Annons:
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.
Text: Ulf Nyström Foto: Fredrik Edvardsson
Bytet av kontaktledningsanläggningen från Olskroken till Alingsås på Västra stambanan har nu hunnit till Lerum. I kurvan vid hållplatsen och sjön Aspen har stolpar och fundament inte kunnat placeras i strandkanten, i stället bär stolparna vid nedspåret utliggarna för båda spåren.
Klockan 14 på söndagen kunde tågen åter köra på båda spåren mellan Sävedalen och Lerum sedan bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås fullbordats på sträckan Partille–Lerum.
”Arbetet har gått enligt plan”, säger Fredrik Edvardsson på Trafikverket, samordnare för pågående arbeten på Västra Stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Geologiska utmaningar
”Men det har varit en del geologiska utmaningar och på ett par sträckor har vi satt kontaktledningsstolar endast på en sida av banan och montera halvbryggor för att kunna hänga upp utliggare för båda spåren.”
Kapaciteten på stambanan har inskränkts till fyra tåg per riktning och timma med kolonnkörning av tågen i 70 km/h. Dessutom har tågtrafiken stoppats helt under nio veckoslut.
”Tågtrafiken har ändå flutit på ganska bra under hösten trots av vi haft enkelspårstrafik mellan Sävedalen och Lerum, en sträcka på ungefär 14 kilometer.”
Många tågstopp på Västra stambanan
Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.
Annons:
Med trafik på båda spåren minskar disken för förseningar i tågtrafiken under jul- och nyårshelgerna.
4 januari höjs den största tillåtna hastighet åter till 110–160 km/h mellan Partille och Lerum.
Tredje etappen inleds 2 januari
Ett par dagar tidigare, sent på kvällen 2 januari, inleds den tredje etappen av bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås då arbetet påbörjas på etappen Lerum–Floda.
”Det är ju en ganska kort etapp, cirka sju kilometer, men utformningen av kontaktledningsanläggningen gör att det blir enkelspårstrafik mellan Jonsered Östra och Floda, cirka tolv kilometer”, säger Fredrik Edvardsson.
”Därför blir det ungefär samma gångtidstilägg på tågen som det varit under hösten.”
Efter sommaren påbörjas den fjärde etappen, Floda–Norsesund och under våren 2027 slutförs bytet av kontaktledningsanläggningen med etappen Norsesund–Alingsås.
1 900 nya kontaktledningsstolpar
Sammantaget byts kontaktledningsanläggningen drygt 80 kilometer spår. Det kräver 1 900 nya kontaktledningsstolar med nya fundament, nya elledningar och ett betydande antal kontaktledningsbryggor på linjen och på ett flera av driftplatserna mellan Sävedalen och Alingsås.
Trafikverket installerar också 14 autotransformatorer som ger bättre linjespänning och mindre överföringsförluster som ersättning för äldre sugtransformatorer.
I samband med monteringen av nya kontaktledningsstolpar flyttas ett stort antal signaler.
”I sommar renoverar vi de fyra bergtunnlarna på sträckan och i höst stänger och river vi ett antal plankorsningar”, säger Fredrik Edvardsson.
”Alla bergsskärningar som behöver åtgärdas är redan omhändertagna.”
16 växlar byts 2026–2027
Under totalavstängningarna sommaren 2026 byts också växlarna Partille och Bryngenäs och under våren 2027 byts växlarna i Jonsered Östra och Floda, sammanlagt 16 växlar.
Under totalavstängningen mellan Olskroken och Alingsås i åtta veckor omvandlas Lerums driftplats till en vändstation med två spår för genomgående trafik och två spår med plattform för pendeltåg som gör uppehåll på stationen.
”Det rullar på”, säger Magnus Röst som är projektledare för ombyggnaden av Lerum.
”Under hösten har vi byggt bullerskydd och monterat nya kontaktledningsbryggor samtidigt som vi gjutit stöd mot motorvägen E20.”
”Under avstängningen i sommar river vi i stort sett hela bangården och bygger fyra nya spår”, säger Magnus Röst, projektledare för omdaningen av Lerums driftplats.
Trafiken återupptas 17 augusti
”Klockan 05:00 på morgonen 17 augusti släpps tågen fram på fyra spår och några veckor senare kan fjärrtågen passera i 130 km/h.”
Under 2026 stängs Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås 16 veckoslut, i allmänhet från klockan 22:00 fredag kväll till klockan 14:00 på söndagarna.
Första avstängningen sker helgen vecka 1 och resterande helgavstängningar infaller veckorna 2, 4, 6, 8, 10, 12, 22, 24, 36, 38, 40, 42, 46, 48 och 50.
Enda undantaget är helgen vecka 12 då tågtrafiken är avstängd från klockan 05:00 torsdag 19 mars till klockan 05:00 måndag 23 mars.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Renoverade nattågsvagnarna nu i trafik
Nästan tre år för sent och utan pukor och trumpeter har SJ satt in de två först upprustade liggvagnarna i nattågen. Den första upprustade sovvagnen kommer troligen i trafik nästa vecka.
Mänskliga faktorn bakom spårvagnsolyckan
Spårvagnsolyckan i centrala Göteborg 20 juni i år orsakades av att föraren blivit medvetslös. Göteborgs Spårvägar utreder nu ett förbättrat säkerhetsgrepp och larm vid onormala ögonrörelser.
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.




