Annons:
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Påsken har de senaste åren blivit den stora banarbetshelgen i Sverige. Under påskhelgen 2017 byttes ett antal växlar i Herrljunga med hjälp av Vosslohs spårgående kran.
Tågtrafiken mellan Katrineholm och Hallsberg har varit stoppad i flera dygn under påskhelgen medan Trafikverkets entreprenörer bytt tio växlar.
”Vi ska under året byta 26 växlar på driftplatserna mellan Katrineholm och Hallsberg”, säger Ingvar Sandberg, projektledare på Trafikverket.
”Under påskhelgen har vi bytt tio växlar och under veckoslutet i vecka 18 byter vi resterande växlar i Kilsmo, Högsjö och Vingåker.”
Tio nya växlar under påskhelgen
Av de tio växlarna som lagts in under påskhelgen finns fem i östra delen av Vingåker driftplats, fyra i Högsjö och en i Kilsmo.
Om knappt två veckor byts växlarna i västra delen av Vingåker driftplats samt resterande växlar i Kilsmo.
Annons:
Under två veckoslut i november byts växlarna i Baggetorp och Pålsboda och därmed har samtliga växlar mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut.
”De gamla växlarna slitna och har nått sin tekniska livslängd”, säger Ingvar Sandberg. ”Hastigheten har varit nedsatt till 80 kilometer i timman i östra delen av Vingåker i flera år.”
Spår och kontaktledning byts 2028–2029
Men spåren och kontaktledningsanläggningen är också gamla och slitna.
Enligt nuvarande planer ska både spår och kontaktledningsanläggning bytas ut om några år, preliminärt 2028–2029.
”Då stängs hela sträckan Katrineholm–Hallsberg för trafik under ett antal månader”, säger Ingvar Sandberg.
Eventuellt kommer banan att stängas helt under två somrar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”
En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.