Annons:
Svag ökning av tågresandet
Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå. Varken SJ, MTRX, Tågab eller Snälltåget planerar någon utökning av den mycket glesa trafiken i närtid.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
MTR Express på Västra stambanan vid Stenstorp 28 mars 2015.
Annons:
Vi har inga ytterligare neddragningar planerade. Vi tittar på när och hur vi kan växla upp trafiken men ännu ser vi inget behov av fler tåg.
Stephan Ray, presskommunikatör på SJ
SJ kör för närvarande i stort sett all upphandlad trafik, såväl nattågen till och från Jämtland och Övre Norrland som den regionala och lokala trafiken för bland andra Västtrafik och Tåg i Bergslagen.
Men av den i februari omfattande kommersiella trafiken återstår bara en bråkdel, närmare bestämt en fjärdedel.
Tidigare körde SJ 18 tåg i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm med X2000 måndag-tredag och ungefär halva antalet lördag-söndag.
Nu hör SJ endast fyra tåg i varje riktning på vardagar, tre på lördagar och söndagar.
På linjerna Stockholm-Malmö, Stockholm-Sundvall-Umeå, Stockholm-Falun och Stockholm-Karlstad har antalet tåg minskats i motsvarande utsträckning.
Mellan Göteborg och Malmö körs nu endast två dagliga snabbtåg mot sju-åtta före coronakrisen.
”Vi har inga ytterligare neddragningar planerade”, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ. ”Vi tittar på när och hur vi kan växla upp trafiken men ännu ser vi inget behov av fler tåg”.
SJ har dock kört multipelkopplade snabbtåg vid några tillfällen då man sålt många biljetter till vissa avgångar.
Det är fortfarande väldigt få resande. Men vi har noterat en svag ökning, nu är det fler på tågen är för två veckor sedan.
Mats Johannesson, vd i MTRX.
”Tillströmningen av resenärer är väldigt oförutsägbar och många bokar nu sina resor väldigt sent”, säger Stephan Ray,
MTRX har endast tre avgångar i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm mot normalt åtta.
”Det är fortfarande väldigt få resande”, säger Mats Johannesson, vd i MTRX. ”Men vi har noterat en svag ökning, nu är det fler på tågen är för två veckor sedan.”
Johannesson tror inte på väsentligt fler resenärer och fler avgångar förrän Folkhälsomyndigheten lättar på restriktionerna.
”Men vi kommer troligen att köra fler turer fredag och söndag och kanske färre än i onsdagar och lördagar”, säger han.
Både MTRX och SJ erbjuder samtliga passagerare singelplatser, endast fönsterplatser går att boka och man riskerar inte att få någon smittbärande passagerare jämte sig.
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har ställt in 75 procent av sin trafik och kör nu endast veckoslutstrafik fredag-söndag.
”Men vi ser en klar ökning av antalet resenärer fredag och söndag”, säger Lars Yngström, vd i Tågab.
Lokförarna hälsar på varandra när två SJ X55 möts på Västkustbanan.
Det är nästan lika många som innan coronapandemin, säger Yngström.
Lars Yngström, vd i Tågab.
Sista veckoslutet i april hade Tågab 168 resenärer i det genomgående tåget Göteborg-Karlstad-Stockholm och 110 resenärer i tåget Alvesta-Hallsberg-Karlstad.
”Det är nästan lika många som innan coronapandemin”, säger Lars Yngström.
Snälltåget kör normalt tre dubbelturer mellan Stockholm och Malmö. Nu körs en enkeltur eller en dubbeltur. Eller inte en enda tåg.
”Trafiken är anorektisk”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget. ”Drygt 90 procent av resenärerna har försvunnit.”
”Tills vidare kör vi onsdag-fredag och söndag. Affärsresenärerna är borta men vi har fortfarande en hel del fritidsresenärer och de åker ju främst vid veckosluten.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Oro för trängsel i sommartrafiken
Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.
Tågab köper Rm-loken
Tågåkeriet i Bergslagen köper de sex Rm-loken som SJ och därefter Green Cargo använt sedan 1977. Loken ersätter inhyrda Rc4-lok och kommer att dra många av Tågabs godståg.
Göteborgs hamn bäst på järnväg
70 procent av alla containrar till och från Göteborgs containerhamn transporterades med tåg andra kvartalet i år. Det gör av allt att döma Göteborg till bäst i världen på miljö- och klimatsmarta transporter.
Återhämtningen har börjat
De svenska kollektivtrafikmyndigheterna tappar drygt 20 miljarder kronor på tre år på grund av minskat resande under coronapandemin. Men det är lite mindre än befarat och nu ökar resandet.