Annons:
Svårt med reservdelar till Öresundstågen
Drygt hälften av de 111 Öresundstågen som finns börjar närma sig pensionsålder. Det sätter hård press på underhåll och reparationer, rapporterar Sveriges Radio.
Ett steg för att öka livslängden är nya reservdelar. Magnus Andersson är ordförande i styrgruppen för fordonsförvaltning av Öresundstågen
– Någonstans efter 2030 så är det sannolikt att vi börjar avveckla den här typen av fordon, säger han.
De äldsta Öresundstågen levererades redan år 2000 och de karaktäristiska gummifronterna ska sluta tillverkas. Därför föreslår fordonsförvaltningen ägarna, alltså regionerna Blekinge, Halland, Skåne, Kalmar, Kronoberg och Västra Götaland, köper in de allra sista för drygt 60 miljoner kronor
– Alternativet är att inte göra någonting, men då får vi haverier och kan inte köra med flottan. Det är liksom inte det heller något alternativ, säger Magnus Andersson.
Arbetet med att köpa in nästa generations Öresundståg har inletts.
Öresundståg vid Svågertorps station utanför Malmö i juni 2007. FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Fler notiser
Full trafik på Inlandsbanan
Inlandsbanan siktar på full trafik i sommar. Men leveranserna av de nya ombyggda motorvagnstågen är försenade och de 40 år gamla motorvagnana från Fiat får rulla ytterligare en säsong.
Full trafik i Bergslagen i höst
Från 30 september kommer alla planerade turer med regionaltåg att köras i Bergslagen sedan VR lyckats rekrytera tillräckligt många lokförare och tågvärdar.
Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort
För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.



