Annons:

Publicerad: 2022-09-07

Stark sommar för Inlandsbanan

Persontrafiken på Inlandsbanan har haft en bra sommar. Många avgångar har varit fullbokade. Sammanlagt har man sålt drygt 12 500 resor under sommaren. Det är bättre än 2018 men något sämre än rekordåret 2019.

Text & foto: Göran Fält

Inlandsbanan samarbetar tätt med den lokala turistnäringen. Här är det fikastopp i Fågelsjö.

Den 28 augusti avslutades den ordinarie persontrafiken på Inlandsbanan för i år. Therese Fanqvist, operativ chef för Destination Inlandsbanan AB, ser tillbaka på en stark sommar:

”Vi har haft en väldigt bra sommar med stor efterfrågan. Vi har kört mer eller mindre fulla tåg hela sommaren, med något färre resenärer mot slutet. Många vill resa mitt i sommaren för att uppleva midnattssolen”, säger Therese Fanqvist.

Även den här sommaren har persontrafiken körts med fyra äldre motorvagnar av typen Y1, varav tre rullat varje dag, och en fjärde vagn varit reserv.

Inlandsbanan mot ljusare tider

Ytterligare ett moderniserat motorvagnståg har nu levererats från Polen till Inlandståg i Östersund. Det femte och sista tågsättet kommer till Sverige i september. Inlandsbanan rustar nu för ökat resande.

Nya motorvagnarna inte klara till sommartrafiken

De fem nyare motorvagnar av typen Lint som Inlandsbanan köpt blev inte klara till årets sommartrafik. Ombyggnaden av dessa holländska regionaltåg till långdistanstrafik har blivit försenad på grund av pandemin och kriget i Ukraina.

”Det har varit en utmaning att hålla våra äldre vagnar i trafik hela sommaren. Men det har lyckats tack vare våra duktiga tekniker. Vi har haft 100 procents tillgänglighet på våra fordon. Våra resenärer har fått åka tåg hela sommaren, det är jag är mest nöjd med”, säger Therese Fanqvist.

Inlandsbanan har i sommar kört persontrafiken med äldre Y1-motorvagnar. För att vagnarna ska klara den långa resan är det viktigt att blåsa bort löv som fastnat i motorns luftintag.

Annons:

Under sommaren har 30 000 sliprar bytts på Inlandsbanan. Bytena har skett utspritt på hela sträckan norr om Östersund. Det är besiktningsanmärkningar som har åtgärdats, vilket medfört utspridda byten av dåliga sliprar.

Hastighetsnedsättningar efter slipersbyten har ibland påverkat punktligheten. Några tåg har blivit två timmar försenade. Men slipersbytena har inte påverkat så mycket som man kunde befarat.

”Våra resenärer är inte så störningskänsliga. Vi har inte kritiska anslutningar på samma sätt. Hos oss är resan själva målet, då upplevs inte mindre förseningar som lika allvarliga. Vi är väldigt nöjda med att vi kunnat genomföra slipersbyten i sommar. Det stärker banans standard inför nästa sommar”, säger Therese Fanqvist.

Y1:an passerar i sakta mak Ångermanälven.
Y1:an stannar vid hållplatsen vid bron över Pite älv för att passagerarna ska få vandra över bron.
Ibland blir det varmt. Y1-vagnarna saknar AC, man får klara sig med KD – korsdrag. Lokföraren passar på att svalka sig under uppehållet i Arvidsjaur.
Två holländska vandrare stiger av i Jokkmokk med siktet inställt på Abisko. Många utländska resenärer syns på tågen. Men svenskarna är i majoritet. Det har blivit populärt att turista i vårt eget land.

Många tåg fullbokade i sommar

Y1-vagnarna har 60 bokningsbara sittplatser. De flesta som reser på Inlandsbanan åker med tågluffarkort med obegränsade resor under kortets giltighetstid. Tågluffarna rekommenderas att boka sittplats för att vara säkra på en plats. Många avgångar har varit fullbokade, främst på sträckan Östersund-Gällivare.

”Vi har ibland tvingats säga nej till resenärer genom att tåget varit fullbokat de datum man hade velat åka. Många av våra populäraste paketresor sålde slut snabbt. Men i år har vi lyckats få en jämnare beläggning genom att fler också rest från norr och söderut, annars vill de flesta resa från söder mot norr”, säger Therese Fanqvist.

Göran Fält

Göran Fält

Journalist

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Bonus till kvarsittare

Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.

Nyhet

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Krönika

Om tidtabeller

Det var ju det här med tidtabeller och synen på kunderna den här söndagen den 10 december – den stora dagen för tidtabellsskifte i Europa.