Annons:
Stenen från Dalsland tar tåget
På tisdagen kördes det tredje tåget med sten från Åmål till Brista norr om Stockholm. Stenen används i vägbeläggningar och kommer så småningom att transporteras till fler orter i Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Jesper Palmnert
BLS Rail använder ett av företagets elva Rc3-lok för att dra lådvagnarna med sten från Åmål till Brista.
Annons:
”Det har varit en lång resa”, säger Martin Olsson, ägare och vd i Euro Sand med huvudkontoret i Uddevalla och bergtäkt väster om Tösse i Dalsland.
”Hade jag vetat hur komplicerat det är att transportera gods på järnvägar när jag påbörjade detta för två år sedan hade det nog blivit fortsatta transporter med lastbil och båt.”
I bergtäkten bryts ryolit, en hård vulkanisk bergart, som används i vägbeläggningar på hårt trafikerade riks- och europavägar.
Tåg ersätter lastbil och båt
Tidigare har Euro Sand transporterat ryolit med lastbil eller båt via hamnen i Åmål till hamnar i närheten av olika asfaltverk i hela landet.
”Men jag tänkte på miljön och klimatet och beslöt att försöka transportera ryoliten med tåg i stället”, säger Martin Olsson.
”Efter två år med mycket diskuterande, funderande och förhandlade har vi äntligen kommit igång.”
Lådvagnarna med ryolit lossas med grävskopa i Brista söder om Märsta för vidare transport till något av asfaltverken i närheten av Arlanda flygplats.
Euro Sand köpte redan för två år sedan 20 lådvagnar i Slovakien men vagnarna har stått oanvända fram till nu. Från början av Green Cargo tänkt som operatör men Euro Sand och Green Cargo hade olika åsikter om hur transporterna skulle organiseras så det blev BLS Rail som sedan en vecka kör stenen från Åmål till Brista.
Ett tåg ersätter två dussin lastbilar
Ryoliten körs med lastbil från bergtäkten till stationen i Åmål, drygt en mil. Tåget lastas med bandtransportör och lossas i Brista strax söder om Märsta med grävskopor.
Planen är att köra två tåg i veckan och efterhand att köra även till Hallsberg och Borås för vidare befordran med lastbil till lokala asfaltverk.
”Vi kör 23-14 lastbilar med vardera 40 ton ryolit och lastar 19 vagnar med vardera cirka 50 ton” säger Martin Olsson.
”Vinsten för miljön och klimatet är ju stor när vi kör med eltåg i stället för två dussin lastbilar.”
Rc3-lok som dragkraft
BLS Rail använder ett av sina Rc3-lok för ett dra det drygt 1 200 ton tunga tåget.
”Det har varit en slitsam period efter konkursen i First Row Logistics när vi förlorade ett antal miljoner kronor men just nu går det riktigt bra för oss”, säger Thomas Blidér, delägare i företaget.
BLS Rail kör bland annat massaved från Norge och Dalsland till Husum, den så kallade Båramo-pendeln mellan Vaggeryd och Göteborgs hamn, godståg mellan Oslo och Bergen samt godståg mellan Billingsfors och Mellerud. Företaget hyr dessutom ut ellok och diesellok till andra godstrafikföretag.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Stentåget i väntan på avgång från Åmål. BLS Rail använder ett av sina Rc3-lok för ett dra det drygt 1 200 ton tunga tåget.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Green Cargo i ekonomisk kris
Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott från ägaren, svenska staten, på en-två miljarder kronor. En lång resa med åratal av förluster når annars järnvägs ände.
Trailer på tåg ökar igen
Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna.
Fler godståg Norge–Sverige
Cargonet utökar i december godstågstrafiken mellan Göteborg och Oslo från en till fem dagar i veckan och börjar i vår att köra godståg mellan Oslo och Eskilstuna.
Storsatsning på tåg i väst
Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.