Annons:
Solkurvor stoppar trafiken på Malmbanan
Minst fyra solkurvor på sträckan mellan Kopparåsen och Vassijaure stoppar trafiken norr om Abisko. Prognosen i nuläget är att trafiken ska kunna återupptas på tisdag 4 juni klockan 16.00.
“Solkurvor är ett fenomen som uppstår vid stora temperaturskiftningar. Vi var medvetna om denna risk i samband med återställningsarbetet i vintras och detta är en följdeffekt av att vi gjorde den i vinterklimat. Genom kontrollprogrammet har vi dagligen utför spårlägesmätningar och skarvmätningar för att hålla koll på rälsen”, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
I morse uppmättes 21 grader i området och höga temperaturer gör att metallen i rälsen utvidgas och utsätter spåret för höga tryckspänningar.
Rälsen som byttes ut i vintras har lägre inläggningstemperatur vilket medför att vi får för mycket räls i det varma vädret.
Trafikverket jobbar nu för fullt med att byta ut de påverkade delarna. Spåret måste vara helt återställt innan trafik kan släppas på i igen.
“Vi kommer att jobba dygnet runt för att få igång trafiken på sträckan. Det handlar bland annat om att byta ut de påverkade sektionerna och fylla på med makadam. I nuläget känns en trafikstart klockan 16.00 på tisdag rimlig”, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg vid Trafikverket.
FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
Konstutställning längs Gotlandståget
Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.
Norrbotniabanan projekteras genom Piteå
Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.
Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar
Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.
Mantena rustar upp 22 tåg för Västtrafik
Mantena har fått uppdraget att uppgradera Västtrafiks Coradia X61-tågset. Kontraktet är värt 67 miljoner svenska kronor.
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.
Uppgörelse klar för järnväg Borås–Göteborg
Parterna är till slut överens om den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg via Landvetter flygplats. Det var intensiva förhandlingar fram till slutet om investeringen för 48,5 miljarder kronor.
Första spadtaget för Uppsalas spårväg
22 augusti togs första spadtaget för Uppsalas spårväg. Nu startar flytten av ledningar i marken, för att spåren ska kunna anläggas och vara driftsäkra. År 2029 ska spårvägen vara färdigbyggd.
Järnväg genom Timrå utreds på nytt
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.