Annons:

Publicerad: 2024-06-11

Stor uppgradering av Göteborgs äldre spårvagnar

Nu inleder Västtrafik en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31.
”Det kommer kännas som en helt ny spårvagn”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Västtrafik ska bygga om alla 80 spårvagnar av modell M31 och det blir flera förbättringar. Spårvagnarna får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34.

”För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Spårvagnarna av modell M31 är över 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984–1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.

Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka en miljard kronor investeras i uppgraderingen.

Arbetet sker i Tjeckien

Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova. De har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer.

Spårvagnarna kommer renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.

Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31. FOTO: Skoda Ekova
Spårvagn M31 kör över Vasabron i Göteborg. FOTO: Västtrafik

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats

Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.

Notis

Trafikverket får tung kritik: missar målen och räknar fel

En planering som inte styr mot uppsatta mål, missvisande prognoser, missledande nyttovärderingar och en alltför svag tilltro till mer effektiva transporter. Precis som för tre år sedan möts Trafikverkets inriktningsunderlag av en omfattande kritik i remissvaren från länsstyrelser och centrala myndigheter.

Notis

SL häver avtal med Gülermak

Med omedelbar verkan häver SL avtalet med leverantören Gülermak avseende Tvärbanans Kistagren. Avtalet är en totalentreprenad för sträckan Bromma flygplats–Ursviks torg. Hävningen innebär att Gülermaks arbeten stoppas och att SL skyndsamt inleder arbetet med att teckna nya avtal.

Notis

MTRX släpper tågbiljetterna för julen

Från och med den 5 juli gick det att köpa julbiljetter till MTRX:s avgångar mellan Stockholm och Göteborg. MTRX köptes under våren av det finländska järnvägsbolaget VR och kommer att byta namn till VR efter sommaren.

Notis

Låt inte sommarlovet spåra ur

Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.

Notis

Ny vd för Väte Rail

Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.

Nyhet

ERTMS försenas igen

Inkopplingen av ERTMS på Malmbanan senareläggs tre–fyra månader på grund av återställningsarbetet efter vinterns tågurspårningar.