Annons:
Staten räddar tågfärjorna
Regeringen gav i slutet av juni Trafikverket i uppdrag ”vidta åtgärder” för att säkerställa fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Stena Lines tågfärja Mecklenburg Vorpommrrn anländer till Trelleborg i juni 2014.
Antalet järnvägsvagnar som transporteras på färja mellan Sverige och kontinenten har minskat kraftigt under 20 år.
All persontågstrafik går sedan Öresundsbron invigdes vid halvårsskiftet år 2000 på den fasta förbindelsen över och under Öresund.
Antalet godsvagnar som körs på färja mellan Sverige och Tyskland minskade kraftigt åren efter Öresundsbron, från ungefär 140 000 vagnar per år till 20 000 vagnar per år.
Stabilt på låg nivå
Därefter har situationen stabiliserats och under de senaste tio åren har 20 000–30 000 vagnar transporterat på tågfärjorna mellan Trelleborg och Tyskland, tidigare till och från Travemünde men de senaste åren till och från Rostock.
Tågfärjetrafiken är knappast lönsam för rederiet som kör färjorna, Stena Line, och det har funnits farhågor om att tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland skulle upphöra.
Eftersom det under överskådlig tid finns endast en fast järnvägsförbindelse mellan Sverige och Kontinenten via Öresundsbron och Danmark har oron för att järnvägstransporterna till och från Sverige skulle kunna lamslås vid en omfattande urspårning, en större skada på infrastrukturen eller ett sabotage mot bron över eller tunneln under Öresund.
Betydande sårbarhet utan tågfärjor
Tågtrafikföretagen har vid upprepade tillfällen aktualiserat frågan om tillförlitliga transporter och pekat på den ökade sårbarheten om tågfärjetrafiken skulle upphöra.
Enligt regeringen är tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland viktig för Sveriges förmåga att snabbt lämna och ta emot militärt stöd som Natomedlem.
”Tågfärjetrafiken är en viktig förutsättning för att kunna tillgodose Försvarsmaktens behov av militär rörlighet” sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) när regeringen gav Trafikverket i uppdrag att utreda hur tågfärjetrafiken ska säkerställas för att stärka totalförsvaret och Sveriges förmåga att lämna och ta emot värdlandsstöd.
Försvarsmakten värnar tågfärjorna
”Fartyg som kan transportera järnvägsfordon utan omlastning, så kallade tågfärjor, är väsentliga för vissa militära transporter. Enligt Försvarsmakten är det angeläget med fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland.”

Green Cargo växlar ombord på tågfärja i Trelleborg med T44 355 i april 2006.
Annons:
Trafikverket ska efter samråd med Försvarsmakten och efter att ha inhämtat synpunkter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) vidta ”de åtgärder de anser lämpliga”.
Trafikverket ska redovisa genomförda åtgärder senast den 31 december 2025 samt den 31 december 2026.
Regeringen kommer senare i år att återkomma till riksdagen med förslag för att Trafikverket ska kunna ingå nödvändiga avtal för uppdragets genomförande.
Sjöfartsnäringen positiv
Föreningen Svensk Sjöfart är positivt till regeringens besked.
”Det är positivt att regeringen arbetar för att säkerställa redundansen i transportsystemet och vi välkomnar därför uppdraget till Trafikverket om fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland”, säger Anders Hermansson, vd för Föreningen Svensk Sjöfart till Sjöfartstidningen.
Stena Line opererar de båda svenskflaggade tågfärjorna Skåne och Mecklenburg-Vorpommern på linjen mellan Trelleborg och Rostock.
Stena Line välkomnar beskedet
”Vi delar givetvis regeringens syn på tågfärjeförbindelsen som oerhört viktig för Sveriges infrastruktur, både ur ett frakt- och handelsperspektiv men även för redundans och beredskap”, säger Johan Live, kommunikationschef på Stena Line Scandinavia.
”Det är landets enda tågfärjeförbindelse till kontinenten och vi är stolta över att ta vårt ansvar för att upprätthålla den. Vi välkomnar att det sätts fokus på frågan och inväntar Trafikverkets åtgärder.”
Stena Line vill inte berätta hur många vagnar som det senaste året fraktats med tågfärjorna.
”Sett över en tioårsperiod har volymen fraktade godsvagnar skiftat med konjunkturen med högsta notering 2021. Sedan 2021 har volymerna minskat med cirka 20 procent och låg 2024 på ungefär samma nivå som 2016”. Säger Johan Live.
Kraftigt ökade transporter efter danska restriktioner
Enligt den omfattande utredning som Trafikverket genomförde under 2023 och som publicerades i februari 2024 var överföringskapaciteten i både båda tågfärjorna 100 000 vagnar per år.
Enligt uppgifter från Stena Line för ett år sedan överfördes i snitt cirka 20 000 vagnar per år med tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock.
Under 2017 och 2018 transporterades endast cirka 15 000 vagnar per år medan antalet var cirka 27 000 under 2021 och 2023.
Orsaken tilden kraftiga ökningen under 2021 var det stopp för trailertransporter på tåg genom Danmark som danska myndigheter beslutade om efter en olycka på Stora Bält-bron.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu

Hårda restriktioner för godståg genom Danmark
Danska Trafikstyrelsen har beslutat om omfattande restriktioner för transporter av lastbilstrailrar på järnväg genom Danmark. Restriktionerna är så långtgående att trailer på tåg i fortsättningen hänvisas till färjorna mellan Sverige och Tyskland.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas
Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.