett Intercity-tåg mellan Stockholm och Duved förlängs troligen när elektrifieringen av järnvägen mellan Storlien och Trondheim och en överenskommelse med Jernbanedirektoratet är klara.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

För 25 år sedan slutade SJ köra genomgående tåg mellan Stockholm och Trondheim och för 15 år sedan drog SJ in tågen väster om Duved. Men nästa år kan tågen från Stockholm via Duved och Storlien till Trondheim återkomma. Nattåget till Storlien med Rc6 1343 och Rc6 1398
med vagnar från Göteborg och Stockholm ankommer strax till Enafors i november 2005.
”Inget är ännu klart, dialogen pågår, men vi har goda förhoppningar om att det här upplägget kommer att kunna förverkligas”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
SJ har länge arbetat för regelbunden tågtrafik till och från Trondheim. Tågen mellan Stockholm och Trondheim över den svensk-norska gränsen vid Storlien försvann redan kring sekelskiftet och sedan dess har politiker och turistbranschen kämpat för återupptagen trafik.
SJ presenterade för ett par år sedan ett upplägg med nattåget och två Intercity-tåg mellan Stockholm och Trondheim och ett regionaltåg Östersund-Trondheim när elektrifieringen av Meråkersbanan mellan Storlien och Trondheim skulle vara klar.
Trafikverket sade nej
SJ ville att Trafikverket skulle direktupphandla trafiken med 25 miljoner kronor per år men Trafikverket sade nej.
SJ bantade förslaget till gränsöverskridande trafik till de tre tågen från och till Stockholm. Regionaltåget utgick ur planerna. SJ ville ha 13 miljoner kronor per år av Trafikverket för att köra de tre dagliga tågparen mellan Duved och Storlien och 43 miljoner norska kronor av Jernbanedirektoratet för att köra tågen mellan Storlien och Trondheim.

Oklart om tåg till Trondheim
SJ har åter tvingats skjuta upp beslutet om att börja köra nattåg och IC-tåg från Stockholm till Trondheim. Trafikverket kan inte ge besked om köp av trafiken förrän riksdagen beslutat om vårändringsbudgeten.
Annons:
Men Trafikverket tvingades säga nej eftersom regeringen inte ville skjuta till mer pengar för köp av tågtrafik och anslaget till Trafikverket var redan intecknat för köp av annan trafik.
Nu krymper SJ satsningen ytterligare ett eller snarare ett och ett halvt steg och diskuterar trafik över gränsen med nattågen mellan Stockholm och Duved och ett Intercity-tåg från Duved till Stockholm som kommer att utgå från Trondheim.
Sitt- och liggvagnar till Trondheim
”Om planerna blir verklighet kopplar vi av de flesta vagnarna i nattågen i Duved och fortsätter till Norge med ett antal sitt- och liggvagnar”, säger Jan Kyrk.
”De som föredrar sovvagn under natten kan flytta över till en sittvagn innan Duved.”
Ankomsten med nattåget till Trondheim blir vid 11-tiden och avgången mot Stockholm vid 17-tiden.
Intercity-tågen som i dag går från Duved på morgonen kommer att avgå från Trondheim cirka 07:30 och som i dag från Duved cirka 10:30 med ankomst till Stockholm vid 19-tiden.
Inget IC-tåg till Trondheim
Det blir däremot inget genomgående IC-tåg från Stockholm till Trondheim. I stället körs ett regionaltåg från Duved till Trondheim vid 18-tiden med anslutning från ett Norrtåg från Sundsvall.
”Trafikupplägget kommer att vara kommersiellt lönsamt eftersom både Östersund och västra Jämtland är inarbetat men det krävs viss ersättning från Jernbanedirektoratet för att vi ska kunna räkna hem den norska sträckan där resandet i dag är klart lägre”, säger Jan Kyrk.
Men kostnaderna för att köra loktåg är höga.
Dyrt köra loktåg
”Även om lok och vagnar från 1980-talet är avskrivna är driftkostnaderna mycket höga. Att tillverka reservdelar som inte längre finns att köpa kostar stora pengar.”
Därför planerar SJ att ersätta lok och sittvagnar i Intercity-tågen med befintliga snabbtåg från 2029 när nya snabbtåg för bland annat trafiken mellan Stockholm och Umeå levererats från Alstom.
”Då kan vi sätta in X55-tåg med 245 sittplatser mellan Stockholm och Trondheim och kapa restiden”, säger Jan Kyrk.
”Blir det stor efterfrågan kan vi kanske köra dubbla tågsätt vissa avgångar.”
Oklart när elektrifieringen blir klar
Det är fortfarande oklart när elektrifieringen av sträckan Trondheim-Storlien är klar, dock ska den vara klar senast i december nästa år.
”När banan är elektrifierad kan vi köra hela vägen till Trondheim med våra Rc6-lok, vi kan i bästa fall inleda trafiken tidigare än i december 2026”, säger Jan Kyrk.
Tågen kommer att köras av SJ:s dotterbolag SJ Norge mellan Storlien och Trondheim.
”SJ Norge kommer att svara för bemanningen av tågen så länge de rullar i Norge och det dagliga underhållet av tågen”, säger Jan Kyrk.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Lokförare varnas tidigare
Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.
Containrarna tar tåget
Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.
Tågen i tid sommaren 2025
Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.
Osäker framtid för DVVJ
Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.