Annons:

Publicerad: 2023-10-30

Ingen trafik på Inlandsbanan med Snötåget i vinter

Snötåget som har trafikerat Inlandsbanan mellan Östersund och Mora sedan tio år kommer inte att köras i vinter heller. Från början drevs trafiken i projektform av Destination Vemdalen med medfinansiering från berörda kommuner, Region, näringsliv och Inlandsbanan men har de senaste åren körts i Inlandsbanans egen regi.

Eftersom en stor andel av resorna är kopplade till vinterturismen i Vemdalen så har Snötåget tillsammans med den anslutande busstransfern Snöpendeln skapat goda förutsättningar till klimatsmarta transporter för fjällturister.

“Vi fick nyligen det tråkiga beskedet att Skistar inte längre kommer att köra Snöpendeln till och från stationen i Röjan och därmed försvinner en av Snötågets viktigaste anslutningar. Vi vill naturligtvis inget hellre än att köra Snötåget men utan realistiska transfermöjligheter så ser vi inte att förutsättningarna är tillräckligt goda för den stora andelen resenärer som tar tåget till fjällen”, säger Otto Nilsson, vd Inlandsbanan AB.

I uppdraget från Inlandsbanans ägare anges det att Inlandsbanan aktivt ska medverka till att återuppta den reguljära kollektivtrafiken på Inlandsbanan i dialog med trafikhuvudmännen och ett av de prioriterade strategimålen är att bidra till tillväxt i inlandet genom ökad gods- och persontrafik på hela banan. Snötåget har varit en viktig del i arbetet mot det målet med goda resultat i form av stark resandeutveckling och beteendeförändring.

Siktet är nu inställt på vintern 2024–2025 där en dedikerad grupp nu intensifierar arbetet i frågan.

Med representanter från Inlandsbanan, Destination Vemdalen samt kommunerna Berg och Härjedalen tas nu ett samlat grepp. Planen är att utveckla Snötåget där tilltänkta partners skulle kunna vara region Jämtland Härjedalen, kommunerna Mora, Orsa, Härjedalen, Berg och Östersund samt lokalt näringsliv. Detta projekt skulle då drivas fram till 2028 då den interregionala tågtrafiken på Inlandsbanan tidigast kan komma i gång.

“Vi behöver göra det enklare att semestra, pendla och resa mer klimatsmart med tåg i Sverige när så många står redo på stationerna. För att möta den stora efterfrågan på hållbara transporter så måste vi med gemensamma insatser skapa förutsättningarna”, säger Otto Nilsson, VD Inlandsbanan.

För att kunna realisera planerna gällande en framtida reguljär trafik på Inlandsbanan måste de fem regionerna med region Dalarna i söder till region Norrbotten i norr besluta om en överflyttning från dagens kollektiva busstrafik till tåg. Detta beslut måste fattas senast 2025 och kan bli verklighet tidigast 2028.

FAKTA Snötåget

  • När Snötåget kör, avgår det på morgonen från Östersund, ankommer Mora vid lunchtid, vänder och går tillbaka till Östersund dit det kommer på kvällen.
  • I Röjan finns transfer, snöpendeln till och från destination Vemdalen med skidorterna Vemdalsskalet, Björnrike och Klövsjö/Storhogna.
  • Tidtabellen skapar möjligheter att koppla ihop resan längs Inlandsbanan i Mora med avgående och ankommande tåg till mellan- och södra Sverige med bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • Via anslutning i Östersund skapas ytterligare möjlighet både med nattåg och regionaltrafik från bland annat Västernorrland.
Röjan station. FOTO: Simon Jaklund/Inlandsbanan 

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

Annons:SJ kör nattåg från Göteborg och UmeåTrafikverket får 110 miljoner euro, motsvarande 1 175 miljoner svenska kronor, av EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. 65 miljoner euro går till Västlänken och 45 miljoner euro till fordonsutrustning för ERTMS.Text: Ulf...

Nyhet

Fortsatt kris i Bergslagen

För få lokförare, mycket sjukskrivningar och många skadade fordon. VR Sverige som kör tågen för Tåg i Bergslagen har tvingats ställa in 30-40 procent av trafiken. Nu blir Tågab räddaren i nöden.

Notis

Tolv Traxx-lok för Malmbanan

Europeiska unionens Järnvägsbyrå ERA har godkänt Nordic Re-Finances Traxx-lok med ETCS för användning även i Norge. Därmed kan loken användas på hela Malmbanan när banan utrustas med tågsäkerhetssystemet ERTMS.

Nyhet

Kritik mot SJ:s krav

SJ vill köra nattågen och Intercity-tågen som nu går till Duved ända till Trondheim. Men SJ vill ha ersättning av Trafikverket och Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året. Snälltåget som kör till Storlien sommar och vinter är kritiskt.

SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.