Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen

Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.

”I dag är en riktigt bra dag för Sundbyberg”, sa kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) på en pressträff på torsdagen.

Järnvägsbygget mellan Tomteboda och Kallhäll har stött på flera hinder. Mest problematisk har sträckan genom Sundbyberg varit, där järnvägen ska grävas ner, vilket krävs för att möjliggöra Sundbybergs vision om en sammanhängande stadskärna. 

Mälarbanans utbyggnad mellan Tomteboda och Kallhäll ökar kapaciteten på sträckan med två nya spår. Centralt i projektet är sträckan genom Sundbyberg, där järnvägen ska grävas ner i en tunnel. På den täckta tunneln planerar Sundbybergs stad att knyta ihop stadskärnans norra och södra delar med nya byggnader och grönområden. 

Förra året meddelade Trafikverket att hela projektet pausats med färdigställande cirka 2042, det vill säga tio år senare än den tidigare planerat. 

Men ett avtal mellan Trafikverket och Sundbybergs stad öppnar nu dörren för nästa fas, där detaljerade planer ska tas fram för järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.

”Det här är ett komplicerat projekt. Det har tagit tid att komma till den här punkten, men vi har inte haft någon annan ambition än att komma i mål. För att nå dit har det krävts några möten mellan Trafikverket och Sundbybergs stad. Väldigt bra sådana”, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till tidningen Mitti.

De förberedande arbetena drar i gång under 2026. Projektet, som totalt beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, är redan delvis genomfört. Hittills har 10 miljarder kronor använts till utbyggnaden av fyrspår och moderniseringen av stationerna i Kallhäll, Barkarby och Spånga.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Trafikverket hotas av stora viten

Om Trafikverket inte kan visa att det åtgärdat de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen funnit efter införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK tvingas verket betala 35 miljoner kronor i viten.

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

Notis

Vy lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Norska Vy lanserar sommartåg till Malmö från 14 juli till 11 augusti i sommar. Nästa steg blir tåg hela vägen till Köpenhamn. Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört en dialog om ett kommersiellt partnerskap på sträckan Oslo–Köpenhamn från 2026.

Nyhet

Sprickor i rälerna ger tågförseningar

Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.

Nyhet

Automatkoppel testas i ståltågen

I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.