Annons:
Tågföretagen vill se ett högkapacitetsnät för järnvägen
Industrins ökade investeringar och befolkningstillväxt leder till mer resande och godstransporter i Sverige. För att hantera detta behov har Tågföretagens medlemmar tagit ställning för ett högkapacitetsnät. Detta skriver de i ett pressmeddelande där de också anser att Trafikverket misslyckats med att leverera tågplaner i tid, vilket påverkar operatörernas planering och kundernas resande. Tågföretagen kräver leveranser i tid för normal produktion och fungerande transporttjänster.
ANNONS:
Fler notiser
Lyssna på Inlandsbanans historia
Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlas några av dem i en ljudapp.
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
Ny passage under järnvägen i Gagnef
I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och ersättas med en ny passage under järnvägen. Projektet utförs av Svevia på uppdrag av Trafikverket. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.
SJ lånar till nya tåg
SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB, för att köpa 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/tim.