Annons:

Publicerad: 2021-07-19

På tisdag, 20 juli, stängs järnvägen mellan Herrljunga och Borås för trafik. Om 20 veckor ska banan ha fått nytt spår och utrustning för fjärrstyrning.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tågklareraren Christer Andersson håller ordning på tågmötena i Ljung en av de sista dagarna innan det 20 veckor långa trafikstoppet.

Även nästa sommar och under hösten 2022 blir det omledningstrafik via Herrljunga-Borås på grund av arbeten i Olskroken.

 

Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket

”Äntligen får vi sätta igång arbetena på banan”, säger Håkan Gustafsson, projektledare på Trafikverket. ”Vi har hållit på att utreda, planera, projektera och upphandla sedan 2016.”

Under åren har projektet vuxit en hel del. Från början var det meningen att banan skulle förses med fjärrstyrning för att öka möjligheterna till tågmöten dygnet och året runt. Men så småningom insåg Trafikverket att det gamla skarvspåret hade sett sina bästa dagar och beslöt att genomföra ett fullskaligt spårbyte med nya betongsliprar, nya 60 kg-räler, ballastrening och ballastkomplettering.

Tågklareraren Christer Andersson vinkar iväg tåg 10427, ett omlett X2000-tåg från Stockholm till Göteborg.

Annons:

Intensiv trafik i tre veckor

Banan mellan Herrljunga och Borås har de senaste tre veckorna tillsammans med Borås-Göteborg och Herrljunga-Öxnered-Göteborg använts för omledning av persontågen mellan Stockholm och Göteborg när trafiken på Västra stambanan stoppats vid Olskroken på grund av en tillfällig omläggning av spåren i samband med byggandet av Planskildhet Olskroken.

”Även nästa sommar och under hösten 2022 blir det omledningstrafik via Herrljunga-Borås på grund av arbeten i Olskroken”, säger Håkan Gustafsson. ”Då blir det värdefullt med nytt spår och bättre möjligheter för tågen att mötas.”

Spårbytet omfattar 43 kilometer spår. I dag är det skarvspår med metervikten 43 eller 50 kg på träsliprar förutom på ett par korta sträckor med helsvetsade 50 kg-räler på träsliprar.

”En del räler är väldigt gamla”, säger Håkan Gustafsson. ”På ett av sidospåren i Borgstena är rälerna från 1922.”

MTRX-tåg 12013 från Stockholm till Göteborg passerar Mollaryd. Snart läggs de nya 60 kg-rälerna in.

Bättre begagnade räler på sidan

På avvikande huvudspår, de spår som används vid tågmöten, lägger Trafikverket, eller snarare dess entreprenör, in bättre begagnade 50 kg-räler. De nya växlarna klarar i allmänhet högre hastighet till avvikande huvudspår än de nuvarande.

För att ersätta förorenad ballast och för ballast komplettering har ett par mindre berg av makadam lagts upp i Borås och i Borgstena. Banan kommer även i fortsättningen att ha 110 km/h som högsta tillåtna hastighet.

Spårbytet inleds i Borås och avslutas i Herrljunga. Samtidigt byts de lokala ställverken ut mot ett modernt datorbaserat ställverk, stlv 95, med central placering för hela sträckan. Trafiken kommer att styras från trafikledningscentralen i Göteborg.

Möte mellan tåg 20413 med multipelkopplade X55:or på väg från Stockholm till Göteborg och tåg 3858 i Fristad.
Tågklareraren Katja Fihn har eftermiddagspasset och gör en av sina sista arbetsdagar i Fristad. Hon tycker det känns vemodigt.

Borgstena blir ny driftplats

Under flera år har tågmöten endast kunnat ske i Ljung och Fristad, 11 respektive 30 kilometer om Herrljunga, men nu omvandlas även Borgstena, 23 km söder om Herrljunga, till driftplats med mötesmöjligheter.

”Eftersom vi också bygger tre nya blockposter och sju blocksträckor ökar kapaciteten på banan rejält”, säger Håkan Gustafsson.

”Trafiken kommer att kunna bli betydligt tätare och förseningsriskerna minskar ordentligt.”

Katja Fihn har haft några intensiva veckor som tågklarerare i Ljung och Fristad.

”Ja, det har verkligen kommit tåg hela tiden”, säger hon. ”Normalt är det ju tre-fyra tågmöten om man har morgon-förmiddagspasset och lika många eftermiddag-kväll. Det är bara regionaltåg och ganska stillsamt.”

”Men nu har det varit massor av X2000-tåg och MTRX förutom regionaltågen så det har verkligen varit hektiskt hela arbetspassen. Men det har fungerat fantastiskt bra och vi har inte haft några störningar när jag varit i tjänst.”

Signalställverket i Fristad går i pension natten till tisdag 20 juli 2021.
Plankorsningen i Ljung är försedd med så kallade enskenare, enkla rödljus för vägtrafiken, som inte är tillåtna sedan årsskiftet.

Vemodigt lämna Fristad och Ljung

Katja Fihn ingår i en grupp med tiotalet tågklarerare som sköter Ljung och Fristad på Herrljunga-banan, Viskafors, Skene och Veddige på Varbergs-banan samt Borås. Nu försvinner tågklareringen i Ling och Fristad och om ett år ersätts det gamla signalställverket i Borås, ett så kallat el-med-el-ställlverk från 1951, med ett datoriserat ställverk som kommer att fjärrstyras från Göteborg.

”Det känns väldigt vemodigt”, säger Katja Fihn som jobbat tom tågklarerare i nästan 30 år. ”Det är fantastiskt trevligt att jobba i Ljung och Fristad, att få prata lite med boende och med resenärer.”

När tågklareringen i Ljung, Fristad och Borås försvinner återstår endast Viskafors, Skene och Veddige på banan mellan Borås och Varberg för tågklarerargruppen i Borås.

”Vi gamlingar får väl ta hand om de tre stationerna så får de yngre förmågorna försöka hålla ordning på datorer och bildskärmar på fjärren i Göteborg”, säger Katja Fihn.

Västtrafiks regionaltåg 3845 från Herrljunga till Borås bromsar in vid den lilla plattformen i Torpåkra.
Skylten sitter kvar på den gamla lanthandeln i Torpåkra.

Ny plattform i Ljung

Ljung får en ny sidoplattform som ersättning till den smala plattformen mellan spåren. Några av de oskyddade plankorsningarna kompletteras med bommar medan andra plankorsningar slopas. Trafikverkets entreprenör utför också siktröjning vid flera obevakade plankorsningar för att höja säkerheten.

Kostnaden för moderniseringen av järnvägen Borås-Herrljunga blir 600 miljoner kronor. Banan är en av de äldsta i Sverige, den öppnades för trafik 7 augusti 1863 och breddades till normalspår 1898.  

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Strid om banavgifterna

Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.

Nyhet

Ett bra år för godstågsbolagen

Nästan alla godstågsbolag i Sverige kunde redovisa plusresultat 2021. Tågab noterade rekord för omsättning och vinst. Bristande pålitlighet för landsvägstransporterna under pandemin och stöd från staten förklarar de goda tiderna.

Nyhet

EQT säljer Hector Rail

Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Nyhet

Inställda tåg dyra för MTR

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.