Annons:
Solkurvor stoppar trafiken på Malmbanan
Minst fyra solkurvor på sträckan mellan Kopparåsen och Vassijaure stoppar trafiken norr om Abisko. Prognosen i nuläget är att trafiken ska kunna återupptas på tisdag 4 juni klockan 16.00.
“Solkurvor är ett fenomen som uppstår vid stora temperaturskiftningar. Vi var medvetna om denna risk i samband med återställningsarbetet i vintras och detta är en följdeffekt av att vi gjorde den i vinterklimat. Genom kontrollprogrammet har vi dagligen utför spårlägesmätningar och skarvmätningar för att hålla koll på rälsen”, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
I morse uppmättes 21 grader i området och höga temperaturer gör att metallen i rälsen utvidgas och utsätter spåret för höga tryckspänningar.
Rälsen som byttes ut i vintras har lägre inläggningstemperatur vilket medför att vi får för mycket räls i det varma vädret.
Trafikverket jobbar nu för fullt med att byta ut de påverkade delarna. Spåret måste vara helt återställt innan trafik kan släppas på i igen.
“Vi kommer att jobba dygnet runt för att få igång trafiken på sträckan. Det handlar bland annat om att byta ut de påverkade sektionerna och fylla på med makadam. I nuläget känns en trafikstart klockan 16.00 på tisdag rimlig”, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.

FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Långsamt på väg mot normal tågtrafik
Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.
VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg
Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.
Nytt kontrakt till Infrakraft på Bohusbanan
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär en omfattande upprustning av kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.
Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg
Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.