Annons:
Tågab tar över Specialvirke
Tågab har tagit över transporterna för Specialvirke till en lång rad svenska pappersbruk och sågverk sedan CFL Cargo beslutat sig för att sluta med virkestransporter.
Text: Ulf Nyström Foto: Björn Sedin, Kasper Dudzik
Tågab hyr 187 401 av Railpool för transporterna för Specialvirke. Det lastade tåget ska strax avgå från Axmarby på Ostkustbanan.
Annons:
”Det är transporter till bruk och sågverk från Karlskrona i söder till Kalix i norr”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. Det är ett omfattande och lite komplicerat upplägg som kräver mycket planering.”
Uppdraget är värt cirka 20 miljoner kronor per år.
Tågab hyr ett Traxx-lok, 187.401, av Railpool, samma lok som CFL Cargo tidigare hyrde, och ett antal lokförare i Tågab håller nu på att lära sig hantera det nya loket och lära sig hitta till alla lastplatser och alla mottagare.
Traxx-loket har en dieselmotor på 230 kW som gör att det kan köras kortare sträckor på icke-elektrifierade spår, till exempel på lastnings- och lossningsplatser.
Vagnarna hyrs av Wascosa, ursprungligen anskaffade av Rush Rail som gick i konkurs i december 2016, och på senare år använda av CFL Cargo.
Vi kompletterar de stora transportuppläggen som bland andra Trätåg, Hector Rail och Green Cargo kör
Anders Carlsson, vd i Specialvirke
Tågab ska hyr Rc4-lok
Enligt uppgift kommer Tågab även att hyra ett Rc4-lok med ETCS för virkestransporter mellan Norge och Husum norr om Örnsköldsvik.
Specialkvirke upphandlar transporterar virke från 15 lastplatser i södra och mellersta Sverige till ett antal pappersbruk i norra Sverige.
”Vi kompletterar de stora transportuppläggen som bland andra Trätåg, Hector Rail och Green Cargo kör”, säger Anders Carlsson, vd i Specialvirke. ”Vi ser till att det går att transportera virke till och från platser där det inte annars hade varit möjligt.”
Specialvirke kör med hjälp Tågab från bland annat Uppsala, Hällefors, Storå, Arvika, Katrineholm, Laxå, Boxholm, Lessebo, Nybro, Karlskrona, och Hässleholm till bland andra Metsä Board i Husum, Domsjö, Mondi Dynäs, SCA i Östrand.
”Tågen går året runt men det är ju långt mellan lastnings- och lossningsplatser så det blir 160-180 omlopp per år”, säger Anders Carlsson.
CFL Cargo på väg mot norr med 187 400 som dragkraft i Söråker nordost om Timrå sent om aftonen 11 juli 2021.
1 300 kubikmeter virke per tåg
Varje tåg rymmer 1 300 kubikmeter rundvirke vilket innebär att Tågab nu kommer att köra drygt 200 000 kubikmeter virke per år.
CFL valde att frånsäga sig uppdraget att köra för Specialvirke efter fyra år.
”Vi beslutade att dra oss ur den marknaden”, säger Mikaela Schön, trafikchef på CFL Cargo. ”Vi körde mest container- och trailertransporter och kände att vi borde koncentrera oss på dessa.”
”Uppdraget för Specialvirke innebar transporter över stora delar av landet och det blev svårt för våra förare med linjekännedom och kunskaper om regler och rutiner på alla lastnings- och lossningsplatser.”
CFL Cargo som bland annat kör kombitågen mellan insjön och Göteborg Skandiahamnen samt mellan Nässjö och Skandiahamnen har under den senaste tiden fått utöka trafiken.
”Vi kör nu sju dagar i veckan mellan Insjön och Skandiahamnen, enstaka dagar två omlopp, och fem-sex dagar i veckan i stället för fyra mellan Nässjö och Skandiahamnen”, säger Mikaela Schön.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Skadade räler försenar tåg
Trafikverket har upptäckt skador i rälerna på Västra stambanans båda spår mellan Sparreholm och Flen. Tågen får nu köra högst 40 km/h vilket medför förseningar på 15-20 minuter.
SJ kör nattåg till Berlin
SJ kommer under sommarhalvåret att förlänga nattågen till Hamburg till Berlin. I sommar kan restaurangvagnar komma att sättas in i nattågen mellan Stockholm och Malmö, eventuellt mellan Stockholm och Berlin.
Tåghjul slits mer på bra spår
Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.
1,5 miljarder i förlust för SJ 2020
680 miljoner kronor i förlust fjärde kvartalet och 1,5 miljarder i förlust helåret. Pandemiåret 2020 blev en ekonomisk härdsmälta för SJ. 2021 har börjat lika uselt.