Annons:

Publicerad: 2023-05-07

Svårt med reservdelar till Öresundstågen

Drygt hälften av de 111 Öresundstågen som finns börjar närma sig pensionsålder. Det sätter hård press på underhåll och reparationer, rapporterar Sveriges Radio.

Ett steg för att öka livslängden är nya reservdelar. Magnus Andersson är ordförande i styrgruppen för fordonsförvaltning av Öresundstågen

– Någonstans efter 2030 så är det sannolikt att vi börjar avveckla den här typen av fordon, säger han.

De äldsta Öresundstågen levererades redan år 2000 och de karaktäristiska gummifronterna ska sluta tillverkas. Därför föreslår fordonsförvaltningen ägarna, alltså regionerna Blekinge, Halland, Skåne, Kalmar, Kronoberg och Västra Götaland, köper in de allra sista för drygt 60 miljoner kronor

– Alternativet är att inte göra någonting, men då får vi haverier och kan inte köra med flottan. Det är liksom inte det heller något alternativ, säger Magnus Andersson.

Arbetet med att köpa in nästa generations Öresundståg har inletts.

Öresundståg vid Svågertorps station utanför Malmö i juni 2007. FOTO: Kasper Dudzik

ANNONS:

Fler notiser

Nyhet

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Annons:Trafikverket vill köpa nya nattågTrafikverket vill köpa 16 lok och 100 vagnar för att kunna tillhandahålla alla fordon för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland. Prislappen väntas hamna på 3,7 miljarder kronor.Text: Ulf Nyström Foto:...

Nyhet

Flixtrain lämnar Sverige

Flixtrain ställer in all tågtrafik i Sverige efter knappt tre år på spåren. Tågen har tidvis varit välfyllda men Flixtrain har kört med betydligt färre vagnar än planerat och tidvis har trafiken varit inställd.

Nyhet

Tre svåra år för tågresenärerna

Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.