Annons:
Två mil nytt spår på Dalabanan
Under åtta veckor har Trafikverket rustat upp Dalabanan mellan Morgongåva och Sala. Banan har fått två mil nytt spår, ny kontaktledningsanläggning och ny två nya växlar.
Text: Ulf Nyström Foto: Ola Eriksson

Dalabanan har fått nytt spår och ny kontaktledningsanläggning mellan Morgongåva och Sala. Bilden är tagen vid västra försignalen för Isätra.
Annons:
”Det är nästan en ny järnväg”, säger projektledaren Per Erik Welker.
”Det är bara banunderbyggnaden och delar av signalsystemet som är kvar sedan tidigare.”
En del av banunderbyggnaden är dessutom helt ny. En S-kurva mellan Isätra och Sala där hastigheten begränsades till 80 km/h har rätats ut och nu gäller 150/160 km/h.
Omledning under åtta veckor
Under åtta veckor från början av augusti har tågen mellan Stockholm och Dalarna letts om via Västerås men sedan måndagsmorgonen rullar tågen åter genom Morgongåva.
”Vi har bytt växlarna i Isätra, bytt spår inklusive sliprar och räler, rensat ballasten och kompletterat med ny makadam, satt nya fundament och bytt kontaktledningsstolpar, kontaktledning och hjälpkraft och installerat autotransformatorer i stället för de gamla sugtransformatorerna”, säger Per Erik Welker.
”Dessutom har vi byggt ny gång- och cykelbana.”
Tid och pengar har räckt
Arbetet har hållit tidsplan och budget.
”Det var lite struligt i början när spårbyteståget inte anlände i tid från Tyskland men entreprenören har jobbat på bra och vi blev klara i tid”, säger Per Erik Welker.

Österrikiska Sweitelsky svarade för spårbytet mellan Morgongåva och Sala.

S-kurvan strax väster om Isätra har rätats ut och tillåter nu 150 /160 km/h. Nästa år sker spårbyte mellan Sala och Avesta Krylbo.
Infrakraft har varit entreprenör med österrikiska Sweitelsky som underentreprenör för spårbytet.
Budgeten för renoveringen av Dalabanan mellan Morgongåva och Sala uppgick till 250 miljoner kronor inklusive material.
Fortsättning följer
Under nästa år rustas Dalabanan mellan Sala och Avesta Krylbo och 2026–2028 mellan Uppsala N och Morgongåva.
I upprustningen av Dalabanan mellan Uppsala och Borlänge för kortare restider och ökad kapacitet ingår förlängning av mötesspår, kurvrätningar och byte till växlar som tillåter högre hastighet till avvikande huvudspår.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.