Annons:
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Sponsrat innehåll från Train & Rail

Björn Wengse och Monika Johannesen Widholm var på plats i Berlin. FOTO: Stockholmsmässan
På Innotrans, världens största järnvägsmässa, bjöds det i slutet av september på massor av inspiration som gav en inblick i järnvägens framtid – allt från olika typer av vätgaståg som snart kommer synas ute på spåren, till ny teknik som digitaliserar järnvägen.
Stockholmsmässan var på plats och inhämtade inspiration till det som är Nordens största järnvägsmässa: Train & Rail, som äger rum för andra gången 6–8 maj 2025.
”Den andra upplagan av Train & Rail kommer vara lika inspirerande som Innotrans, med skillnaden att Train & Rail är nischad för den nordiska marknaden”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.

Olav Hemström från Business Sweden, Jenny Sjödahl, vd för Westermo och Björn Asplund, ordförande för Swedtrain, sa alla ett par ord under Swedtrains och Swerigs gemensamma mingel på Innotrans 2025. FOTO: Stockholmsmässan
Kontakta Train & Rail
Train & Rail bokas här och nu. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill fråga något inför mässan.


Train & Rail är en mässa som är skapad för järnvägsbranschen av järnvägsbranschen, såsom branschorganisationerna Swedtrain och Swerig. Förutom att träffa folk i olika montrar på Innotrans, var representanter för Stockholmsmässan därför självklart med på det mingel de båda branschorganisationerna anordnade tillsammans i datakommunikationsbolaget Westermos monter.
Det är tre gånger så många som har bokat plats nu, jämfört med samma tidpunkt för två år sedan inför första Train & Rail. Det är både nya utställare som har bokat och tidigare utställare som nu vill ha en större utställaryta.
Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail
”Att träffas, nätverka och samverka, som många svenska bolag gjorde på Swedtrains och Swerigs mingel, är extremt viktigt för branschen. Förutom att det är trevligt så är det genom möten som nya idéer föds, idéer som kan vidareutveckla och förbättra den nordiska järnvägen. Det är exakt det som Train & Rail handlar om, en mötesplats för den regionala järnvägsbranschen”, säger Monika Johannesen Widholm.
Att Train & Rail är en efterfrågad och efterlängtad mötesplats för järnvägsbranschen i Norden är tydlig, inte minst med tanke på det höga bokningstrycket till den andra upplagan av mässan.
”Det är tre gånger så många som har bokat plats nu, jämfört med samma tidpunkt för två år sedan inför första Train & Rail. Det är både nya utställare som har bokat och tidigare utställare som nu vill ha en större utställaryta”, säger Monika Johannesen Widholm.
Första Train & Rail gick av stapeln 25–27 april 2023 på Stockholmsmässan. Då medverkade över 150 utställande företag och varumärken och över 3 000 personer besökte mässan.

Vossloh Rolling Stock visade för två år sedan, under Innotrans 2023, upp sitt nya modulära lok-plattform Modula. Då kunde hybrid-loket förses med olika kombinationer av moduler för drivmedel – elektrisk (pantograf), diesel och batteri. På Innotrans 2025 visade de upp sin nya vätgas-modul. FOTO: Stockholmsmässan

Vossloh visade upp en modell av Pulsar, ett AI-drivet övervakningssystem som med hjälp av bland annat högupplösta kameror som tar 200 bilder per sekund och kraftfulla mikrofoner kontrollerar förbipasserande godståg. FOTO: Stockholmsmässan
Om Train & Rail
-
- Train & Rail är Nordens största mässa för hållbara järnvägstransporter och arrangeras 6–8 maj 2025 på Stockholmsmässan.
- Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med:
Artikeln är producerad i samarbete med Train & Rail. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.
Kontakta Train & Rail
Train & Rail bokas här och nu. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill fråga något inför mässan.


ANNONS:
Relaterat innehåll:
Enhetlig trafikledning
Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland. Systemet gör det möjligt att införa det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan om två år. Nu har de åtta trafikledningscentralerna i Sverige samma system.
Tusentals besökare på Train & Rails första dag
Järnvägsmässan Train & Rail på Stockholmsmässan bjöd under första dagen 2023 på seminarier om järnvägstrafik, trafikpolitik och järnvägsteknik.
Många sena tåg 2022
Förra året nådde endast 87,1 procent av alla persontåg sin slutdestination i tid eller högst fem minuter efter tidtabellen. Fjärrtågen var mest försenade, endast 71,7 procent var mindre än sex minuter sena.
Ny lokverkstad i Hallsberg
Train Alliance bygger en ny lokverkstad på Rala-området i Hallsberg för Siemens Mobility. Verkstaden ska vara klar hösten 2023 och beräknas kosta 150 miljoner kronor.