Annons:

Publicerad: 2025-06-16

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex–sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Text: Ulf Nyström  Illustrationer: Tmrw

Vy från Söder Mälarstrand över Centralstaden som den kan se ut om 20 år med Stadshuset till vänster och Klara kyrka till höger.

Annons:

”Om det ska vara möjligt och attraktivt för många fler människor än i dag att åka tåg till Sveriges huvudstad i framtiden är detta är god investering”, säger Daniel Markström, regionchef på Jernhusen.

80 procent av alla fjärrtåg och 50 procent av alla regionaltåg i Sverige, avgår från eller ankommer till eller passerar Stockholm C.

200 000 personer om dagen

200 000 människor passerar Stockholm C varje dag.

”Därför är det viktigt för utvecklingen av tågresandet att tågtrafiken fungerar utan störningar även om trafiken och resandet ökar kraftigt kommande år. Samtidigt ska stationen vara välkomnande och något av en upplevelse, säger Daniel Markström.

Enligt Trafikverkets prognoser förväntas antalet tågresenärer i fjärr- och regionaltågstrafiken som berör Stockholm C öka med 50 procent på 20 års sikt.

Men med nuvarande utformning av bangården och stationsområdet i övrigt kan inte antalet resenärer öka med mer ön tio procent utan att störningarna blir omfattande.

Centralplan utanför det gamla stationshuset vid Vasagatan och den bantade Klarabergsviadukten till höger.

Det är två stora problem som Trafikverket och Jernhusen vill lösa genom den omfattande om- och tillbyggnaden av Stockholm C.

Smala plattformar säkerhetsrisk

Spår och plattformar är korta, krökta och alldeles för smala vilket begränsar antalet tåg som kan ankomma och avgå till och från stationen samtidigt som tillgängligheten är dålig, det blir ofta trängseln i gångar och på perrongen vilket medför betydande säkerhetsrisker.

Dessutom är delar av stationsmiljön sliten och framkomligheten är dålig i trappor, hissar och passager.

I dag fourneras tågen ofta på centralstationen eller vid Norra Bantorget vilket begränsar antalet tåg som kan ankomma till eller avgå från stationen.

Trafikverket utreder om delar av den gamla godsbangården i Tomteboda kan byggas om till en ny modern anläggning för fournering och fekalietömning av tågen. Det skulle avlasta stationen, öka kapaciteten och minska störningsriskerna.

Hagalund-Tomeboda-Centralstationen

”Det skapas en treenighet med uppställning, underhåll och reparationer av tåg i Hagalund, fournering och annan service i Tomteboda och passagerarutbyte på Stockholm C”, säger Daniel Markström.

Fågelperspektiv över Centralstaden med den nya stationsbyggnaden ovan spåren.

Ombyggnaden av personbangården innebär att spår och perronger rätas ut och att perrongerna breddas och förlängs till 400 meter.

”Det gör att man kan ta in två riktigt långa tåg eller fyra kortare tåg vid samma plattform”, säger Daniel Markström.

Eftersom stationsområdet är kringskuret av Vasagatan i öster, Klarabergsviadukten i norr, kontors- och konferensbyggnader i väster och Riddarfjärden i söder återstår bara att bygga på höjden ovan spåren när Jernhusen skapar nya utrymmen för resenärerna, för kontor, hotell och evenemang,

I hjärtat av staden

”Stockholms centralstation ligger i hjärtat av staden och regionen”, säger Daniel Markström.

”Centralstationsområdet är för många besökare entrén till Stockholm och för stockholmarna den största bytespunkten i kollektivtrafiken.”

”Men stationsområdet upplevs idag inte som särskilt inbjudande eller attraktivt. Trots det mycket centrala läget upplever många området som avlägset, trångt i högtrafik men folktomt under många av dygnets timmar.”

”Barriärer, bland annat i form av Klarabergsviadukten, parkeringsplatser och nivåskillnader med bristande tillgänglighet för gående och cyklister gör det svårt att orientera sig och röra sig smidigt i området.”

Fyra nya stadskvarter

Söder om Klarabergsviadukten kompletteras den befintliga stationsbebyggelsen med Stationskvarteret. Norr om Klarabergsviadukten föreslås fyra nya stadskvarter som bygger vidare på den befintliga strukturen med kvarter och relativt smala gator

Vid den södra gaveln på den nya stationsbyggnaden skapas en järnvägspark med utsikt mot Stadshuset och Riddarfjärden.

”Vi vill utveckla centralstationsområdet till en trygg, trevlig och tillgänglig plats med mer grönska, fler mötesplatser, fler butiker och bättre service, en smidigare bytespunkt och en gatumiljö utformad för gående och cyklister”, säger Daniel Markström.

”Stationsområdet ska bli en naturlig del av den omgivande staden, inte en barriär.”

Omdaningen av centralstationen i Stockholm och området kring stationen är ett av Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt någonsin.

Planarbetet pågår

Just nu pågår planarbetet för den så kallade Centralstaden. 2021 ledde Jernhusen ett parallellt arkitektuppdrag för utvecklingen av centralstationsområdet i samverkan med Stockholms stad och Trafikverket.

Från 8 april till 9 juni var förslaget ute på samråd där allmänheten och berörda parter hade möjlighet att lämna synpunkter på detaljplaneförslaget.

Västra Järnvägsgatan kommer att korsa den nya Centralstaden i nord-sydliga riktning.

När omdaningen av centralstationen och omgivningarna kommer att ske beror i första hand vilken prioritet ombyggnaden av spårområdet får i den nationella planen för infrastrukturen som fastställs av regeringen våren 2026 och i andra hand på när Stockholms Stad fastställer detaljplanen.

Centralstaden kan stå klar år 2045

”Om allt går vägen kan ombyggnaden av Tomteboda inledas 2027 eller 2028”, säger Daniel Markström. Sen behöver ställverk som styr tågrörelserna på Stockholm C flyttas.”

”Kanske kan vi börja bygga något år in på 2020-talet. Men man ska nog inte räkna med att allt är klart förrän 2045.”

Enligt de beräkningar som finns kommer Trafikverkets kostnader för ombyggnaden av Tomteboda och personbangården på Stockholm C att kosta cirka 17 miljarder kronor i nuvarande penningvärde medan Jernhusen räknar med att satsa drygt 20 miljarder kronor på om- och nybyggnader.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.