Annons:
Triss i nya vd:ar hos MTR
Anders Gustafsson och Lena Herrmann har utsetts till nya verkställande direktörer för MTR Mälartåg respektive MTR Pendeltågen. De ersätter därmed Joakim Sundh som valt att lämna MTR för en ny tjänst utanför koncernen. Oliver Bratton har utsetts till ny vd för MTR Tunnelbanan.
Anders Gustafsson och Lena Herrmann tillträdde sina nya vd-poster den 15 december. Oliver Bratton har sedan augusti arbetat inom tunnelbanan som senior rådgivare och tillträder rollen som vd den 8 januari 2024.
MTR Mälartåg har nyligen gått upp i trafik och ökat antalet avgångar på samtliga fem linjer sedan den nya tidtabellen lanserades den 10 december. Utökningen av trafiken är bland annat möjlig tack vare att många nya lokförare utbildats i MTR:s egen regi och utexamineras månaderna före och efter årsskiftet.
Anders Gustavsson började på MTR som vd för MTR Tech i augusti 2022. MTR Tech ansvarar även för fordonsunderhållet på Mälartåg. Tidigare har han bland annat varit vd för SJ Öresund AB som ansvarade för Öresundstågstrafiken. Anders Gustavsson kvarstår även som vd för MTR Tech.
Lena Herrmann är sedan augusti 2022 Sustainability & Operational Excellence Director på MTR Nordic och medlem i koncernledningen. Hon kvarstår i sin nuvarande roll vid sidan av vd-uppdraget. Lena har tidigare arbetat på bland annat SJ där hon haft roller som Strategi- och affärsutvecklingsdirektör samt Hållbarhetschef.
Oliver Bratton har lång erfarenhet från ledningsroller inom spårtrafikområdet, bland annat som Operations Director för MTR i Storbritannien. Han har även varit Network Operations Director på Network Rail, som är ägare och infrastrukturförvaltare för större delen av järnvägsnätet i Storbritannien. Han har också arbetat i ledande roller inom tunnelbanan i Newcastle och Sunderland, och faktiskt även med tunnelbanan i Stockholm, under sina år på MTR i Storbritannien.

Foto: MTR
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn
SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma
Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.