Annons:
TCS lanserar osynliga biljetter
Tata Consultancy Services (TCS) meddelar lanseringen av företagets Invisible Tickets-lösning, framtagen i samarbete med ING Bank. Lösningen ska hjälpa kollektivtrafikföretag världen över att förändra resupplevelsen.
Invisible Tickets är nästa generations biljett- och betalningslösning som gör att pendlare kan använda sin mobiltelefon för att kontaktlöst resa med vilket transportsätt som helst utan behov av något extra period- eller betalkort eller att behöva passera fysiska biljettspärrar.
Plattformen använder i stället mobila sensorer och GPS för att automatiskt hantera användares resor i realtid. Vid ankomst till destinationen beräknar systemet kostnaden för hela resan och debiterar beloppet från det konto som användaren angivit.
Invisible Tickets bygger på egenutvecklad teknik för att upptäcka om användaren byter till andra transportsätt under resan. Detta gör det möjligt att samla olika transportsätt under en enhetlig mobilitetsplattform för att leverera en sömlös och friktionsfri upplevelse för resenärer. Plug-and-play-lösningen kan enkelt integreras med kollektivtrafikoperatörernas befintliga infrastruktur.
FOTO: TCS
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Så skyddas spårväxlar från snö och is
Skapa turbulens med hjälp av borstar, använd fjärrvärme – eller bygg en tunnel. Det finns flera olika sätt att skydda spårväxlar från vintervädrets makter, förklarar Bertrand Gryspeert, vd Vossloh Nordic Switch Systems AB.
Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort
För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.
Järnväg i hamn i Norrköping
Parallellt med investeringarna har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen. Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.



