Annons:

Publicerad: 2025-07-28

Staten räddar tågfärjorna

Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Västtrafik X80 004 dras av tågfärjan M/S Skåne i Trelleborgs hamn 2 april 2022.

Antalet järnvägsvagnar som transporteras på färja mellan Sverige och kontinenten har minskat kraftigt under 20 år.

All persontågstrafik går sedan Öresundsbron invigdes vid halvårsskiftet år 2000 på den fasta förbindelsen över och under Öresund.

Antalet godsvagnar som körs på färja mellan Sverige och Tyskland minskade kraftigt åren efter Öresundsbron, från ungefär 140 000 vagnar per år till 20 000 vagnar per år.

Stabilt på låg nivå

Därefter har situationen stabiliserats och under de senaste tio åren har 20 000–30 000 vagnar transporterat på tågfärjorna mellan Trelleborg och Tyskland, tidigare till och från Travemünde men de senaste åren till och från Rostock.

Tågfärjetrafiken är knappast lönsam för rederiet som kör färjorna, Stena Line, och det har funnits farhågor om att tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland skulle upphöra.

Eftersom det under överskådlig tid finns endast en fast järnvägsförbindelse mellan Sverige och Kontinenten via Öresundsbron och Danmark har oron för att järnvägstransporterna till och från Sverige skulle kunna lamslås vid en omfattande urspårning, en större skada på infrastrukturen eller ett sabotage mot bron över eller tunneln under Öresund.

Betydande sårbarhet utan tågfärjor

Tågtrafikföretagen har vid upprepade tillfällen aktualiserat frågan om tillförlitliga transporter och pekat på den ökade sårbarheten om tågfärjetrafiken skulle upphöra.

Enligt regeringen är tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland viktig för Sveriges förmåga att snabbt lämna och ta emot militärt stöd som Natomedlem.

”Tågfärjetrafiken är en viktig förutsättning för att kunna tillgodose Försvarsmaktens behov av militär rörlighet” sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) när regeringen gav Trafikverket i uppdrag att utreda hur tågfärjetrafiken ska säkerställas för att stärka totalförsvaret och Sveriges förmåga att lämna och ta emot värdlandsstöd.

Försvarsmakten värnar tågfärjorna

”Fartyg som kan transportera järnvägsfordon utan omlastning, så kallade tågfärjor, är väsentliga för vissa militära transporter. Enligt Försvarsmakten är det angeläget med fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.”

Green Cargo växlar ombord på tågfärja i Trelleborg med T44 355 i april 2006.

Annons:

Trafikverket ska efter samråd med Försvarsmakten och efter att ha inhämtat synpunkter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) vidta ”de åtgärder de anser lämpliga”.

Trafikverket ska redovisa genomförda åtgärder senast den 31 december 2025 samt den 31 december 2026.

Regeringen kommer senare i år att återkomma till riksdagen med förslag för att Trafikverket ska kunna ingå nödvändiga avtal för uppdragets genomförande.

Sjöfartsnäringen positiv

Föreningen Svensk Sjöfart är positivt till regeringens besked.

”Det är positivt att regeringen arbetar för att säkerställa redundansen i transportsystemet och vi välkomnar därför uppdraget till Trafikverket om fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland”, säger Anders Hermansson, vd för Föreningen Svensk Sjöfart till Sjöfartstidningen.

Stena Line opererar de båda svenskflaggade tågfärjorna Skåne och Mecklenburg-Vorpommern på linjen mellan Trelleborg och Rostock.

Stena Line välkomnar beskedet

”Vi delar givetvis regeringens syn på tågfärjeförbindelsen som oerhört viktig för Sveriges infrastruktur, både ur ett frakt- och handelsperspektiv men även för redundans och beredskap”, säger Johan Live, kommunikationschef på Stena Line Scandinavia.

”Det är landets enda tågfärjeförbindelse till kontinenten och vi är stolta över att ta vårt ansvar för att upprätthålla den. Vi välkomnar att det sätts fokus på frågan och inväntar Trafikverkets åtgärder.”

Stena Line vill inte berätta hur många vagnar som det senaste året fraktats med tågfärjorna.

”Sett över en tioårsperiod har volymen fraktade godsvagnar skiftat med konjunkturen med högsta notering 2021. Sedan 2021 har volymerna minskat med cirka 20 procent och låg 2024 på ungefär samma nivå som 2016”. Säger Johan Live.

Kraftigt ökade transporter efter danska restriktioner

Enligt den omfattande utredning som Trafikverket genomförde under 2023 och som publicerades i februari 2024 var överföringskapaciteten i både båda tågfärjorna 100 000 vagnar per år.

Enligt uppgifter från Stena Line för ett år sedan överfördes i snitt cirka 20 000 vagnar per år med tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock.

Under 2017 och 2018 transporterades endast cirka 15 000 vagnar per år medan antalet var cirka 27 000 under 2021 och 2023.

Orsaken tilden kraftiga ökningen under 2021 var det stopp för trailertransporter på tåg genom Danmark som danska myndigheter beslutade om efter en olycka på Stora Bält-bron.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Hårda restriktioner för godståg genom Danmark

Danska Trafikstyrelsen har beslutat om omfattande restriktioner för transporter av lastbilstrailrar på järnväg genom Danmark. Restriktionerna är så långtgående att trailer på tåg i fortsättningen hänvisas till färjorna mellan Sverige och Tyskland.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan hällar näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.

Nyhet

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Nyhet

Tågab ser möjligheter efter tappen

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har tappat brödtransporterna från Filipstad till Hamar i Norge och kommer i december att förlora körningarna för Vänerexpressen mellan Göteborg och Karlstad. Men Tågab ser nya möjligheter.