Annons:
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på Innotrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.
Text: Peter Johnsson
Den stora bangården på Innotrans i Berlin. Längst till vänster ett av de 41 egyptiska Velaro-tågen från Siemens.
Annons:
2024 sägs ha varit det största året någonsin för den traditionstyngda mässan i Berlin. Den sena septemberveckan bjöd på både sol och regn, men det hindrade inte massorna av tågentusiaster att inspireras av en inblick i järnvägens framtid – med allt från olika typer av vätgaståg till ny teknik och digitalisering av spåren.
Det var med andra ord inte bara svenska Väte Rail, som var intresserat av vätgasdrivna tåg. Många nyfikna samlades när Stadler presenterade prototypen av nya RS ZERO, efterföljaren till framgångsrika Regio-Shuttle RS1. Regio-Shuttle har varit ett av de mest populära fordonen i tysk regional järnvägstrafik i 28 år, med cirka 500 fordon i trafik för närvarande.
Utsläppsfritt utan elektrifiering
I Tyskland är 38 procent av järnvägslinjerna inte elektrifierade och i hela Europa är siffran så hög som 43 procent. Batteri- och vätgasdrift erbjuder en lösning för utsläppsfri drift på dessa sträckor.
Med RS ZERO bygger Stadler vidare på beprövad teknik, men med mer miljövänliga drivsystem. RS ZERO kommer framöver att finnas med tillval för vätgas- och/eller batteridrift och som enkel- och dubbelvagn med plats för 70 till 150 passagerare.
Väte tar över tung växling
Väte Trafik tar vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.
RS ZERO kommer framöver att finnas med tillval för vätgas- och/eller batteridrift.
FLIRT Akku har en räckvidd på minst 80 km i batteriläge och plats för 325 passagerare.
Flirt och Modula
Stadler visade också upp en annan miljövänlig nyhet i FLIRT Akku, en batterielektrisk version av FLIRT som snart kommer att ersätta dieselfordon på icke-elektrifierade linjer. FLIRT Akku har en räckvidd på minst 80 km i batteriläge och plats för 325 passagerare.
Ytterligare ett exempel är Vossloh Rolling Stock, som för två år sedan visade upp sitt nya modulära lok-plattform Modula. Då kunde hybridloket förses med olika kombinationer av moduler – elektrisk (strömavtagare), diesel och batteri. På Innotrans 2025 visade de upp sin nya vätgas-modul.
Alstom och SSAB i partnerskap
En annan spännande nyhet dök upp på torsdagen, när Alstom och svenska SSAB meddelade att de ingått ett partnerskap för leverans av stål tillverkat med nära noll fossila koldioxidutsläpp.
I det här partnerskapet har Alstom för avsikt att använda sig av SSAB Zero, världens första kommersiella stål tillverkat av återvunnet stål och producerat med fossilfri el och biogas, i tillverkningen av sin lokplattform Traxx Shunter som är utformad särskilt för växling och spårarbete.
Traxx Shunter-plattformen finns med vätgas-, batteri- och kontaktledningssystem.
Kinesiska CRRC visade upp sitt CINOVA H2, världens första vätgasdrivna intercity-tåg som kan köra upp till 160 km/h.
Vossloh Rolling Stocks modulära vätgas-modul till Modula.
Alstoms Traxx Shunter.
Klimatanpassade snabbtåg
På spårområdet visade Siemens upp ett snabbtåg speciellt utformat för Egyptens klimat- och sandförhållanden. Tåget är det första av 41 Velaro-tåg som ska levereras till Egypten. Utäver snabbtågen ska 94 Desiro regionaltåg och 41 Vectron-lok leveras till landet som en del i ambitionen att bygga det sjätte största höghastighetsnätet i världen. Velaro Egypt är åtta vagnar och 200 meter långt med plats för 481 passagerare och konstruerat för hastigheter på upp till 250 km/h.
Siemens visade också upp Münchens nya S-Bahn-tåg. Det första av totalt 90 tåg som levereras i slutet av 2028. De nya tågen är betydligt större och har högre komfort än föregångarna. Med en total längd på mer än 200 meter har de kapacitet för 1 841 passagerare.
Berlins nya tunnelbanetåg.
Berlins nya spårvagn.
Berlin storinvesterar
BVG, Berliner Verkehrsbetriebe, har storhandlat genom ett ramavtal med Stadler, som omfattar upp till 1 500 tunnelbanetåg som kan levereras fram till 2035. Ramavtalet är värt 3 miljarder euro och omfattar även leverans av reservdelar under 32 år. Det är den största ordern som BVB någonsin lagt och de nya tunnelbanevagnarna visades på Innotrans.
BVG passade också på att visa den längsta spårvagn som någonsin byggts för en tysk stad på mässan, Flexity från Alstom med sina imponerande 60 meter. BVG har beställt upp till 117 nya spårvagnar. Prototypen tas i trafik tidigt 2025 och den första serietillverkade vagnen levereras under 2026.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.
Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur
Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.